Inlägg från: den kära leken |Visa alla inlägg
  • den kära leken

Vi fortsätter, Bf aug 10

Pregga: Jag tar vanligtvis inte illa vid mig av så mycket men denn gång kände jag mig verkligen klappad på huvudet. Men ingen skada skedd. Du menade ju inte så eller något illa.

• den kära leken

Pregga: Bra, då var det ur världen :)

• den kära leken

För mig handlar det mycket om att jag och min man får tillfälle att förbereda oss tillsammans. Att bli ett team och läsa på lite om olika metoder så att vi kan prova lite olika när vi väl är där på förlossningen. Och så känns det bar att få göra det tillsammans, komma ännu närmare varandra.

• den kära leken

För flera av mina systrar var det precis som för dig. De blev lugnare och kände sig mer förberedda på smärtan genom andningen. De beskriver det precis som du gör :) De visste inte vad som skulle komma, första gången, men de var inte speciellt oroliga eller rädda utan välkomnade smärtan!

elinnnnn skrev 2010-04-13 12:38:41 följande:
    självklart. det jag skrivit är ju efter min egen smärta och min egen smärttröskel och erfarenheter. Vad andra bestämmer sig för att göra är deras val. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter, kanske kan dem hjälpa någon annan? Så tänker jag iaf. pregga: genom att andas rätt så slappnar kroppen av och man spänner inte sig lika mycket, om man inser att kroppen är fantastisk och att man klarar MYCKET mer än man kanske tror och att slappna av(i både kropp och själ) och lita på sig själv så kan faktiskt smärtan minskas. Det är väl känt att det gör ondare om kvinnan spänner sig och inte följer med vågorna av värkar utan spänner sig och motarbetar dem.
  • den kära leken

Hej tova!

Jag man vet ju inte riktigt när den vill titta ut. Bara man slipper gå över tiden! Det har jag ingen lust till. Tycker tiden går sakta just nu. Fats jag egentligen har massor att göra.

Vi ska med gå föräldrakurs och mannen ska gå pappakurs.

t0va skrev 2010-04-13 12:49:26 följande:
    och om man andas rätt och med magen så kan man inte spänna sig i resten av kroppen, det är en fysisk omöjlighet. Därför som andning är så viktigt vid avslappning, tror det kan hjälpa mycket vid en förlossning också. Har inte funderat så mycket på det själv, men vi ska gå föräldrakursen och läsa på massa själva, men det får bli lite senare. Vet inte om det kan bli ks får väl mer svar kring v. 32 om bebis inte ploppat ut då.
  • den kära leken

Vad skönt och bra det låter! Jag hoppas det blir så för oss också!

Ns mamma skrev 2010-04-13 13:02:52 följande:
    Ja, det är ju bra att förbereda sig och vara ett team.. Sambon skötte sig perfekt när vi var på förlossningen, verkligen precis så som jag ville ha det och kom med dricka etc precis när jag behövde det utan att jag sagt till honom. Ja, han var verkligen en pärla då, hoppas vi är lika samspelta den här gången. Fast nu borde det väl om möjligt gå ännu smidigare då vi båda vet vad som väntar..hihi..
  • den kära leken

Ha det så roligt! Hihi

SweetLilly skrev 2010-04-13 13:14:14 följande:
    Nu åker jag till MVC, återkommer med måtten
  • den kära leken

Just det där med dusch har jag hört fler säga. Verkligen intressant idag, håller med. Ha en god middag!

elinnnnn skrev 2010-04-13 13:12:00 följande:
    pregga: fast det är ju det som är olika för alla :) för mig är inte själva födandet det jobbiga. Känns bara mysko när typ huvet är på väg ut... men värst tycker jag är öppningsskedet. men det funkar bra att duscha då, bra smärtlindring :) för mig iallafall. intressant diskussion idag allihopa! nu kom min make hem så jag ska värma maten så vi kan äta...ses sen
  • den kära leken

Det låter skönt.

Pregga skrev 2010-04-13 13:31:57 följande:
    Jo men att ducha e mkt skönt, jag tog ett bad på BB å drog en vattenslang med sorlande vatten över magen å det va underbart...
  • den kära leken

Jag är lite orolig för att jag ska må illa av lustgasen. Är väldigt lättpåverkad. Det räcker alltid med en halv alvedon och nässpray kan jag inte ta för då skrattar jag i 30 min och sen somnar jag. Blir helt snurrig av det. Jag skulle bli billig i drift som knarkare ;)

Ns mamma skrev 2010-04-13 13:34:36 följande:
    Jag skrev ett förlossningsbrev där jag förklarade att jag först ville börja med dusch, sedan testa typ vetekuddar, om inte det skulle hjälpa lustgas och i allra sista fall epidural fast jag är otroligt spruträdd..Så visste de var jag stod och det var fasktiskt riktigt skönt, så det rekommenderar jag er!
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10