• Lady Dahmer

    Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

    Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

    Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

    1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

    Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

    2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

    3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

    4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • Lismonia

    hade oxa hemorojder efter min forlossning, bota detta genom att ata all bran med ca fem katrinplommon varje frukost sa ar du aldrig hard i magen =mindre hemorojder :D

  • SötFlöt
    Taryn skrev 2010-02-18 22:19:26 följande:
    Nejmen fy tjejer det finns en anledning till varfor man inte berattar sana har saker..All respekt till er for vad ni har gatt egenom och statt ut med, (det gor riktigt ont och skrammer mig o lasa, magen vander sig av illamaende) men jag onskar verkligen inte jag (Bara 8 veckors gravid) hade last detta.Jag vet att edt kommer bli en seriost tuff tid men jag onskar jag inte irktigt visste vad det innebar for att slippa fasa for det visuellt.Jag bor nog ga o fa angestdampade medikamenter nu.
    Detta är en skojig tråd, inte en hemsk tråd där vi ältar hemskheter. Synd att du inte kan se det på de sättet. MEN om man inte inser att man kanske kan bajsa ner sig eller kanske får sy eller kanske bara rent av får föda på 3 timmar eller 23 timmar kanske man ska ta sig en lite tankeställare. Man ska vara positiv och ha ett öppet sinne! Det finns värre forum än detta...Var glad istället för att alla här som råkat ut för konstiga saker hanterat dom galant och det kommer du med göra så läs, ta det med en nypa salt och bara njut av din graviditet
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • LillTussa
    Taryn skrev 2010-02-18 22:19:26 följande:
    Nejmen fy tjejer det finns en anledning till varfor man inte berattar sana har saker.. All respekt till er for vad ni har gatt egenom och statt ut med, (det gor riktigt ont och skrammer mig o lasa, magen vander sig av illamaende) men jag onskar verkligen inte jag (Bara 8 veckors gravid) hade last detta. Jag vet att edt kommer bli en seriost tuff tid men jag onskar jag inte irktigt visste vad det innebar for att slippa fasa for det visuellt. Jag bor nog ga o fa angestdampade medikamenter nu.
    Jag hade hört min systers skräckhistorier (och hon skräder inte orden kan jag tala om) och i närkamp om vem som skulle vara värst med min mamma så blev det ju inte bättre.
    Men märkligt nog så skiter man i allt sånt när man inser att nu börjar maratonet när man får första riktiga värken och insikten kommer, man blir så fokuserad att allt man hört faktiskt betyder nada. (Och det inkluderar alla fakta o sånt också på nåt märkligt vis). Sen föder du barn. Och får det i famnen: och så den taskiga frågan: 
    "Hur känns det? Gör ni om det?" och då säger man sådär läskigt självklart "Det var värt det, och jag gör det igen"..
    Trots hemorojder o bröst likt en porrstjärnas..
  • CMH

    Kanske redan står i tråden men här kommer två grejer jag önskat att jag visste innan så man var lite mer beredd och inte behövde tro att man var döende ;)

    1. Att när mjölken rinner till kan man bli superdålig, typ som en redig influensa, jag låg två dygn och svettades och frös om vartannat, hade hög feber och hallucinerade. Trodde ju att jag fått nån infektion efter förlossningen men nej det var bara mjölken som rann till..

    2. Två veckor efter förlossningen fick jag så ont i bröstet och ryggen så jag trodde på fullaste allvar att jag skulle dö, kunde inte andas och bad min mamma ta väl hand om min sambo och son nu när jag skulle dö (är inte sån annars så jag hade verkligen ONT.) Ambulans kom och hämtade mig och gav mig nåt smärtstillande, fick veta att det var ett ordentligt gallstensanfall och det var SÅ vanligt att man får det efter en graviditet! Har aldrig hört det förut men helt plötsligt hade massa i omgivningen varit med om samma sak och folk dom känner osv.. Jaha se där ja..


    Egon 080109
  • Primrose

    Nu kom min son ut genom kejsarsnitt, men jag hade ingen aning om att man kunde få ont i en punkt mellan skuldra och hals pga smärttraumatiserad mage (de skär ju en del s a s). Jag hade en rejäl smärta i den punkten i drygt ett dygn efter snittet, trots att man tar kontinuerligt smärtstillande efteråt. Det kallas tydligen "transferred pain" och är detsamma man får vid en hjärtattack då  man får ont i en arm. Det har med nervbanorna att göra. Jag tror dock inte att alla får det efter sina snitt.

    Jag visste inte heller att någon skulle ställa frågan "Känner du hur det rinner till?". Hur ska man veta hur det känns. Kanske skulle de ställa frågan "Känner du hur det sticker i brösten?", för det är så det känns.

    Att man kan få värsta frossa-anfallen och tro att man har en allvarlig infektion i kroppen då mjölken rinner till och stockar sig, visste jag inte heller.

    Att det är vanligt att få inflammationer i kroppen i och med barnets födsel visste jag inte heller. Det sa ortopeden då jag fick olika diagnoser som han sa var relaterade till att jag hade fått barn.

  • Ninnis75

    Finns mkt som kan förvåna efter en förlossning.
    Har man ingen i närheten som man fått berättat saker av så vet man knappast allt.

    En sak är säker.Alla drabbas inte av hemorrojder efter en förlossning. Jag har inget problem efter första barnet,men snart ska jag ha barn igen,så jag vet inte om man drabbas av det efter den här förlossningen..:)vågar inte säga mer....

    Att analringen skulle gå sönder är ovanligt. Att spricka,eller behöva sys några stygn, är mer vanligt,men det är absolut inte något som händer alla.Jag behövde inte sy ett enda stygn.Det är så olika. Det beror på hur stort barnet är, hur snabbt barnet kommer ut osv..osv.Men en sak är säker.Om barnet är stort ökar risken,men det måste inte bli så ändå.

    Att sköta magen kan bli en hemsk upplevelse.Man måste trycka på med samma muskler som man tryckt ut barnet med.Obehag och smärtsamt.Be om laxerande redan efter förlossningen.Finns i flytande.Ät och drick så att mag-tarmar inte blir hård.Ta god tid på dig i toaletten.

    Att amningen tar så stor del av tiden,dygnet.Allt kretsar runt amning,amning,amning. Har du inte mjölk el om bebisen inte är mätt,be om tillägg.Hemma kan du göra som du vill. Många barnmorskor på BB är envisa och så insnöade på att det ska ammas till varje pris. Jag fick t.ex en beskrivning på handmjölkning direkt jag kom in på BB efter förlossningen. Idag fattar jag inte varför. Så fånigt. Dels hade jag fått för tidigt, så vi gav vår lilla dotter ersättning ganska direkt. Dels kommer inte mjölken alltid igång direkt,det kan ta 2-3 dygn. Jag var hungrig efter en förlossning.Jag ville duscha.Handmjölkning var det sista jag tänkte prioritera då kan jag säga.

  • Southern Belle
    Ninnis75 skrev 2010-02-19 00:33:58 följande:
    Finns mkt som kan förvåna efter en förlossning.Har man ingen i närheten som man fått berättat saker av så vet man knappast allt.En sak är säker.Alla drabbas inte av hemorrojder efter en förlossning. Jag har inget problem efter första barnet,men snart ska jag ha barn igen,så jag vet inte om man drabbas av det efter den här förlossningen..:)vågar inte säga mer....Att analringen skulle gå sönder är ovanligt. Att spricka,eller behöva sys några stygn, är mer vanligt,men det är absolut inte något som händer alla.Jag behövde inte sy ett enda stygn.Det är så olika. Det beror på hur stort barnet är, hur snabbt barnet kommer ut osv..osv.Men en sak är säker.Om barnet är stort ökar risken,men det måste inte bli så ändå.Att sköta magen kan bli en hemsk upplevelse.Man måste trycka på med samma muskler som man tryckt ut barnet med.Obehag och smärtsamt.Be om laxerande redan efter förlossningen.Finns i flytande.Ät och drick så att mag-tarmar inte blir hård.Ta god tid på dig i toaletten. Att amningen tar så stor del av tiden,dygnet.Allt kretsar runt amning,amning,amning. Har du inte mjölk el om bebisen inte är mätt,be om tillägg.Hemma kan du göra som du vill. Många barnmorskor på BB är envisa och så insnöade på att det ska ammas till varje pris. Jag fick t.ex en beskrivning på handmjölkning direkt jag kom in på BB efter förlossningen. Idag fattar jag inte varför. Så fånigt. Dels hade jag fått för tidigt, så vi gav vår lilla dotter ersättning ganska direkt. Dels kommer inte mjölken alltid igång direkt,det kan ta 2-3 dygn. Jag var hungrig efter en förlossning.Jag ville duscha.Handmjölkning var det sista jag tänkte prioritera då kan jag säga.
    Att barnmorskorna på BB är "insöade" beror på att i Sverige har vi Amningsvänliga Sjukhus, på initiativ från WHO och UNICEF, för att skydda, stödja och främja amning.

    Det kan vara bra att känna till att de första dagarna, innan den mogna mjölken rinner till, har man sk råmjölk. Oftast klarar sig barnet alldeles utmärkt på den mjölken. Den är väldigt näringsrik och några få milliliter räcker. Att låta barnet suga på brösten så ofta det vill hjälper till att få igång produktionen av den mogna mjölken. Börjar man att ge ersättning finns det risk att man stör den produktionen. Det är givetvis helt ok att ge ersättning om det är det man vill men vill man hellre få igång en fungerande helamning är det bra att avvakta med ersättningen.
  • Primrose
    Southern Belle skrev 2010-02-19 00:52:08 följande:
    Att barnmorskorna på BB är "insöade" beror på att i Sverige har vi Amningsvänliga Sjukhus, på initiativ från WHO och UNICEF, för att skydda, stödja och främja amning. Det kan vara bra att känna till att de första dagarna, innan den mogna mjölken rinner till, har man sk råmjölk. Oftast klarar sig barnet alldeles utmärkt på den mjölken. Den är väldigt näringsrik och några få milliliter räcker. Att låta barnet suga på brösten så ofta det vill hjälper till att få igång produktionen av den mogna mjölken. Börjar man att ge ersättning finns det risk att man stör den produktionen. Det är givetvis helt ok att ge ersättning om det är det man vill men vill man hellre få igång en fungerande helamning är det bra att avvakta med ersättningen.
    Fast det där stämmer inte riktigt. Jag födde med kejsarsnitt och hade en relativt stor pojke (knappt 4kg) och jag ammade på som en galning och trodde att lillen fick i sig det han behövde. Men det kom inte tillräckligt och han började bli slö efter något dygn. Det var bara en BM som brydde sig och som insisterade på litet ersättning som tillägg, hon menade att mängden råmjölk troligen inte skulle räcka (ju större barn desto mer mat behövs). När vi skulle åka hem efter 2 dygn sa "chefsbarnmorskan" att amningen ju verkade fungera och han hade bara gått ner 9%. När vi kom tillbaka för PUK tre dagar senare hade han gått ner 15% sedan födseln och då var det plötsligt fram med stora pumpen (det kom tre droppar första gången...), ersättningsschema (matning med kopp av både pumpad mjölk och ersättning), etc. Vi kämpade på med detta i några mycket tröttande veckor. Ersättningen gjorde inget för att hindra fortsatt amning, men däremot mycket för att lillen skulle gå upp i vikt. Efter några veckor var det bara min mjölk som gällde och han helammades till c:a 7-8 månader (med smakisar från 6 månader) och delammas fortfarande (nätter), 15 månader gammal. Så ersättningen behöver inte alls förhindra att helamningen fungerar. Dock hade jag föredragit att veta om att detta kunde hända och då hade jag givit honom mjölkfri ersättning.
  • JadeVoong

    Jag var skitsur för att jag inte tilläts åka hem andra dagen efter förlossningen. BBpersonalen ville försäkra sig om att min son hade kissat. Hur skulle jag veta om blöjan var blöt? Den var lite keltig två ggr... men nej, jag visste inte sa jag. De höll på och hälla kallt vatten på magen för att få honom att kissa....men han kissade inte. Då utan förvarning tog en barnläkare till med ersättning och hällde det rätt i strupen på min son, då en dag gammal. Jag kände mig helt tom inuti. ledsen och ville bara gråta. Och ville bara hem, låsa bort mig från all besök och inkräktaren som pillar på mitt barn. Kändes som bb-personalen frågade mig det 100 ggr.... vill du inte att vi ska ta honom lite så du får vila?

    1) Vad jag inte visste hela denna jävla tiden att jag var TRÖTT och faktiskt kunde säga NEJ till allt detta. nej till besöken, nej till det som inte kändes bra.
    2) Att musen kändes som en jävla kanel-bulle efter förlossningen och papper gjorde ont att torka mot. Jag doppade papper i ljummet vatten och olja, så skönt!
    3) Att det gjorde så ont att amma den första tiden. Såriga bröstvårtor och att mjölken kom efter MÅNGA dagar...kändes som en evighet!
    4) Första gången i mitt liv jag förstod vad "hård mage" betyder. Första korven som kom ut efter förlossningen var rena jävla pinan. =/

    Tack för en härlig tråd!

Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)