Jag är sjuk i matmissbruk...
Lady Dahmer skrev 2010-02-20 23:44:19 följande:
jämför det med allergi. Är du allergisk mot ett födoämne så kan du inte hantera det genom att fortsätta äta det. Är du kolhydratskänslig eller sockerberoende så kan du helt enkelt inte fortsätta att äta det. Det är som att en alkoholist ska kunna ta en hutt om dagen och förväntas hålla sig nykter. matmissbruk handlar inte alltid om att man har en osund inställning till mat. Jag åt fantastiskt bra (om man ska gå efter livsmedelsverkets rek.) - bara nyttigt, vegetariskt, mycket grönt - bönor, frukt, fullkorn osv. men jag kunde ändå inte kontrollera suget. Jag försökte i flera år. Men min kropp kan inte hantera kollisarna. Så fort jag äter dem så tappar jag kontrollen. Varför är du så dead set på att bara EN metod ska funka för alla?Än en gång: jag tror inte på att dieter funkar på matmissbrukare, för det handlar om djupare saker än så! Är du kolhydratkänslig, så är det en helt annan grej. Har allt knutar i ditt liv löst sig med din diet, så är det ju toppen för dig! Men jag tycker det är jävligt fel att försöka tuta i folk att dieter är lösning på hela problemet, när det oftast är mer djupt rotat än så. Och tappar du kontrollen för att du äter lite kolhydrater, så tror jag ärligt att det är för att du fått dem på hjärnan.