• Stinky

Jag är sjuk i matmissbruk...

Lady Dahmer skrev 2010-02-21 20:22:19 följande:
    nej så enkelt är det inte. människan är ingen kaloriugn.
    Det är mkt som inte är enkelt här i livet. Däremot så är det ett faktum att om du äter mer kalorier än vad du behöver för att bibehålla en vikt, så går du faktiskt upp. Vilken idiot som helst fattar det.
  • Stinky
    DreamBitch skrev 2010-02-21 19:58:01 följande:
    Men herregud. Det vet vilken idiot som helst. Men poängen kvarstår. Du kan äta bra jävla många morötter för att komma upp i motsvarade antal kalorier som en semla tex.
    Jaha? Och så tänker en matmissbrukare, menar du? 
  • Stinky
    DreamBitch skrev 2010-02-21 23:22:21 följande:
    Hur dom TÄNKER vill jag inte ens gå in på för det är inte det jag diskuterar. Men det säger sig självt att om man är kraftigt överviktig så är man inte det för att man har ätit alldeles för många morötter.
    Ehh... nej? Och var vill du komma med det?
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 23:29:55 följande:
    när jag åt runt 1500 så stod jag still. Gick inte ner ett gram, trots träning fyra gånger i veckan. när jag åt runt 2000 så gick jag stadigt upp. när jag började äta 3000 kalorier om dagen så gick jag ner tio kilo på lika många veckor. In-utprincipen gäller inte. Kroppen förbränner och hanterar olika födoämnen olika. Insulin och hormoner styr en hel del. Kalori är ett sätt att mäta hur mycket energi som krävs att bränna mat i en speciell ugn. Människor är inga ugnar.
    Klart du låg still, då du troligen utvecklade muskler av träningen. Inget konstigt med det, väl? Och muskler väger mer än fett.
  • Stinky
    DreamBitch skrev 2010-02-21 23:32:15 följande:
    Att överviktiga i dom flesta fall faktiskt äter godis och sötsaker flera gånger i veckan. Något som du ifrågasatte tidigare i tråden.
    Jag ifrågasatte en fördom som inte är 100%. En tjockis behöver inte sitta och trycka i sig godis varje dag för att bli fet. Man kan bli fet av massa annat också. Har jag klargjort mig bättre nu?
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 23:37:56 följande:
    eh nee... jag var lika fet och degig som vanligt. och jag lyfte inte tyngder. och när jag gick ner tio kilo så satt jag på röven och käka fett för 3000 kcal om dan.
    Men kära du, om du tränat FYRA GÅNGER I VECKAN, så är det för fan en självklarhet att din muskelmassa växer. Eller påstår du att du är ett unikum? Eller var det din fjärrkontrolls-finger du tränade?
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 23:45:13 följande:
    jag märker nog om jag får muskler eller ej. Jag lyfte inte tyngder, man bygger inte muskler genom att gympa en timme fyra gånger i veckan. Speciellt inte om man sitter på röven resten av dygnet. och som sagt -- jag gick ner massor i vikt när jag började äta MER. inse att du inte kan allt om viktnedgång och kroppens funktioner.
    *s* Du kan inte ett dugg om kost och träning, ser jag. 
    Klart som fan man bygger muskler och förbränner energi om man tränar några gånger i veckan, oavsett träningsform. Sen beror många faktorer också på hur mkt man anstränger sig på träningen också. Ju mer ansträngning, desto mer händer det. Ju mindre man anstränger sig, desto mindre händer det. Vardagsmotionen hjälper också till med förbränningen.
    Sen beror det mkt på vikten HUR mkt energi man gör av med per dag. En stor människa behöver fler kalorier än en mindre, och gör av med mer energi också p.g.a. storleken.
    Logiskt, va?
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-21 23:49:03 följande:
    Din stackars kropp svalt ju! På enbart 1500 kcal och så mkt träning. Den höll ju hårt som busen i det som fanns. Då är det många som inte går ner. Och defenitivt bygger man inte upp kroppen.
    Sant! Kroppen behöver -och jag vet att ni lchf:are hatar det- även lite mer kolhydrater för att hjälpa till med förbränningen.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-21 23:57:43 följande:
    Och när hade en dietist rätt senast?
    Alla dietister jag träffat har i alla fall haft rätt. Jag har alltid gått ned av varierad kost. Och det bästa är att gå ned 0.5kg-1kg per vecka för att kroppen ska hänga med.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-21 23:58:46 följande:
    Och uppenbarligen ganska felaktig...hur kan man sätta en sån gräns generellt?
    1500 kcal är en svältkur för riktigt överviktiga, men inte de med alltför stor övervikt.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...