• Bubbis10

Vi fortsätter, Bf aug 10

Då jag fick höra till min stora fasa igår att vår tråd snart kommer stängas ner som nu är uppe i ett par tusen inlägg så kände jag att det va dags att göra ngt {#lang_emotions_smile}

På denna tråden pratar vi som ska ha barn i aug 10, vi stöttar varandra, skrattar mkt ihop å vi har blivit ett gäng tjejer som finns där för varandra med råd, peppning å skratt.
    Vi jämför våra graviditeter å pratar om annat skoj.

Vi har våra stammisar, men självklart är nya välkommna in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 10:37
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8. elinnnn
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.Pregga
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25. Schnappi i magen
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 21:38
    1.
    2.knyzzel
    3.
    4.SweetLilly
    5.
    6.
    7. ULE, Ns mamma,bizzie
    8. elinnnn
    9.
    10.
    11.The jeryds, sofie laura,
    12.
    13.
    14.
    15.Pregga,Puchelina88,Sulfur
    16.
    17.Den kära leken
    18. Familjen Mu
    19. AlwaysOnMyMind
    20.
    21.
    22. Malten
    23. T0va
    24. carohl
    25. Schnappi i magen, Nallepuhmamma, Malinski79
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.

• Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10
  • puchelina88
    Pregga skrev 2010-03-29 17:03:50 följande:
    så ska man göra fler av er sällskap här inne å bajja svart nu då....börjar med järntabletter ikv...tydligen så är just v 20 typiskt för att man får järnbrist...
    jag kör oxå med järntabletter!!välkommen till klubben;)
  • Oväntad

Mitt rutin ultraljud väntar på onsdag.. Är faktiskt väldigt nervös, för allt.. Men kanske mest att de ska hitta nåt fel eller att hjärtat inte slår..

Mitt blodvärde låg på 104 och barnmorskan sa att det var bra i v 12.. (Ett tag sen alltså) men en kompis sa till mig att det är för lågt.. Några av er som har koll?

Känner fortfarande inte bebis varje dag och så fort det kommer så blir man orolig.. Hade en hel del mf/ma före min son föddes och han blev "tillverkad".. Det här är en spontangraviditet så oron är lite större..

Jag har gått upp ca 2kg och går in i v 18 (19) i morgon .. Trodde man skulle öka lite mer.. Fast jag ska nog vara försiktig med vad jag önskar mig..

• SweetLilly
    Oväntad skrev 2010-03-29 18:30:30 följande:
    Mitt rutin ultraljud väntar på onsdag.. Är faktiskt väldigt nervös, för allt.. Men kanske mest att de ska hitta nåt fel eller att hjärtat inte slår.. Mitt blodvärde låg på 104 och barnmorskan sa att det var bra i v 12.. (Ett tag sen alltså) men en kompis sa till mig att det är för lågt.. Några av er som har koll? Känner fortfarande inte bebis varje dag och så fort det kommer så blir man orolig.. Hade en hel del mf/ma före min son föddes och han blev "tillverkad".. Det här är en spontangraviditet så oron är lite större.. Jag har gått upp ca 2kg och går in i v 18 (19) i morgon .. Trodde man skulle öka lite mer.. Fast jag ska nog vara försiktig med vad jag önskar mig..
    jag hade 123, och det var lite lägre än vad jag brukar ha, men ingen fara enligt BM. men 104 lät lite lågt..?
    Lilla pyret väntas 100806
  • Oväntad
    SweetLilly skrev 2010-03-29 18:31:53 följande:
    jag hade 123, och det var lite lägre än vad jag brukar ha, men ingen fara enligt BM. men 104 lät lite lågt..?
    Skumt om min barnmorska sa att det var ok.. Kanske hon var "tankspridd"..
  • SweetLilly
    Oväntad skrev 2010-03-29 18:33:50 följande:
    Skumt om min barnmorska sa att det var ok.. Kanske hon var "tankspridd"..
    men det kanske är ok? Jag vet bara att jag låg lite lägre än vad som var normalt för mig, men att det var normalt att ha lite lägre värde så här på mitten..
    Lilla pyret väntas 100806
  • Medusan

Dyker upp från ingenstans och vill kommentera Hb. Jag är själv gravid med barn nr 2 och är beräknad till den 30/8 (RUL på onsdag).

Oväntad:

104 är på tok för lågt, du ska defintivt ta järntillskott med ett så lågt Hb. Har du känt dig väldigt trött, svag?

• Medusan

Så här står det på 1177:s hemsida om Hb:

Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män,  nedre gränsen är vid 115-120 gram per liter för både män och kvinnor.

• Oväntad
    Medusan skrev 2010-03-29 18:43:10 följande:
    Dyker upp från ingenstans och vill kommentera Hb. Jag är själv gravid med barn nr 2 och är beräknad till den 30/8 (RUL på onsdag). Oväntad: 104 är på tok för lågt, du ska defintivt ta järntillskott med ett så lågt Hb. Har du känt dig väldigt trött, svag?
    Japp trött har jag kännt mig ett tag.. Dålig ork/motor.. Men jag har ju ätit apotekets kvinna sen i höstas (dvs för jag blev gravid) och i den tabletten finns ju järn..
  • Medusan
    Oväntad skrev 2010-03-29 18:50:06 följande:
    Japp trött har jag kännt mig ett tag.. Dålig ork/motor.. Men jag har ju ätit apotekets kvinna sen i höstas (dvs för jag blev gravid) och i den tabletten finns ju järn..
    Har din BM sagt något om vad ditt ferritinvärde ligger på (står för järnförråd). Om du har ett lågt sådant värde kombinerat med lågt Hb är det jätteviktigt att du tar järntillskott. Jag tror absolut att du bör göra det oavsett och tycker att du ska ringa BM redan imorgon ang. detta. Tycker att det låter jättekonstigt att hon sagt att 104 är ok, för det är för lågt utan tvekan och det är inte alls konstigt om du känt dig ovanligt trött och svag pga. det. Dessutom är risken stor att det sjunker ytterligare om du har dåliga järndepåer också, vilket är troligt om du har så lågt Hb.
  • Medusan

Glömde skriva; mitt val kvinna som du tar innehåller alldeles för lite järn om det är så att man har järnbrist (om man har normalt Hb och normala järndepåer kan man dock täcka dagsbehovet av att ta 2 sådana/dag). Men om du har järnbrist måste du ta järntillskott (dessa innehåller mer än 10 ggr så mycket järn som en mitt val kvinna).

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10