Inlägg från: Bubbis10 |Visa alla inlägg
  • Bubbis10

Vi fortsätter, Bf aug 10

Hm, om ngn skriver-du är så härligt dysfuntionell så det var svårt att inte lägga dig på minnet.

VAD betyder det??

• Bubbis10
    LillSkruttet skrev 2010-09-16 21:19:55 följande:
    Tack för svaret! Skönt att höra att man inte är ensam, och att det inte är någon fara. Blev lite fundersam nör hon sade så där. Lite irriterande med allt blod, men det hör ju till också, så det är väl bara att vänta tills det slutar, när nu det blir.
    Nu ska jag ta mig lite vin (glad över slv:s nya riktlinjer )och mysa framför TV':n.
    Lungt gumman det ska du inte oroa dig för...vin??? men ammar inte du?
  • Bubbis10
    Nallepuhmamma skrev 2010-09-17 15:23:41 följande:

Tisdagen den 14/9 kl 20:40 på kvällen gick mitt vatten direkt efter en färdknäpp med mannen.
    Och kl 05:24 på Onsdags morgonen kom våran älskade lilla prinsessa till världen.
    Det slutade dock med akut snitt denna gången också.
    Lillan fick ha lite hjälp på Neo och jag fick ha hjälp då jag förlorade mycket blod osv och mådde allt annat än bra men nu är vi redan hemma och bägge två mår prima 

Nu är det bara att nosa bebis / Lycklig 3-barns mamma nu...!!!

Grattis gumman, änteligen----skåååååål gumman SkålSkål
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-17 12:00:30 följande:
    ja lillan sov från kl.20 till 2.30 natten till idag, skönt då jag gick och la mig 21.30 :D sen vaknade hon som sagt vid 2.30 jag ammade henne bytte blöja och sånt sen somnade hon igen till 6-tiden.
    ja 60 ml är lite då jag vet att hon kan äta minst 120 ml om hon är hungrig. men jag har inte fått igång det ena bröstet riktigt än, det som var stockat och sårigt innan producerar inte lika mkt mjölkk som det andra. hade jag haft produktion på det bröstet som på det "bra" bröstet hade det räckt och blivit över men hur tusan får jag igång bröstet? det är inte lika effektivt att pumpa, då får jag bara ut ca 30 ml på vardera bröst. innan idag så ammade jag henne men hon var inte riktigt nöjd så hon fick ersättning igen, 60ml sen var hon nöjd.
    jag ska till BVC i eftermiddag, ska vara där kl.14 klart jag berättar sen hur det gick ;)
    kramar tillbaks
    Åh va skönt gumman, en anna fick inte sova ngt alls inatt..jisses som han höll på, slog å skrek å spände hela kroppen...fick sätta han i bärselen å gå ut med han en sväng vid 5 imorse...då somnade han. vete tusan vad som var med honom...helt missnöjd, ville inte ha napp,tutte ingenting. aså jag har lite samma som du, jättemkt mjölk på det bröstet dock där jag hade mjölkstockning men mindre på det andra då jag ammade på där stockningen satt å pumpade på det andra. Nu försöker jag variera men det e mer på det ena helt klart. jag försöker få igång mer på det andra genom att pumpa på det å låta han äta där med innan jag byter till det andra bröstet, får se snart om det funkar...
    ja berätta gärna hur det gått :) kram
    elinnnnn skrev 2010-09-17 12:08:52 följande:
    haha schysst att säga så att du är dysfunktionell, men det menades nog på ett fint sätt
    haha aså det var en kille på min ms som jag inte har en aning om vem det är eller var han kom ifrån på min msn? haha men men han sa -ta det som en komplimang:,..haha eh..ok..
    LillSkruttet skrev 2010-09-17 12:46:17 följande:
    Jo, jag ammar. Men SLV har ändrat riktlinjerna för ammande:

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten."

Så jag tog mig ett litet glas vin igår. Mumsigt och lyxigt kändes det. Dricker mig ju absolut inte onykter, då bör man nog inte ta hand om ett spädbarn...men ett litet glas kan man ju avnjuta utan att det är någon fara. Nice tycker jag.
    Eh ok, ja tur att vi alla e olika! klart det går över i mjölken som allt annat man stoppar i sig, man ska inte äta vindruvor,chocklad, gasbildande mat osv för barnet får ont i magen. dessa "nya" forskningar ger jag inte mkt för. det e juu allmänt kännt att allt går över i bröstmjölken. Ett EX- jag har blivit laktosintolerant å det verkar som om lilleman åxå är det, jag testade å ta 1 glas vanlig mjölk å vad hände? både jag å lilleman fick ap ont i magen, såå om vanlig mjölk går över så lär nog alkohol göra det med. sen så frågade dom mig på förlossningen om jag brukade alkohol på ngt vis på förlossningen, vilket jag inte gör. men dom påpekade att det INTE var bra för bebis. Nåja du gör ju som du vill med ditt barn såklart sj skulle jag aldrig dricka å sen amma.
    sofie och laura skrev 2010-09-17 13:17:50 följande:
    Helluu tjejjer!!!

Det var ju ett tag sen jag kom in här ocj skrev men som sagt så har man inte tid?

Lillskruttet:
    Har SLV ändrat riktlinjer om detta?? HMMM ja alla gör som man vill med alkohol
    Men jag skulle nog inte det..
    så konstigt att dom säger att det är ok med måttliga mängder alkohol
    När det knappt är ok med kolsyra och Chocklad  för att dom inte skall bli hårda eller gasiga?

Vill inte låta elak men jag är emot alkohol gällande barn ammning.

Annars tutar vardagen på för oss
    Läs gärna vår blogg
    Instämmer helt med detta inlägg :) pussss
  • Bubbis10

Så nu pratade jag med bvc ang natten som varit...han har antagligen lite magknip lilleman så nu ska jag börja med minifoam :)

• Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-17 18:56:44 följande:
    det ska jag med, lillan är jättegasig och har typ alltid magknip :( åsså får jag hålla mig borta från chokladen hur lätt det nu är, choklad är och har alltid varit min drog!!

Lillan hade gått upp 2 hg igen sen förra veckan, men BVC sköterskan var inte nöjd med det, hon tyckte det var lite? jag läste här i tråden om att 2 hg/vecka är det normala?
    choclad har jag inte ätit sen han född blev å japp jag e oerhört sugen på det såklart, haha men icke. Nu inatt så var det mkt bättre här då jag börjat med minifoam, sen misstänker jag att det kan vara maten jag käkat dagen innan Thai å den var lite väl kryddad. så nu kör jag uteslutningsmetoden. 2 hg låter fullt normalt tycker jag, min lilleman gick dock upp 330 g på en vecka, haha min lille tjockis :)
    men det låter ändå normalt tycker jag, e du osäker så be å få ngn annans åsikt, ring typ en annan bvc eller förlossningen å¨fråga...
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-18 02:01:32 följande:
    alltså kan det verkligen vara så att min mjölk inte räcker till?

Igår ammade jag lillan kl.16.20-17.20 sen somnade hon (efter att hon fyllt en hel blöja med bajs haha)
    Hon sov till 00.45 då jag tyckte hon skulle vakna för att äta lite

Hon kan väl inte sova så länge om hon vart hungrig??
    Nu har jag ammat henne färdigt, hon sov typ igenom hela amningen och blöjbyte .

Det känns som om det är mer troligt att det är magen som gör att hon inte är riktigt nöjd, eller vad tror ni??

Nu ska jag gå och lägga mig igen men hoppas på att ni ger mig ett svar under morgondagen, kommentera också gärna om 2hgs uppgång per vecka, tillräckligt eller ej? Min bvc sköterska sa att det var i underkant??!!
    Som sagt, jag tror 2 hg e ganska så vanligt. haha jisses vilken sömntuta du har då :) Hade hon vart hungrig så hade hon helt klart vaknat å sagt till.
  • Bubbis10
    Angel20 skrev 2010-09-18 10:54:06 följande:

hello girls! hur går d för er?

här rullar d på, äntligen kan Maja bajsa helt på egen hand igen å ingen kan va gladare än jag! .. men d e mycke pyssel me extra vatten till den speciella ersättningen, olja i maten + extra laktulos.

Jag har en liten fundering bara, skruttan har haft lite hormonpliter här å där sen hon va en vecka gammal.. och nu har hon fått som små små utslag i hela ansiktet och ner runt hals och nacke.. e d också hormonellt? eller kan d va nån allergi? Har era små älsklingar hormonpliter?
    Dom reagerade ingen speciellt när vi va på bvc, men man oroar sig ändå Glad

haha min lilleman hade bara ett apr st fram tills igår å POFF, hormonplitor i hela ansiktet lille plutten...det e som det ska. min dotter hade samma. inget att oroa sig för...det kan komma massor men det försvinner efter 1-2 månader..
  • Bubbis10
    sofie och laura skrev 2010-09-18 11:19:08 följande:
    Asså jag har inte heller gått ner allt för jag e bara sååå glad att få behålla lite !!
    För innan var jag 50 kg tung (blä) Nu väger jag ff 65 och känner mig sååååå HET HAHAHHAAHAHAHA
    jAG TÄNKER BEHÅLLA EXTRA KILONA

Alvin e ju 2 månader nu och han ammar mindre dagtid men mer natte tid tar igen allt där på natten!
    Mkt kiss blöjjor under natten
    Vikt nu 4800
    hihililleman väger nu 4300 g :) å jag har gått ner ALLT. min mage e lika platt nu som innan jag blev gravid. men jag hade nog inte förväntat mig ngt annat då jag har en extrem ämnesomsättning.
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-18 11:54:25 följande:
    Angel20 skrev 2010-09-18 10:54:06 följande:

hello girls! hur går d för er?

här rullar d på, äntligen kan Maja bajsa helt på egen hand igen å ingen kan va gladare än jag! .. men d e mycke pyssel me extra vatten till den speciella ersättningen, olja i maten + extra laktulos.

Jag har en liten fundering bara, skruttan har haft lite hormonpliter här å där sen hon va en vecka gammal.. och nu har hon fått som små små utslag i hela ansiktet och ner runt hals och nacke.. e d också hormonellt? eller kan d va nån allergi? Har era små älsklingar hormonpliter?
    Dom reagerade ingen speciellt när vi va på bvc, men man oroar sig ändå Glad

min lilla har också hormonplitor, hon fick dem dagen efter hon var född, vita och sen var hon hel prickig i ansiktet och ner på mage och rygg (röda prickar) men det röda försvann efter ett par dagar men dem vita prickarna i ansiktet har hon fortfarande kvar. mitt första barn fick röda hormonplitor och dem satt kvar i minst en månad, tror tom att dem var kvar i 2 månader!
    japp stämmer mkt bra, 1-2 månader kan dom vara kvar. lilleman har röda prickar i hela ansiktet.

Idag har vi köpt en riktigt fin dopklänning till vår prins, den e sååå fin :)
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10