• Stinky

Jag är sjuk i matmissbruk...

Probably the best in the skrev 2010-02-18 13:39:02 följande:
    Jo, du är ju så hemskt mkt trevligare! Kom med konkret fakta istället för att gömma dig bakom stroppigheten! Jag tänkter inte tvinga på dig massa fakta om du ändå inte tänker läsa, LCHF passar inte alla, men baske mig att nån ska få komma och tracka ner på en kost som trots allt har förändrat livet till det mkt mtk bättre för många....never! Så alla som är intresserade av att hitta sidan där ny forskning kring kosten sammanställs (ja både för och nackdelar mot LCHF) kolla in på www.kostdoktorn.se och skaffa er en egen uppfattning, utvecklingen går framåt..eller ska vi säga bakåt? Back to basic!
    Åh. Lilla vän, såhär är det: kroppen behöver kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer etc. för att fungera optimalt. Det är baserat på ren fakta, och är ingen kvalificierat skitsnack som du försöker få det till (du kan fråga vilken dietist, läkare eller annan proffession). LCHF-dieten utesluter inte kolhydrater, såsom du säger. Däremot så minskar man ned på kolhydratintaget (speciellt de snabba kolhydraterna).
    För övrigt så tycker jag att en människa som inte kan ett skit om näringslära och hur kroppen fungerar, utan som bara ser nån av de femtioelva dieterna som det enda rätta, inte ska yppa sig så mkt i den här frågan och spela Allan-Ballan, då tänket är lika kort som den vederbörandes näsa. Men blir nästan lite generad å dennes vägnar. {#lang_emotions_dreamer} 
    Och återigen: nej, matmissbruk "botas" inte av dieter.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 15:10:55 följande:
    1. Jag är inte din lilla vän...snarare din mardröm...stor och stark och med skinn på näsan...så stink inte för mkt.... 2. Vilken fakta? Visst, var det så jag också lärde mig i skolan, kostcirkeln..nu har ju forskningen kommit lite längre....som tur är! Finns numera ganska många läkare som inte längre heller köper kostcirkeln utan börjar inse att vi får tänka om! 3. Var har jag skrivit att LCHF KOSTEN utesluter kolhydrater? Att skippa dom ja, men inte utesluta, skippar maten som till stor del består av kolhydrater, sen får man med sig lite på köpet när man äter ex mjölkprodukter, grönsaker osv. 4. Sen vem det är du skriver om på slutet...ja det måste bara härledas tillbaka till Stinky tror jag bestämt...eller? Jag blir generad å deras vägnar som inte kan se till det stora, att det händer saker inom kostentänket och att även läkare äter LCHF numera! Och även proffessionen sjuksystrar som mig
    *ASG*  
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 15:10:55 följande:
    1. Jag är inte din lilla vän...snarare din mardröm...stor och stark och med skinn på näsan...så stink inte för mkt.... 2. Vilken fakta? Visst, var det så jag också lärde mig i skolan, kostcirkeln..nu har ju forskningen kommit lite längre....som tur är! Finns numera ganska många läkare som inte längre heller köper kostcirkeln utan börjar inse att vi får tänka om! 3. Var har jag skrivit att LCHF KOSTEN utesluter kolhydrater? Att skippa dom ja, men inte utesluta, skippar maten som till stor del består av kolhydrater, sen får man med sig lite på köpet när man äter ex mjölkprodukter, grönsaker osv. 4. Sen vem det är du skriver om på slutet...ja det måste bara härledas tillbaka till Stinky tror jag bestämt...eller? Jag blir generad å deras vägnar som inte kan se till det stora, att det händer saker inom kostentänket och att även läkare äter LCHF numera! Och även proffessionen sjuksystrar som mig
    Lilla vän, det jag skriver är ett faktum och ingenting du kan ändra på vare sig du vill eller inte.
  • Stinky
    Bonanza skrev 2010-02-18 18:47:52 följande:
    Ja, och en knarkare kan ju ta vitaminpiller istället för skadliga piller, då är ju allting löst! Herregud vad folk har dålig koll! Har man som TS en ätstörning så är det precis samma mekanismer som vid anorexia och bulimi, som vid alkoholism eller andra beroenden. Det handlar inte om att man ska låta bli att köpa hem dålig mat, för då äter man socker ur paketet, eller så åker man och handlar precis innan affären stänger. Det TS behöver är ingen jävla LCHF eller Atkins eller ersätta godis med morötter, det hon behöver är hjälp av någon professionell för att komma ur sin sjukdom.
    Precis! Har försökt få folk att fatta, men det går liksom inte in. {#lang_emotions_yell}
  • Stinky
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 19:08:18 följande:
    Bonanza och Stinky, jag håller med er till fullo! (men det har ni nog redan sett!) Alltså, låt mig ge ett exempel, eftersom jag själv då är matmissbrukare: Om vi säger att jag idag skulle börja äta LCHF, inte köpa hem några godsaker och säga att nu är det nog! Så skulle det hålla .. tills imorgon eftermiddag. Kanske. På sin höjd. Det spelar ingen roll det där med insulinnivåer i LCHF och allt vad det var. Det är inte där problemet ligger! Jag äter inte av sug, sockersug eller annat. Jag äter för att jag gör det för att DÖVA KÄNSLOR, oavsett känsla! Glad, ledsen, trött, arg, förbannad, upphetsad whatever.. ! Det som man måste komma fram till är VARFÖR man äter, NÄR man har dessa ätmönster och hitta en väg ut! Att hitta sina egna verktyg till varför man äter som man gör, i vilka situationer. Jag går i kognitiv beteendeterapi för att hantera mina 12 års ätstörningar. Jag kan ALLT om alla dieter! Jag vet precis vad jag ska stoppa i mig och inte. Jag vet vad min kropp gillar och inte (ex så mår jag väldigt bra när jag äter GI, men inte när jag äter LCHF, har provat både och). Men bara för att jag VET vad jag ska äta, och kan hålla en diet en kortare period, så betyder inte det att jag mår bra. Det är inte där problemet ligger. Jag har jojobantat i 12 år. Nu får det vara nog!  Man måste komma till botten med problemet!
    Åh, så bra skrivet! Det är ju det vad det handlar om: matmissbrukare är EXPERTER på dieter, men vad spelar det för roll när det handlar om ett sjukligt förhållande till maten? Det handlar om att kunna lära sig att HANTERA mat, att kunna ta sig en bulle, godis eller vadsomhelst UTAN att ta en till, och en till, och en till... ja, det kan pågå i evigheter. 
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 19:54:21 följande:
    Men det där var väl ockå hemskt moget! Du skriver att LCHF är onyttigt för kroppen klarar sig inte utan kolhydrater. Jag hävdar motsaten. LCHF är ett utmärkt sätt att äta för MÅNGA! Att bemöta mig på det sättet du nu envisa med att göra, trots att jag bjuder in dig till en vettig diskussion...ja det bara visar att det är du som är liten och osäker! Så sluta klappa mig på huvudet och läs några vetenskapliga studier som är publicerade på sista tiden...sen kan du återkomma!
    Du skriver just nu i nattmössan, alt. att du har svårt med läsförståelse.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 20:34:08 följande:
    Nja, jag vill bara att "Stinky" ska öppna ögonen, jag hävdar LCHF passar många, hon hävdar det är skit rentav...Så jag har faktiskt inte påstått det är räddningen, däremot har jag pratat med och läst om många (relativt ord) om tagit sig ur nån form av matmissbruk med hjälp av LCHF. Trots allt för många kan det vara en hjälp, ihop med psykisk hjälp, kan kroppen slippa alla svängnignar i blodsockret kan det vara lättare att fokusera på den psykiska biten. Det är tanken med det hela. Sen förstår jag mkt väl att det finns folk som är djupt nere i sitt matmissbruk där andra saker måste till. Men för MÅNGA kan det faktiskt funka. Men när då folk, bla här i tråden, hävdar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, så är dom fel ute. Jag länkar till kostdoktorn för där tas det upp studier "åt båda håll". Och det argumenteras för och emot. Visst, självklart är det en sida för folk som trots allt insett fördelarna med LCHF men det som är så bra är ju att dom ändå tar upp "motståndarnas" åsikter och visar fram varför det itne alltid håller. Och det vimmlar ju av läkare och proffessorer och annat löst folk som gillar LCHF där. Så när "stinky" då påstår att läkarna hävdar vi måste ha kolhydrater så har hon ju uppenbarligen fel. MÅNGA läkare tycker inte det
    Har du någon slags tolkningsföreträde för mig, tror du? I så fall kan jag upplysa dig om att du inte har det, och har dessutom feltolkat mig grovt. Därför undrade jag hur du har det med läsförståelsen?
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 20:34:08 följande:
    Nja, jag vill bara att "Stinky" ska öppna ögonen, jag hävdar LCHF passar många, hon hävdar det är skit rentav...Så jag har faktiskt inte påstått det är räddningen, däremot har jag pratat med och läst om många (relativt ord) om tagit sig ur nån form av matmissbruk med hjälp av LCHF. Trots allt för många kan det vara en hjälp, ihop med psykisk hjälp, kan kroppen slippa alla svängnignar i blodsockret kan det vara lättare att fokusera på den psykiska biten. Det är tanken med det hela. Sen förstår jag mkt väl att det finns folk som är djupt nere i sitt matmissbruk där andra saker måste till. Men för MÅNGA kan det faktiskt funka. Men när då folk, bla här i tråden, hävdar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, så är dom fel ute. Jag länkar till kostdoktorn för där tas det upp studier "åt båda håll". Och det argumenteras för och emot. Visst, självklart är det en sida för folk som trots allt insett fördelarna med LCHF men det som är så bra är ju att dom ändå tar upp "motståndarnas" åsikter och visar fram varför det itne alltid håller. Och det vimmlar ju av läkare och proffessorer och annat löst folk som gillar LCHF där. Så när "stinky" då påstår att läkarna hävdar vi måste ha kolhydrater så har hon ju uppenbarligen fel. MÅNGA läkare tycker inte det
    Och jo, kroppen MÅSTE ha kolhydrater för att funka. Kolhydrater, fett och proteiner, vitaminer etc. Vad är det du inte förstår, egentligen?
  • Stinky
    Anonym (78) skrev 2010-02-18 21:09:47 följande:
    Det är kanske skillnad på mat/socker missbruk. Jag som kan äta socker, godis, kakor och glass, vill bara ha socker inte så mycket mat. Och när jag äter socker kan jag äta så jag mår illa och får typ"baksmälla". Sen när jag inte äter socker på ett tag är jag inte så sugen på mat eller socker, men typ får jag fika en bulle eller så börjar det om, med frossandet. Kanske det är skillnad mellan om det är receptorer i hjärnan som nån sa, eller om det är ett missbruk där man vill äta för att döva något? Men kognetiv tearapi kanske kan funka för dem som missbrukar mat och inte rent sockret.
    Jag tror på båda teorierna, att vissa är födda med större sockerkänslighet och en del dövar sin ångest med mat.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 20:52:10 följande:
    Men Stinky! Då tycker jag du förklarar för mig vad det är jag feltolkat! Istället för att gå ingång och vara så jäkla snusförnuftig, vem är det om är Allan Ballan just nu då? Den lilla mängd kolhydrater vi som äter strikt LCHF får i oss är försumbar i sammanhanget, då det handlar om kanske 5 % av det totala energiintaget. Mindre än så är det svårt att få i sig om man inte väljer att leva enbart på rent kött och smör, vilka en del förvisso väljer att göra. Däremot blir det ganska tråkigt i längden.
    Tryck på "visa endast", och läs.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...