• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Zyfox
    Anonym (pensionären) skrev 2011-01-23 07:34:51 följande:
    Vad för mediciner har du fått testa?
    Tröttheten kan inte delvis bero på depression?

Jag har både psykolog och psykiatriker och går på öppenvård med arbetsterapeuter, sjukgymnaster osv.
    Är man sjukskriven har man ju tid att gå på psykiatrins olika aktiviteter. Brukar finnas grupper för det mesta. Har även gått kurs om bipolärt syndrom, mycket bra. Ena gången hade vi överläkaren nr 1 där som vi fick peppra med medicinska frågor osv.

Finns ju på många psyk massa terapigrupper, KBT, DBT osv...

Men jag måste säga att efter att ha bott i två olika städer och tillhört två olika psyk så kan det vara stor skillnad. Jag tror det har mkt att göra med arbetsmiljön för de anställda. Förra psyk jag tillhörde var det mkt rörigare, mkt stafettläkare och det var svårt att få en och samma hjälp då alla läkare har sitt eget sätt att behandla.

Man får tyvärr kämpa ganska mkt för att få rätt hjälp tycker jag. Jag var faktiskt tvungen få en regält galen manisk period innan dom tog mig på "allvar". Då vart det fart kan jag lova. Fick gå till psykiatriker och psykolog varje dag i några veckor höhö.

Fråga om det inte finns några grupper, behandlingar som du kan få gå på? Jag har bla gått i hälsogrupp och aktivitetsgrupp, det är väldigt härligt för själen. Och så träffar man andra med sjukdomar.
    Hmm, jag har fått testa dom flesta dep mediciner å så har jag fått lamiclat... Annat vill min läkare inte ge mig =( Men av alla så blir jag trött å e endast vaken ca 3 timmar... Tyvärr så e min läkare inte öppen för förslag utan hon vill bara skriva ut mediciner till mig =( Jag vill inte ta några alls...
  • Anonym (störd)
    Skål I love life!!!!!!!!!!!  Hjärta 
  • Anonym (KNAS)

Har inte orkat läsa era inlägg sen sist jag tittade in, är inne i en deppig period. Men jag väl ändå slänga in en snabb fråga. Är det några eller någon här som är sjukskriven och godkänd av FK? Behöver sjukskrivas, men är rädd för att FK kommer att neka mig. Det kommer att betyda att mina studier förstörs och jag måste söka socialbidrag.

• Anonym
    Anonym (KNAS) skrev 2011-01-27 08:55:19 följande:
    Har inte orkat läsa era inlägg sen sist jag tittade in, är inne i en deppig period. Men jag väl ändå slänga in en snabb fråga. Är det några eller någon här som är sjukskriven och godkänd av FK? Behöver sjukskrivas, men är rädd för att FK kommer att neka mig. Det kommer att betyda att mina studier förstörs och jag måste söka socialbidrag.
    riktlinjerna för sjukskrivning vid bipolär sjukdom är jättetydliga, de sjukskriver som standard.
  • psyko II
    Anonym (KNAS) skrev 2011-01-27 08:55:19 följande:
    Jag har varit sjukskriven 4.5 år förutom 3 månaders utförsäkrang, har inte varit några problem. Tack å lov!
  • Anonym (KNAS)
    Anonym skrev 2011-01-27 09:25:06 följande:
    riktlinjerna för sjukskrivning vid bipolär sjukdom är jättetydliga, de sjukskriver som standard.
    psyko II skrev 2011-01-27 09:28:52 följande:
    Jag har varit sjukskriven 4.5 år förutom 3 månaders utförsäkrang, har inte varit några problem. Tack å lov!
    Tack för svaren, känns mer betryggande.

Då är det bara det att jag är osäker på om det verkligen står i min journal att jag är bipolär. Får alltid träffa nya läkare- Psykologen som utredde mig sa att jag antagligen är bipolär men att han ville att en läkare tog sista beslutet så att säga. Läkaren sa att det är självklart att jag problemen som finns i bipolär sjukdom, utan tvekan - men att de vill observera mig ett tag. Läkaren därpå refererade hela tiden till bipoläritet och skrev ut medicin mot det. På medicinen står det till och med att det är för bipolär. Sa t.ex att det är väldigt vanligt att man sätter fel diagnoser och ger fel hjälp långt innan man kommer på att patientet är bipolär, så som jag. Alltså, de säger att jag är bipolär men jag är osäker på om läkaren som ska sjukskriva mig verkligen kan läsa och förstå i min journal och skriva det i sjukskrivningen... Hoppas iaf, för det här går inte. Började plugga i höstas efter en längre sjukskrivning. Har bara klarat två av fyra kurser, men inte på rätt tid utan jag fick förlänga kurserna. Nu är fem nya kurser jag ska läsa, plus de där två jag inte klarat. Usch får panik.
  • Zyfox

Måste fråga...

Är alla sjukskrivna el jobbar ni något? Hur mkt då?

Hoppas ni alla har en bra dag idag.

• psyko II
    Zyfox skrev 2011-01-27 13:10:40 följande:
    Måste fråga...

Är alla sjukskrivna el jobbar ni något? Hur mkt då?

Hoppas ni alla har en bra dag idag.
    Jag ska börja arbetsträna 10 tim/v snart, annars har jag mest varit hemma med barn/sjukskriven/enstaka kurse/kortare jobb
  • Zyfox
    psyko II skrev 2011-01-27 13:35:45 följande:
    Jag ska börja arbetsträna 10 tim/v snart, annars har jag mest varit hemma med barn/sjukskriven/enstaka kurse/kortare jobb
    Okej, hur länge har du vart sjukskriven? E det nått du vill göra själv eller e det påtvingat?
  • psyko II

jag har varit sjukskriven sista vändan sen -06 Jag har tjatat sen förra våren på att få börja med nått :S

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2