• UPC

Bra eller dåligt med adoption?

Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?

• Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?
  • Cerdrica
    Namaste72 skrev 2010-02-19 12:43:29 följande:
    Men kultur är väl något man tillskansar sig, det är ju inte medfött?
    Jo, delvis. Men om du mist dina biologiska föräldrar och adopterades till ett annat land mister du ju dina föräldrar och deras kultur, även om du själv är för liten för att minnas den kulturen. Du får svårare att förstå hur man ser på saker och ting i ditt ursprungland, seder och bruk, politik, you name it. Det är ju en del av dina bioföräldrar och kanske en rätt stor del av att du övergavs (tänker på alla små kinesiska tjejer som överges för att familjerna behöver en son). Så som jag tänker på det hänger det ihop. Om du skulle adopterad inhemskt får du automatiskt en annan syn/förståelse för landet och kanske då även för anledningen till att du adopterades bort.
    Den som lever får se
  • Namaste72

Kanske ska tillägga att jag också så klart är för att inhemsk adoption går före internationell...

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Namaste72
    Cerdrica skrev 2010-02-19 12:54:04 följande:
    Jo, delvis. Men om du mist dina biologiska föräldrar och adopterades till ett annat land mister du ju dina föräldrar och deras kultur, även om du själv är för liten för att minnas den kulturen. Du får svårare att förstå hur man ser på saker och ting i ditt ursprungland, seder och bruk, politik, you name it. Det är ju en del av dina bioföräldrar och kanske en rätt stor del av att du övergavs (tänker på alla små kinesiska tjejer som överges för att familjerna behöver en son). Så som jag tänker på det hänger det ihop. Om du skulle adopterad inhemskt får du automatiskt en annan syn/förståelse för landet och kanske då även för anledningen till att du adopterades bort.
     Du menar den familjära kulturen eller? Eller den samhällssociala? För den samhällssociala kan ju vara lika oavsett, speciellt om adoptionen sker mellan tex grannländer..

Well det är en komplicerad fråga, är själv uppvuxen med två kulturer men kan bli lite trött när jag förutsätts vara/tänka på ett visst sätt bara för att jag har den bakgrund jag har.
  • Milkina cerka
    UPC skrev 2010-02-19 12:53:06 följande:
    Vad kul..vad hade du för känslor ditt tänkande på adoption?du får gärna skriva ett mail om det..:)
    Har inboxat dig .
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi..
  • Milkina cerka
    Namaste72 skrev 2010-02-19 12:43:29 följande:
    Men kultur är väl något man tillskansar sig, det är ju inte medfött?
    Håller inte med dig, jag kom inte hit som bebis, har aldrig passat in här heller.. när jag däremot kom "hem" så var jag som fisken i vattnet .
    Detta är som så mycket annat olika från individ till individ o. svensk blir jag aldrig helt o. hållet.
  • Thi 08

Jag har funderat mycket på vad jag kan tillföra min dotter för att känna att hon tillhör både Sverige och Vietnam. En av de första reaktionerna jag fick från min egen familj ang att fira Vietnams nationaldag och nu nyligen tet var "men varför? hon är ju svensk" , jag kan inte räkna alla gånger jag hört just dom orden och enligt mig ligger nog lite av problematiken där, att många direkt vill "försvenska" våra adopterade barn, även mot min vilja. Hon ÄR svensk, men hon har även en annan bakgrund och jag vill inte fastställa att "du är svensk" punkt slut. Jag vill känna efter under hennes uppväxt hur pass viktigt det är för henne att känna mer samhörighet med landet hon är adopterad ifrån. Det svenska får hon ju gratis på ett helt annat sätt. Jag tror inte jag skulle ex sätta henne i kurs för vietnamesiska, men om hon uttryckligen säger att hon vill det så är det ok för mig. Gällande hemspråksundervisning så är väl detta riktat mot språk som talas i hemmet? Jag vet att även adopterade barn kan få ta del av hemspråksundervisning, men för mig känns det inte aktuellt eftersom jag inte vet vem min dotter skulle kunna prata vietnamesiska med och att det nog kan medföra en viss förvirring för henne varför hon ska lära sig det språket. Men när hon blir lite åldre så VISST, allt för att hon ska hitta tillhörighet i två kulturer. Jag ser att mng adopterade skriver att de saknar tillhörighet, och det kan jag förstå. Men jag vill ändå skriva att det finns mng biologiska barn som inte heller känner tillhörighet. Jag hoppas på att min dotter kan hitta tillhörighet i två kulturer. Fast jag förstår att det kan komma att saknas pusselbitar i hennes liv som kan bli svårt för henne att hitta. Dvs hennes biologiska föräldrar som inte gav sig tillkänna.

• Namaste72
    Milkina cerka skrev 2010-02-19 13:15:07 följande:
    Håller inte med dig, jag kom inte hit som bebis, har aldrig passat in här heller.. när jag däremot kom "hem" så var jag som fisken i vattnet . Detta är som så mycket annat olika från individ till individ o. svensk blir jag aldrig helt o. hållet.
    Men handlar det om kultur eller är det en fråga om att se annorlunda ut gentemot dem runt omkring? Och vad är svensk? Jag blir heller aldrig 100% svensk, eller så kanske jag är det utan att veta om det om det?
    (Kan tillägga att jag helt och håller identifierade mig med den andra kulturen men när jag väl flyttat dit och bodde där...tja, då visade det sig inte funka och jag var en främling där.) Knepigt värre.
  • marcopolo
    Cerdrica skrev 2010-02-19 12:50:33 följande:
    Men menar du på allvar att du tycker att det är bättre att ett föräldralöst barn på ett barnhem i Kina kommer till ett par i Sverige än ett kinesiskt par i Kina för att vi behöver ändra synen på annorlundaskap??? Hur hänger det ihop med barnens bästa som utgångspunkt? Rasism botas inte med adoption, det är jag rätt övertygad om. Det krävs att vuxna tänkande människor tar sitt förnuft till fånga för att kunna bekämpa sådant. När synen på detta ändras blir det lättare för de adopterade men inte fasen kommer främlingsfientliga människor ändra uppfattning för att det adopteras 1000 barn om året från andra länder. Sorry, nej det tror jag inte på. Jag har absolut inget emot språkkurser, de är väl toppen (om det nu är barnen och inte de vuxna som propsar på dem) och det är helt klart jättebra om barnen kan göra sig förstådda i sitt usprungsland en dag, om de nu vill åka dit. Min son kanske aldrig någonsin vill åka till Kina, vad vet jag. Han kanske inte bryr sig ett dugg om kinesiskt kultur när han bli äldre. Det är inte det som är min poäng. Min poäng är att ju mindre ett barn berövas i sitt liv är bättre. Därför anser jag att inhemsk adoption är ett bättre alternativ än internationell adop
    Nej jag menar inte att vi ska adoptera barn för att ändra synen på annorlundaskap.
    Däremot tycker jag att vi ska ändra den synen INNAN vi adopterar barn. Självklart är det vi vuxna som initierat språkundetrvisningen, barnen är för små för att be om att få bli insatta i sin ursprungskultur. Men hur tycker du själv att man ska agera, hur gör du för att ge din son så goda förutsättningar som möjligt för att förstå sin ursprkult? Om det nu finns en möjlighet att dom inte helt berövas sitt modersmål ska man inte försöka då? Än så länge tycker barnet att det är kul, vi tvingar inte nån.
    Jag fortsätter hoppas att nån i detta forum ska fatta vad jag menar.
    Slutligen så tycker jag att vi är dom som är allra bäst lämpade att ta hand om våra barn.INGEN skulle nämligen kunna älska dom som vi gör!
  • Thi 08

Intressant med rubriken tycker jag är att "bra eller dåligt med adoption" förväntas vara adoptioner som sker mellan ex Sverige och ett annat land. Är det bra eller dåligt med inhemska adoptioner kan man också fråga sig? I Sverige, i vietnam, i Indien mm. Jag kan ibland undra hur det är att vara adopterad och se ut som resten av familjen, kontra att vara adopterad och inte alls se ut som sin mamma och/eller pappa till utseende. Är man född i samma land som resten av familjen och "smälter in" är det ev lättare hänt att man inte får reda på att man är adoptead förrän man är äldre.....jag läste om en svensk kvinna som blev adopterad inom sverige och fick reda på detta som vuxen. Vad kan man säga? Det krävs mkt tillit för att vara säker på att adoptivföräldrarna kommer berätta om adoptionen för sitt barn. Kanske hade de tänkt berätta men skjuter upp, skjuter upp, skjuter upp tills det är nästintill omöjligt att berätta det utan att orsaka ett stort trauma för barnet. Vad vilöe jag säga med det? Jag vet inte riktigt. Men det är intressant att man inte tar upp hur de barnen kan tänkas må. När man pratar om adoptioner i negativ mening handlar det uteslutande om adoptioner över landsgränserna.

• Milkina cerka
    Namaste72 skrev 2010-02-19 13:25:23 följande:
    Men handlar det om kultur eller är det en fråga om att se annorlunda ut gentemot dem runt omkring? Och vad är svensk? Jag blir heller aldrig 100% svensk, eller så kanske jag är det utan att veta om det om det? (Kan tillägga att jag helt och håller identifierade mig med den andra kulturen men när jag väl flyttat dit och bodde där...tja, då visade det sig inte funka och jag var en främling där.) Knepigt värre.
    Det är nog både och, här s y n s  det ju iaf för en del att jag inte ä r  svensk, jobbigt? ja enormt under skoltiden.
    När jag kommer dit ner ser jag många, för att inte säga alla gemensamma värderingar, men samtidigt är det första gången jag sett mina egna svensaka influenser med.
    Så, ja, lite känner jag nog igen mig i din beskrivning.
    Jag har två hemländer eller så inget alls..
Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?