Anonym (trötta frugan) skrev 2011-01-13 01:29:40 följande:
Jag tycker oxå att det låter lite konstigt att du inte ens FÅR pröva litium, bara för att du kanske vill ha fler barn. Visst, om ni försöker få barn just nu är det ju ingen idé. Men om ni tänker er att starta bebisverkstad om typ två år, så känns det onödigt att du bara ska må halv-bra under tiden fram tills dess... Litium är, vad jag förstår, en medicin som är lätt att sluta med, i jämförelse med många andra.
Sen är det ju inte alls säkert att du skulle fungera bra på litium. Men jag utgår bara från vad jag har sett i min man. Han lovprisar litium. Den har tagit bort "surret" i hjärnan, så att han äntligen får tänka sina egna tankar i lugn och ro, och hinner tänka efter INNAN han gör eller säger något.
Insättningen av litium var dock svår. Han fick jobbiga biverkningar av vanligt litium, men har nu en annan form som funkar bra.
Den ska ju vara den bästa. Om den funkar rätt.
Ja, det är lite märkligt att 20+ psykiatriker inte vill att jag börjar.
Den senare vill ha mer konkret svar i barnfrågan, kan ju hända om jag säger "om 5 år" så vill h*n sätta in den? (Men vi vill förmodligen börja i år OM vi VÅGAR en omgång till). Vi har diskussioner här hemma just nu. Jag kan tänka mig att dom vill veta innan också, så jag inte kommer 4 mån in i litiumet och säger "jag ska sluta nu ska vi göra ungar här" = låsa in för mani ;)
Nä ni vet kanske hur det kan vara man får inte uppfattas som minsta impulsiv.
Ni får gärna berätta, ni som går på litium, hur isättandet var. Jag hade hoppats på att kunna vara iaf 50% själv med kommande syskon. Första barnet var pappan barnledig med. Och jag sjukskriven.