• Stinky

Jag är sjuk i matmissbruk...

maggsan skrev 2010-02-20 02:31:17 följande:
    Men allvarligt talat.. Hur mycket fett äter NI som äter LCHF?? 
    Och inte tal om alla bristsjukdomar och andra krämpor som lär drabba dem till slut. Fast sådant fanns ju givetvis inte i deras världsbild, då de gott "back to basics"... {#lang_emotions_dreamer}
  • Stinky
    Anonym (mat) skrev 2010-02-20 03:34:57 följande:
    Jag vet inte riktigt, jag tycker inte det låter som något missbruk utan ganska normala mängder. Eller? Av vad jag läst och hört om matmissbruk så äter man ju ofantliga mängder mer än detta. Alltså typ en hel brödlimpa, ett paket glass o.s.v...  Jag kan äta hur mycket kakor och godis som helst... men det påverkar mig ju inte så att jag går upp en massa i vikt av det, jag väger runt 64 kg. Ser iaf inte mitt matälskande som matmissbruk, kan helt enkelt inte låta bli att äta så mycket kakor och sånt, det är ju så gott... Så... brukar du äta mycket stora mängder eller bara så som beskrivet i din TS?
    Du beskriver hetsätning av enorma proportioner. Har du kanske tittat på för mkt film?
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 12:39:04 följande:
    Lägg inte nån energi på Stinky....läs tillbaka i tråden så inser du att hon är förtappad i kolhydratsträsket och lär inte ta sig ur det hur mkt hon än kämpar Hon påstår hon läst näringslära, men uppenbarligen inte något av den senaste tidens studier...jag vet då inte vilken exeptionellt viktig näring som kommer från kolhydraternas värld som man inte får i sig genom via LCHF. Och C vitamin brus tar jag en varje morgon oavsett mat Ja nu blir det fortsatta påhopp från henne sida, I know...men jag har bjudit in till en LCHF  är det ästörnings tråd men hon väljer att inte vara med...och även om grottmänniskorna inte levde så länge så misstänker jag att dom dog pga bristen på penicillin inte pga övervikt, högt blodtryck och diabetes typ 2...
    Hellre förtappad i kolhydratträsket än tappad bakom en vagn som vissa andra. {#lang_emotions_dreamer}
    För övrigt så står jag fast vid det jag har skrivit innan. Kroppen behöver kolhydrater, proteiner och fett för att fungera.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 19:00:00 följande:
    Hur mkt kolhydrater behöver den då? Och varför? Och varför fungerar kroppen på alla de som valt LCHF? Och tom verkar vinna OS guld... 20 g om dagen, om man får i sig av "misstag" verkar ju funka utmärkt för väldigt många...så tell me more...
    För det första så behöver ju bl.a. hjärnan kolhydrater för att funka (och du är väl ändå ett strålande exempel på hur det kan gå när man äter för lite av dem?).

Du kan alltid kika på livsmedelsverkets hemsida, så får du lära dig nånting vettigt. Den uppdateras ständigt, så du behöver inte vara rädd för att det ska vara gammal information.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Livsmedelsdatabasen-/Naringsamnen-och-varden/Kolhydrater/
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 19:01:02 följande:
    Faaan ockå.....nån som sett en vagn????? Leter och letar...vart är den? Kan ju mao inte befinna mig bakom den i varjefall.....
    Du missade den för längesen, så det är därför du inte hittar den.
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:32:07 följande:
    nej du. hjärnan behöver GLUKOS för att fungera och våra fantastiska kroppar klarar av att omvandla fett och protein till just glukos. Problem solved liksom. och livsmedelsverket ger jag inte mycket för. de rekommenderar margarin.
    Nej, problemet är inte löst. När kroppen omvandlar fett till bränsle, bildas även ketonkroppar och inte enbart glukos. Har man otur kan man utveckla ketoacidos. Jag är fortfarande inte övertygad om att lchf-dieten är riskfri. Jag håller fast vid att en balanserad kost bestående av kolhydrater, proteiner och fett är det bästa.
  • Stinky

Och jag håller fortfarande fast vid att matmissbruk inte kan botas med dieter.

• Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:59:18 följande:
    ketos och ketoacidos är två helt skilda saker. ketoacidos orsakas av insulinbrist, dvs. typ 1 diabetiker som har glömt att ta sitt insulin, vilket gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig blodsockret och därför inte får tillräckligt med energi, då försöker kroppen kompensera genom att tillverka en enorm mängd ketoner och använda dom som energikälla, många gånger fler än vad man har vid normal ketos, vilket leder till att blodet blir för surt mot vad det ska vara, vilket i kombination med att man inte kan tillgodogöra sig blodsockret som gör att det bara stiger och stiger är livshotande. Även om båda har med ketoner att göra så finns det inget övrigt samband mellan ketos och ketoacidos, vanlig ketos leder inte till ketoacidos, dom jämförelsevis få ketonerna man får i blodet av vanlig ketos påverkar inte ph-värdet på blodet. när jag åt en balanserad kost så var jag sjuk hela tiden. nu mår jag bra. ge mig en bra anledning till varför jag ska skita i det faktumet-
    Men du har ju i andra trådar berättat att du blivit fet och inte alls är
    smal som förut? Hur ska du förklara det, om ditt liv är så jävla strålande av lchf-dieten?

"En ganska vanlig farhåga är att de ketonkroppar som kroppen bildar vid mycket lågt kolhydratintag (varvid man sägs hamna i ketos) skulle innebära risk för ketoacidos"

Saxat ur wikipedia.

Nu ska jag glo på melodifestivalen. Under tiden kan du ju förklara hur enbart en diet botar en människa ur ett matmissbruk?
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 20:10:31 följande:
    jag har gått ner 10 kilo sen jag körde igång med lchf. men nu är jag gravid och ska inte banta eller gå ner. däremot står jag still i vikt. kolhydrater och överätning gjorde mig fet. jag var smal av andra orsaker. (typ levde på soc och hade råd att äta en portion nudlar om dagen + man som misshandlade mig i sju år = tappad matlust)
    Jag tror inte att en kost med en massa förbud är till någon hjälp för matmissbrukare. Det handlar om att man måste lära sig en sund inställning till mat, att man ska kunna unna sig vad man vill utan att hamna i en ond cirkel. Förstår du min inställning till den här debatten?

Jag har själv fått leva på soc i några år för många år sedan, och jag känner inte igen mig i den fattigdom du beskriver. Du kanske inte kan hantera pengar?
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 20:05:34 följande:
    Hur menar du att jag är ett strålande exempel? Nu är du ju inte bara dum utan även rejält otrevlig! Men det måste väl vara det svängade blodsockret som ger dom symtomen, eller?
    Haha! Det kom verkligen ur rätt käft -NOT!
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 21:41:23 följande:
    Och återigen visar du brist på förmåga att uttrycka dig. Men det är ju ett ganska enkelt sätt för dig att visa på att du bara är ute efter att trilskas, återigen...varför inte ta diskussionen? Så fort det går trögt blir du ännu mer oseriös! Men grattis till dig, får ju oss LCHF:are som ivarjefall kan förklara hur vi tänker och resonera att framstå i ivarjefall något bättre dagar än dig....men lycka till! Vad det nu är du vill bevisa...
    Du har inte patent på att vara otrevlig. 
  • Stinky
    Anonym (Been there...) skrev 2010-02-20 22:19:25 följande:
    Det spelar ingen roll vad man äter - det är ändå kalorierna som räknas i slutändan! Viktväktare, GI, LCHF - osv... Men jag tror inte på förbud och jag tror ingen människa orkar tex äta LCHF hela livet - men det är vad JAG tror.. Har en vän som åt LCHF i 6 mån , massor av god mat.. gick ner 8 kg. När hon slutade var kroppen som en svamp och hon fick allt igen på kort tid.. och mer.. Men alla får välja vad de själv vill äta men om man är lite "störd" när det gäller mat så ska man börja jobba med sitt känsloliv - det är jag övertygad om! Det är DÄR som problemen är och tar sig i uttryck i ett missbruk - här ett matmissbruk. Jag vet vad jag pratar om och jag har kommit en bit på väg.. men är inte vid målet ännu. TS - Köp eller låna boken "Övervikt handlar om känslor" . (Det finns fler i denna tråden som borde läsa den boken som anser att det är bara " att ta sig i kragen" och sluta "grisa"... WHF... Sluta grisa?? )
    Så sant, så sant!
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...