Bra eller dåligt med adoption?
Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?
Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?
Några år sen jag läste ett analysen nu, VNmamma - men nog har jag för mig att "inhemsk adoption" avsåg länder det adopteras från - inte till. Men det blir än mer intressant om det istället är de länder du refererar till som utgör underlaget för gruppen inhemskt adopterade.
Juffer är överhuvudtaget mycket intressant. Jag hittade nyss en redogörelse från Folåsa för hennes syn på anknytning.
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=3&ved=0CBYQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.stat-inst.se%2Fdocument%2FAdoption%2520dokumentation.pdf&rct=j&q=juffer+adoption&ei=CbSBS-HrEJHX-Qb2nqiUBw&usg=AFQjCNFwKmUxiLtkkNTFu5dXaJ2OMjhqtQ
Tack för länken FMGA. Intressant läsning!
Oavsett hur man jämför går det nog inte att undvika relevansproblem.
För ditt exempel angående indiska barn som adopterats nationellt relativt internationellt adopterade från Indien skulle relevansproblemen bli stora när man ska konstruera mätmetoder som ger ett jämförbart resultat angående det psykiska välbefinnandet mellan länder så olika att de egentligen inte låter sig jämföras. Vem mår bäst - en svensk akademiker som regelbundet ventilerar sina psykiska tillkortakommanden hos en psykolog eller en indisk daglönearbetare med helt andra fokus än navelpillande? Kan man jämföra värden i liv som levs under helt olika omständigheter?
Kanske inte så lite kulturimperialistiskt skulle jag vilja göra detta. Jag tror också att det kan finnas inslag av helt andra önskemål än att vilja bli förälder vid nationella adoptioner - som t ex oavlönad arbetskraft inom familjen. Jag tror också att värderingar som att adopterade barn inte har samma värde som biologiska kan vara vanligare vid nationella adoptioner liksom inslag av osynliga och för barnet förtigna adoptioner.
Det är inte svårt att förstå och sympatisera med nationell stolthet som inställningen "att vi måste själva ta hand om vårt lands barn", inte desto mindre tror jag att det än så länge oftast är bättre för det enskilda barnet att adopteras internationell än nationellt.
Jag tror heller inte på den mytiska ursprungskulturen, vi är, blir och förblir speglar av den kultur vi växer upp med.
Jag tycker det kan vara en fördel att inte se ut som sina föräldrar om man är adopterad, just av skäl som nämnts ovan, såsom för barnet "hemlig adoption". Barnet slipper riskera att man försöker dölja det (vilket jag inte tror förekommer i Sverige idag) och det är hela tiden öppet för omgivningen, varmed förklaringar och missförstånd inte uppkommer. Mitt barn slipper förklara att h*n inte kan ärva mina anlag för diabetes till exempel.
Jag tycker också att vi alla bor på ett och samma jordklot, varför ska vi alltid inordna oss i landsgränser och andra gränser och sorteringar. Vi är alla människor och måste hjälpas åt för vår arts och vårt jordklots överlevnad.
Om man nu ska tala om vad som är "naturligt" traditionellt sett så är det naturligt att "adoptera" barn för det har förekommit i alla tider och kulturer. Skillnaden är att vi nu adopterar internationellt. Men det är en naturlig anpassning till utvecklingen av världen. Idag lever vi ju i en mycket global värld med internet och flyg som raderat ut distanser.
Jag tror att enda realistiska (som inte heller är realistiskt) sättet att det inte ska födas oönskade barn vars biologiska föräldrar är för sjuka eller för fattiga för att ta hand om barnet eller vars samhälle inte tillåter det, är abort. Och är det bättre? Vill verkligen de som är adopterade hellre vara aborterade? eller kanske inte kommit till pga preventivmedel. Det vore ju även faktiskt sorgligt för alla oss som inget hellre vill än att få älska ett barn även om vi inte fött det.
Endast Sverige svenska krusbär har, menar du kanske, VNmamma.
Tycker inte jag när jag tänker tanken att Sverige skulle få en massa övergivna barn, åtminstone inte till priset att man, för att överhuvudtaget kunna hitta hågade inhemska adoptivföräldrar, valde att ta mycket lätt kraven på dessa - istället för att ge de övergivna barnen lämpligare föräldrar utanför sveriges gränser.
Men det är en riktigt intressant hypotetisk konstruktion, där jag känner mig rätt säker på vilket av våra politiska partier som skulle ha flest sympatisörer med inställningen att tanken är otänkbar - en ren skymf mot Sverige och våra svenska barn.
Vad gäller barnkonventionen så är den just en politisk konstruktion, den kan inte och bör inte ge uttryck för annat än att nationell adoption är att föredra framför internationell.
Inte desto mindre kanske det ur ett renodlat barnperspektiv är precis tvärtom.