Inlägg från: Familjen Mu |Visa alla inlägg
  • Familjen Mu

Vi fortsätter, Bf aug 10

Pregga skrev 2010-07-14 18:23:25 följande:
    spänd av förväntan som jag var så åkte jag upp till östra för att göra ett Tul idag, å får en riktig skitläkare som e totalt jäkla ignorant, grr...han börjar med att säja-ja jag vet inte ens varför du är här?!
    Öh ditt pucko, jag har en tid...ja så sa jag ju inte fast jag hade god lust, så jag sa bara lungt, din kollega tycker att jag skulle det.
    Han kikade mkt snabbt med ultraljudet å man fick ta mig tusan inte se ngt alls typ...han va mkt noga med att jag inte skulle få se varken ansikte eller fot eller nåt annat, mätte jättesnabbt å sa bara-allt ser jättebra ut.

vilket såklart e jätteskönt att höra, men en sådan skitstövel. Dominic protesterade direkt jag la mig på rygg-det gillas INTE! men det jag frågade efter var-har han fixerat sig,
    puckot-jag kollade inte det!

Öh, ok...å jag tänker inte känna efter heller. PUCKO!
    sen sa jag, jag har fått oväntat ont i ljumskarna å ryggen idag, kan det vara på g-
    puckot-det tror jag inte men vi skulle inte stoppa det nu ändå.

det jag fick veta dock var att han vägde ca 2400 g :) å hans hjärta slår som det ska...å han gillar inte UL!
    haha det va typ allt, så jag bad att få en annan läkare nästa gng å det var inte varje vecka som jag trodde utan var 3dje v. men ctg varje vecka.

å imon ska jag till Bm, nu e min på semester men jag ska träffa en annan som jag känner sen innan med dottern å hon e jättebra :)
    så om 3 v Tul igen, å på mån e det ctg igen.

På bussen på vägen hem så sätter sig en liten flicka på kanske 2-3 år mitt framför mig...tittar på mig å utbrister högt-vilken jättetjock mage!!!! det blev en del skratt i bussen, haha sen ringer min dotter å jag svarar, då blir flickan mitt emot lyrisk å vrålar-mamma det är en sån tel som du har MAMMA!!!!! hahahaha
    Men vilken jä-la idiot!!!
    Men varför får du göra Tul? Kanske du har skrivit det innan men ni skriver så mycket här och orkar inte gå genom allt haha Tungan ute
    ♥ Fru till min älskade fru och mamma till en sessa född 0707 & en prins i magen med BF 100818 ♥
  • Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 18:34:29 följande:
    hihi va roligt, å va skönt att höra, jag tror vi alla e svullna nu i värmen dock, jag kollades ju åxå för havandeskapsförgiftning då jag e sjukt svullen, men inget där heller...tack å lov :)
    läkaren som var ett totalt pucko ville ju inte säja om han var fixerad,hihi MEN jag ska ju till mvc imon 10.30 :)
    Grattis till att allt var bra, va skönt gumman...
    Tack o desamma till dig....
    Men varför Tul? Förlåt att jag e så nyfiken Tungan ute
    ♥ Fru till min älskade fru och mamma till en sessa född 0707 & en prins i magen med BF 100818 ♥
  • Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 18:37:12 följande:
    Ja ett riktigt rikspucko, jag fick ju inte veta ngt nytt, men tack å lov iallafall att han ,mår bra å det e huvudsaken :)
    ja asså pga min oro som hängt sig kvar under hela graviditeten så har jag nu fått 2 tul å kommer få ett var 3dje vecka samt ctg 1 gng i veckan, å det är inget medecinskt skäl för allt ser bra ut, utan bara för min oro som gnagt sig fast...
    han sa det med att sätter det igång nu så stoppar vi det inte...dags å packa bb väska tror jag...
    var 3dje vecka, haha det kommer bara bli 1 till :)
    Ah oki!

För här var vår lille prins liiite liten, men ändå inom ramarna som de sa o vi fick inget Tul, men det är väl så olika. Men det viktigaste e ju ändå att ens baby i magen mår bra Flört

Ja BB-väskan ja...min är nästan färdig...ska bara lägga ner lite kläder till mig...
  • Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 18:48:22 följande:
    ok, men vilken ve du i? å vad väger han?
    för läkaren visade kurvan å min lille ligger exakt på kurvan:)

Asså jag har ju hm....mått dåligt av andra skäl innan jag blev gravid, å hade hjälp i form av atarax emot ångest, har lite i mitt bagage...å sen jag blev gravid så försvann all min oro gällande allt, MEN hamnade på att det skulle hända min lille ngt.....

så det e bara för att lugna ner min oro, inget annat. för dom säjer det att allt ser perfekt ut.
    men han gillar INTE att man kikar på han eller lyssnar, haha
    jag ska börja med min Bb väska ikv....tror ju fortfarande han kommer för tidigt...
    Tror vi är i samma vecka...går in i vecka 36 imorgon!

Vart ju på ul i vecka 32+4 och då vägde han uppskattningsvis 1900 gram!
  • Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 18:54:56 följande:
    ok, men då ligger vi exakt lika, men då kan inte din prins vara lite liten ju?? min vägde ju 1945 ca sist, å det var kanske 1 1/5 vecka sen.....japp v 36 imon :) men då har nog ert mirakle åxå hullat på sig :)
    Hmm...hehe...ah. Ja de var bm.s ord.

Men satt just o räknade lite själv bara lite "slarvigt" och hans vikt idag blir då ca 2700 gram o de e ju inte så lite!
    Men föder nog hellre en liten/normalviktig baby än en större...
  • Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 18:57:32 följande:
    Min dotter vägde 2725 g när hon föddes den lille räkan, å var 49 cm lång..
    å då hade jag gått nästan hela tiden ut, hon var 8 dagar tidigt, så stämmer det att dom går upp mellan 250-350 g i veckan nu, som jag läst...så kommer han ju komma ikapp det :)
    Där ser man....mycket att lära fortfarande hehe!

Vår sessa vägde 3660 gram o var 52 cm lång så prinsen blir nog lite mindre än storasyster!
  • Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 19:02:04 följande:
    hihi en lång tjej ju :) åååh gu som man längtar nu, men efter sms fr sofie&laura idag så vill jag att han väntar i 2 v till....
    Vem är det?

Jo hon var och är en lång tjej och smal. Får skaffa en AK-5a när hon blir större Tungan ute för hon är världens sötaste!

Nä du vännen, nu ska faktiskt jag o sessan duscha, varit iväg nästa hela dagen...först mvc, sen handlat mer blöjor till lilleman och dricka att ha me till förlossningen och sist men inte minst vart vi på 4H-gården!

Hörs kanske senare! Kramar
  • Familjen Mu

Ang amning: (Varning för Petidin)

Hade jag kunnat så hade jag mer än gärna ammat men med vår dotter fungerade det inte alls.
    Vårdpersonal fick mig att tro att det var pga mig men nu i efterhand så vet jag orsaken...Petidin!

Jag har nu i efterhand läst min förlossningsjournal och fick då reda på att jag fick just Petidin under min förra förlossning och såhär står det om det:

Petidin är ett narkotikaklassat smärtlindrande preparat, men är också avslappnande (antispasmodiskt).
    Det är ganska likt morfin och kan sägas vara en syntetisk version av morfin – en opioid.
    Det används inte lika mycket nu som det gjorde förr.
    Detta beror främst på att läkemedlet går över till barnet och kan försämra andningen samt försena amningsstarten. Idag är det få sjukhus i Sverige som använder Petidin.
    Behöver man ha något avslappnande läkemedel, exempelvis om man har haft störande oregelbundna värkar
    och behöver sova, rekommenderas Morfin (sovdos).

Din barnmorska kan ge Petidin om hon bedömer att det är befogat och det kan ibland kombineras med ett preparat som minskar illamående (antiemetiskt), eftersom Petidin ofta gör att man mår illa.

Fördelar:

Hjälper dig slappna av

Kan ges av barnmorska

Nackdelar:

Det kan göra dig väldigt slö och trött – en del kvinnor marker inte ens av att de föder!

• Du kan bli illamående även om du får medicin mot det

• Du kan känna dig yr

• Du kan vara dåsig under tiden värkarna byggs upp och sedan klarna till när de är som starkast

• Det går över moderkakan och kan påverka barnets andning

• Barnet kan behöva en injektion med antidot (Narcanti) när det kommit ut för att motverka petidineffekten

• Barnet kan vara slött och sömnigt i några dagar, med minskat intresse för amning

• Sannolikheten för att
    amningen ska fungera bra är mindre om man ger Petidin under förlossningen
    (MIDIRS No. 14: 4)

• En del ny forskning pekar mot att barn till mödrar som får Petidin under förlossningen löper större risk
    att bli substansberoende senare i livet (MIDIRS No. 14: 4)

• Familjen Mu
    Pregga skrev 2010-07-14 20:15:25 följande:
    Familjen Mu

är det inte de sprutorna man sätter lokat på varsin sida om livmodern? för just den bedövningen innehåller morfin å får barnet att må mkt dåligt, det blir slöare,trött, å allmänt dålig. det var ju den jag hade tänkt mig innan jag visste detta, å den används nästan aldrig längre....

Nej inte vad jag vet, minns inte att jag  fick något där. Däremot att dem spruta i något i själva kanylen jag hade i handen.

Denna gången har jag gjort extra tydligt i förlossningsplanen att jag endast önskar lustgas och absolut  ingen epediral eller Petidin.

Hellre att det gör ont ett tag men att förlossningen går snabbare och mindre riskfyllt!

Men säger bara som såhär: Vet inte om jag vågar ge mig på amningen igen, jag mådde ju så dåligt när jag ej lyckades med vår sessa, det tog väldigt hårt på mig.

• Familjen Mu
    carohl skrev 2010-07-14 20:16:19 följande:
    elinnnn och familjen MU jag hoppas att ni förstod att jag menade att jag tycker att det inte är bra om man väljer bort det bara för att man inte vill. Men kan man inte så är det självklart en annan sak då går det ju självklart inte och då¨går det ej att göra nå åt det... Hoppas ni inte tog det som påhopp.

Jag har stött på brudar som säger att de vill inte amma för att deras bröst kommer att bli fula och det är såna tjejer jag blir irriterad på.
    Nej absolut inte...tänkte inte ens i dem banorna Glad
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10