Inlägg från: Bubbis10 |Visa alla inlägg
  • Bubbis10

Vi fortsätter, Bf aug 10

elinnnnn skrev 2010-09-23 12:30:29 följande:
    Hm, verkar ändå som om nappen stör mycket... Funderar på om vi kanske också skulle kasta lillans....

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------------------------------------------

Vi är nyss hemkomna från BVC och lillan väger nu 4.5 hon har alltså gått upp ytterligare 2 hg, så BVC sköterskan sa att det inte är något att oroa sig för hon följer sin kurva även om den skiljer sig från den hon låg på när hon föddes.
    BVC sköterskan sa inget om att det skulle vara dåligt att amma enligt klockan, var 4e timme i mitt fall eftersom hon ändå inte tömmer brösten om hon äter varannan timme eller vart tredje, och sen behöver deras små magar faktiskt vila emellan åt. Lillan har magknip och har haft det hela veckan. Jag har köpt minifom och ger henne det sen ett par dagar men BVC sköterskan rekommenderade sempers magdroppar istället, dem ska visst vara superbra. Och dem ger man bara 1 gång om dagen, 5 droppar. Det är ju mkt behändigare istället för som med minifom 10 droppar innan varje mål...
    va bra att hon följer sin kurva, å gumman alla e ju individuella för vad som e "normalt". det gäller ju även oss..ja nappen var en stor bov här så den e puts väck. vad det gäller att äta var 4de timme så sa min syster att hennes son gjorde likadant å när jag tänker efter så var det nog så med min dotter åxå. lilleman äter gärna varannan timme å han drunkar ju nästan i mjölken, så han e nog ett litet matvrak.hahaha
    jag ger åxå minifoam i förebyggande syfte nu.

Misstänker att hans "gnällighet" just nu kan bero på tanden som e på väg att bryta igenom...japp hör å häpna ,min lillkille håller på å få en tand upp framtand. vilket inte förvånar mig då både jag å dottern föddes med 2 tänder. men jag undrar ju lite hur det ska kännas med amningen så han redan suger så hårt att jag har sår å blåmärken på brösten....hm..
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-23 13:24:38 följande:
    elinnnnn skrev 2010-09-23 13:22:27 följande:
    nä men man blöder ju a 2 veckor efter ägglossningen..... eller? :D
    för det handlade om att man inte har mens medans man ammar enligt Pregga, då skrev jag att det kan man visst ha, Pregga sa att man har ägglossning men inte mens. Hur det nu går ihop undrar jag. Man blöder ju EFTER man haft ägglossning?? visserligen ett par veckor efter men iallafall
    haha jaa så sa jag, å jag har ju såklart fel...e så trött att jag inte ens tänker klart emellanåt. men jag VET att mensen kan utebli om man ammar. Som sagt, min syster fick inte mensen på 1 1/2 år när hon ammade.
  • Bubbis10
    Malinski79 skrev 2010-09-23 12:55:39 följande:
    Men ägglossning och blödning hör väl inte ihop????Förvånad

Jag har då aldrig blödit i samband med en ägglossning iaf!
    jag kan faktiskt blöda i samband med ägglossning men då e det klar rött blod å inte det mörka som vid mens. var å kollade upp det å dom sa att jag har en mkt större äggproduktion än många andra. det hette ngt på medecinsk term som jag inte kommer ihåg..därav att jag blev så förvånad att det tog sådan tid att bli gravid för läkaren sa-du är ju överfertil...men det var inte mig det hängde på, eller så var det psykiskt att man så gärna ville..
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-23 13:38:30 följande:
    förresten, vad använder ni till era bebisars rumpor?
    jag har bara smörjt lillan med babyolja hittills, men nu har hon blivit röd i rumpan antagligen efter alla bajsblöjor hon gjort...
    jag har använt idominsalva eller talk...men ska nu köpa en annan salva som carohl rek.
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-23 13:24:38 följande:
    elinnnnn skrev 2010-09-23 13:22:27 följande:
    nä men man blöder ju a 2 veckor efter ägglossningen..... eller? :D
    för det handlade om att man inte har mens medans man ammar enligt Pregga, då skrev jag att det kan man visst ha, Pregga sa att man har ägglossning men inte mens. Hur det nu går ihop undrar jag. Man blöder ju EFTER man haft ägglossning?? visserligen ett par veckor efter men iallafall
    anar en viss sarkasm.....?
  • Bubbis10

Elinnnn gumman, jag svarar senare..har hög feber å 4 st stora knölar i en abröstet, samma som sist...gör så ont så jag gråter snart, har mnasserat å duchat varmt på...försöker lägga till honom med hakan på knölarna men han kommer inte åt den ena som e rakt upp ovanpå bröstvårtan....lovar å svara på dina inlägg men nu e jag helt slut..lilleman var vaken fr 00.00-07.00 ca natten till idag.....

• Bubbis10

Suck, skrev ett långt svar till dig elinnn som bara försvann å nu hör jag lilleman...vill bara snabbt säja det att det ni pratar om som ser ut som finnar är hormonplitor å fullt normalt. det kan dom ha i 2-3 månader. ser ut som plitor/finnar å det e som det ska vara.

eva1978 skrev 2010-09-23 23:46:29 följande:
    Hej!
    Nu har jag iofs inte läst allt ni har skrivit men reagerade på vad du hade skrivit här. Jag fick mjölkstockning för några veckor sen med 29 graders feber o två små tvillingpojkar var det inget kul. Tur jag hade pappan hemma som kunde ta hand om dom. Iaf så gick jag till läkare o fick antibiotika o en nässpray  som hjälper till för att få mjölken att rinna bättre. Jag blev bättre redan efter en halv dag typ.. hade fruktansvärt ont i hela bröstet.

Lycka till! 
    Tusen tack för omtanke å tips. jag blev erbjuden en sådan spray sist jag var inne på sjukan för samma sak, men han sa då-återkommer detta så hör av dig så ska du få en spray. ringde in idag å då sa en annan läkare att man inte använder den längre?! SUCK!

Elinnn, jag ska svara dig på dina tidigare inlägg, känner mig bara sjukt stressad här..å mitt långa inlägg till dig försvann, typiskt. kram
  • Bubbis10
    Perssonlund skrev 2010-09-26 20:36:40 följande:
    Jag måste fråga om någon mer haft ont när dom kissar? Jag vet inte riktigt om det kan vara urinvägsinfektion...Har nog aldrig haft det så vet inte hur det känns. Det svider/gör ont när jag kissar men vet inte om det har med att jag är svullen att göra. Det svider lika mycket om jag kniper. Sen känns det som att det ligger något imellan läpparna högst upp men har sköljt med vatten och torkar noga när jag varit på toa. Inget hjälper... Får väl ta kontakt med min bm igen om det inte ger sig. Är det vanligt att man får urinvägsinfektion efter förlossning? Lite orolig för blödningarna också. Alla säger att färgen ska ändra sig men det vette tusan om det har gjort det. Får en massa strimlor med blod... Suck.
    Låter som en uvi, kolla upp det snarast.

jag har inte vart aktiv på tråden direkt det sista men det beror på att jag e helt slut som människa vissa dagar.
    Igår blev det akuten med lilleman då han fått en allergisk reaktion, jag e så sjukt törstig å har hällt i mig apelsinjuice å det blev för mkt för lilleman så han fick en allergisk reaktion, kom hem vid 11 på kvällen vilket var relativt fort då vi kom in strax innan, men då han e så liten så prioriteras det.
    Vi fick åka hem å ingen mer juice, iallafall inte apelsin. sen ville han inte sova utan tutta på mig hela tiden så han höll sig vaken fr 22.00-09.00 imorse, sen har vi båda sovit hela dan i stort sett. Mitt ena bröst har blött så när lilleman kräktes så såg jag blod på hans body, blev ju såklart livrädd men det var tack å lov fr mig.
    ont gör det så man gråter, ska försöka med amningsnapp lite nu då en bit av bröstvårtan nu helt slitits av.
    mjölkstockningen har lättat då jag pumpar å försöker amma i olika ställningar, men det e ju inte alltid man orkar det heller...han har gått upp riktigt bra, den 15de vägde han 4300 g, nu igår så vägde han 4800, haha men som han äter så....
    e det ngn mer bebis här inne som äter varannan timme? kan vara glad att jag sj hinner få i mig ngt, men jag klagar inte.
    Mitt x beter sig som en skit emot mig, men hey...det var ju inget nytt! nu ska jag ta ngt å äta...aså jag kan inte ens ha ett linne på brösten utan att det gör ont. Idag har jag åxå börjat frysa in mjölk.
    kram på er....
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-25 16:46:17 följande:
    förresten, är det någon annans bebis som också ändrat bajsvanor runt 4-5 veckors ålder?
    Min prinsessa har ändrat bajsvanor och bajset har också ändrat färg, från senapsgult till mörkt grönbrunt
    är detta något normalt eller ??
    Min lille hade först det senapsgula...sen nästan neongrönt, å nu idag var det mörkt brunt nästan lite slemmigt med svarta prickar i men bvc sa att det kab bero på att han fått i sig blod fr mitt bröst...
    Perssonlund skrev 2010-09-27 09:39:48 följande:
    Konstigt nog så försvinner det imellanåt så jag tror inte det är det iallafall. Aja om det är likadant tills ons så ringer jag bm då hon har tel tid.

FY, mår han bra nu då? Min lille vill gärna ligga och snutta på brösten men ärligt så får han inte det eftersom jag får sår av det så då får han sin napp istället och är super nöjd. Tror att min lille har lite sugbehov. Men just nu äter han hela tiden känns det som,men dom sa att när dom ska få mer mjölk så suger dom mer.... Bara till att se men huvudsaken är att han växer och mår bra Skrattande
    ok, men kolla upp det iallafall så du vet, kan det vara svamp? ja nu mår han bra lilleman, har fortfarande utslag men dom e inte lika ilosket röda längre...aså min lille har insett att det e mkt goare att sutta på mig å vägrar ta nappen nu som jag inte ens tänkt ge han igen, men nu tar han den inte ändå. jag har riktiga sår som blöder, å en bit bröstvårta e avsliten, inte mkt men en liten bit...har använt amningsnapp idag. jo huvudsaken e att dom växer å mår bra, han har ju gått upp 500 g på kort tid så han växer då det knakar :)
    min lille har garanterat sugbehov å tar mina boobs till det. ska ge han min mjölk på flaska inatt för att se om han får i sig tillräckligt, pumpade just ut 160 ml så jag får se om det underlättar med det bara 1 gng på natten....inte ngn ersättning här å jag tänker inte ge flaska mer än kanske just 1 gng på natten men med min egen mjölk...
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-27 10:34:05 följande:
    usch vad jobbigt för dig! hoppas ni mår bra iallafall.
    köp mjölkuppsamlare från apoteket så slipper du att något "skaver" på bröstvårtan.
    hoppas det blir bättre snart, kram
    Perssonlund skrev 2010-09-26 20:36:40 följande:
    Jag måste fråga om någon mer haft ont när dom kissar? Jag vet inte riktigt om det kan vara urinvägsinfektion...Har nog aldrig haft det så vet inte hur det känns. Det svider/gör ont när jag kissar men vet inte om det har med att jag är svullen att göra. Det svider lika mycket om jag kniper. Sen känns det som att det ligger något imellan läpparna högst upp men har sköljt med vatten och torkar noga när jag varit på toa. Inget hjälper... Får väl ta kontakt med min bm igen om det inte ger sig. Är det vanligt att man får urinvägsinfektion efter förlossning? Lite orolig för blödningarna också. Alla säger att färgen ska ändra sig men det vette tusan om det har gjort det. Får en massa strimlor med blod... Suck.
    ja det e faktiskt lite tufft nu, jag rasar i vikt å e trådsmal,ville ju behålla lite ju...hinner ju inte äta då det ammas hela tiden..tack gumman, kram
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10