• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Anonym (störd)

Iväg till läkaren om ett par timmar här nu då undrar vad det blir för medicin OM det blir medicin...

• Anonym (jessibell)

Hur länge brukar era maniska/hypomana skov sitta i?

• Stealth
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-18 20:01:34 följande:
    Hur länge brukar era maniska/hypomana skov sitta i?
    Det är olika, nu var det tre dagar senast, ibland bara en dag, iobland är de mixade så då vet jag inte.
    fick ställa upp dosen idag för att häva. Har bara legat på 0,4 på prverna med lithium så jag har lite marginaler.
  • Anonym (jessibell)
    Stealth skrev 2011-01-18 20:26:52 följande:
    Det är olika, nu var det tre dagar senast, ibland bara en dag, iobland är de mixade så då vet jag inte.
    fick ställa upp dosen idag för att häva. Har bara legat på 0,4 på prverna med lithium så jag har lite marginaler.
    Kan man ha skov som varar flera veckor, kanske upp till 2 månader? Eller är det bara jag som inbillar mig att jag är hypoman hela de perioderna. De flesta verkar ju vara det kortare perioder.
  • Stealth
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-18 20:40:00 följande:
    Kan man ha skov som varar flera veckor, kanske upp till 2 månader? Eller är det bara jag som inbillar mig att jag är hypoman hela de perioderna. De flesta verkar ju vara det kortare perioder.
    Jag har aldrig hört talas om så långa hypomanier, jag är själv en snabbsvängande typ (2,5 mixed state) så det förekommer säkert hur många varianter som helst.
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2011-01-18 20:26:52 följande:
    Men man ska väl inte höja litiumet hur som helst utan provtagning osv?
    Dessutom är det väl önskvärt att hamna mellan 0,5 - 0,8 på litiumet för det ska ge full effekt.

Bara en undran i all välmening =)
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2011-01-18 21:50:29 följande:
    Men man ska väl inte höja litiumet hur som helst utan provtagning osv?
    Dessutom är det väl önskvärt att hamna mellan 0,5 - 0,8 på litiumet för det ska ge full effekt.

Bara en undran i all välmening =)
    Jo jag pratade med läkaren idag, och provtagning kan ju ske först efter att man höjer, jag var redan steady state på dosen innan och skulle precis börja min 3 månadersintervallprovtagning.

0,3-0,4 är de nyaste riktlinjerna, kan man ligga där så är det bra, många klarar sig på de låga nivåerna vilket man inte trodde innan. Läkaren hade läst på ordentligt om nya rön, jag har egentligen fått mycket bra gensvar redan på 0,4 (1x1 42mg) per dag, det är bara det sista som helst ska bort nu.
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2011-01-18 21:53:59 följande:
    Jo jag pratade med läkaren idag, och provtagning kan ju ske först efter att man höjer, jag var redan steady state på dosen innan och skulle precis börja min 3 månadersintervallprovtagning.

0,3-0,4 är de nyaste riktlinjerna, kan man ligga där så är det bra, många klarar sig på de låga nivåerna vilket man inte trodde innan. Läkaren hade läst på ordentligt om nya rön, jag har egentligen fått mycket bra gensvar redan på 0,4 (1x1 42mg) per dag, det är bara det sista som helst ska bort nu.
    Lustigt.. Blir lite trött på alla olika bud ang. Litium. Men det är ju även upp till den som tar dem att känna efter antar jag. Jag skulle aldrig klara mig på så låga doser som 0,4

Hur menar du med tremånadersintervallprovtagning?
    Vilket sista ska bort?

Jag ligger på 3+0+4 nu och hade gärna höjt en till meeen då hamnar jag för högt :/
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2011-01-18 22:07:15 följande:
    Lustigt.. Blir lite trött på alla olika bud ang. Litium. Men det är ju även upp till den som tar dem att känna efter antar jag. Jag skulle aldrig klara mig på så låga doser som 0,4

Hur menar du med tremånadersintervallprovtagning?
    Vilket sista ska bort?

Jag ligger på 3+0+4 nu och hade gärna höjt en till meeen då hamnar jag för högt :/
    Såklart det blir olika bud, utvecklingen går frammåt

Det är ju just det, alla klarar vi oss på olika mängd mediciner, jag äter (åt) bara 2 tabletter per dag och hamnade på 0,4, andra måste äta mer för att komma dit. Andra måste ha mycket högre koncentration för att få effekt, och jag reagerar nästan uteslutande på mycket små doser oavsett vad. Jag får också konstiga biverkningar men det är ett annat kapitel.

Här fungerar det som så att vid inledningen av medicinen testas du först med ett omfattande test och blodprov 2 gånger i veckan i ca 2 månader, när allt är stabilt går man till provtagning var tredje månad.

Sista är sista svängningarna, jag svängde massor innan hela tiden, nu bröt en starkare hypomani igenom med en efterföljande deppressiv period. Jag har minskatr mycket på den här korta tiden i svängningar.
  • Anonym (trötta frugan)
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-18 20:40:00 följande:
    Det tror jag absolut att man kan ha. Min man var hypoman hela sommaren. Fast efter ett tag går det nog mer över i ett blandtillstånd - hög energi och ganska positiv, men ändå lättirriterad och emellanåt uttråkad.
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2