• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Anonym (jessibell)
    Drömmen om Elin skrev 2011-02-05 07:47:56 följande:
    Men jag tycker inte att man skall äta lithium eller mediciner överhuvudtaget under graviditeten, om man kan sluta och ändå må bra, så är det självklart de bästa, såklart. När jag skrev och frågade sakerr så handlade de enbart om hur de är i mitt fall, och jag sökte svar hur andra har haft de, för att greppa min egen situation. Jag var jätterädd för min nya situation, som nygravid och bipolär ätandes en medicin jag inte kunde sluta med, hade gjort ett försök till avslut som resulterade i inläggning under 3 månader, kände mig ensam och utelämnad med information från olika överläkare och ett dokument (som jag tappat bort) som de skrev ut åt mig från nätet, där de förklarade att i mitt fall så var de bäst att äta medicin under grviditeten och riskerna var 5% för missbildning på hjärtat hos barnet. Jag menade verkligen inte något illa, och jag tycker de är tråkigt när folk drar upp för nya om detta.

Just nu är jag i vecka 19 och än så länge har allt stt bra ut med hjärtat. Skall få göra ännu ett ultraljud om några veckor för att kolla upp lite mera.

Roligt med så många nya i tråden!
    Grattis till bebisen! Förstår att du säkert är orolig över bebisens hjärta, men man gör det man måste göra. Ingen äter medicinerna bara för att det är kul. Lycka till!
  • Anonym (KNAS)

Fy bubblan vad nervös jag är. Ska till läkare imorgon bitti och försöka bli sjukskriven.

• Zyfox
    Anonym (KNAS) skrev 2011-02-06 21:26:37 följande:
    Fy bubblan vad nervös jag är. Ska till läkare imorgon bitti och försöka bli sjukskriven.
    Hoppas det gick bra hos din läkare =)
  • Anonym (trötta frugan)

Idag svängde makens humör om sådär otäckt för första gången sedan han började med litium i höstas. Jag kände direkt hur trött och ledsen jag blev. Det var som att hoppa rakt tillbaks i eländet vi hade förra året.

Men samtidigt märktes det att jag fått en annan sorts styrka sedan jag har fattat hur hans sjukdom funkar. Jag sa: "Du får en vecka på dig att vända detta. En vecka. Inte mer."

Direkt fattade han vad som höll på att hända. Han tog en sobril och blev sig själv igen. Detta hände vid 14-tiden idag. Sedan dess har han varit resonabel, logisk, empatisk och klok som vanligt, även om han förstås är låg och ledsen för vad han hunnit säga och göra.

Han säger att nu, med litium, behöver ett skov inte bli värre än så här. Han känner att han är lugnare inuti, och att han därför kan ta kontroll över det som håller på att hända. Tidigare fick han direkt ångest, tinnitus, sorl i huvudet som drev honom att förvärra situationen i en snabbt skenande spiral.

Känner nån igen detta? Kan det vara så enkelt? Jag hoppas att det är som han säger, att det värsta redan har blåst över. Jag är absolut inte redo för ett nytt skov redan.

• lola71

Mitt namn är Carola och jag har precis hittat hit.

Sökt på nätet efter fler bipolära föräldrar men svårt att hitta men så hamnade jag här.)

Jag fick mina diagnoser bipolär 1 och ADHD för drygt 5 månader sen då jag kollapsade totalt.
    Mått dåligt större delen av mitt liv.

Det är inte bara jag som blivit bestulen på så många år utan även mina 4 barn.

Just nu kämpar jag mig genom vardagen var dag, känner mig värdelös som mamma.

Kika gärna in på min mammablogg där jag öppet skriver om känslor och funderingar.

Hoppas få lite styrka av er här också.

kram allesammans

• Anonym (sjuk)

Hej!
    Jag lider av biplolär sjukdom och har funderingar kring förlossningen.. hur har ni med bipolär sjukdom tagit er igenom en förlossning? Har ni gjort kejsarsnitt eller fött vagnilat? Jag är rädd att min sjukdom ska påverka min förlossning väntarp å samtal osv med special läkare osv inom detta område. mnen skulle gänra villja veta hur det gått för er? Har ni som valt att föda naturligt ångrat ert beslut?? Vet inte hur jag ska göra..

• Anonym (jessibell)
    Anonym (sjuk) skrev 2011-03-06 00:07:20 följande:
    Hej!
    Jag lider av biplolär sjukdom och har funderingar kring förlossningen.. hur har ni med bipolär sjukdom tagit er igenom en förlossning? Har ni gjort kejsarsnitt eller fött vagnilat? Jag är rädd att min sjukdom ska påverka min förlossning väntarp å samtal osv med special läkare osv inom detta område. mnen skulle gänra villja veta hur det gått för er? Har ni som valt att föda naturligt ångrat ert beslut?? Vet inte hur jag ska göra..
    På vilket sätt tror du att sjukdomen kommer påverka förlossningen?

Personligen är jag rädd för att få en panikångesattack pga smärtan då jag fått det förr vid smärta. Och den smärtan är säkert inget jämfört med förlossningssmärta.
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (jessibell) skrev 2011-03-06 10:05:28 följande:
    På vilket sätt tror du att sjukdomen kommer påverka förlossningen?

Personligen är jag rädd för att få en panikångesattack pga smärtan då jag fått det förr vid smärta. Och den smärtan är säkert inget jämfört med förlossningssmärta.
    Jo men det är percis samma sak som jag är rädd för, jag är rädd för just panik ångest vid för hög smärta pgr av att jag fått det vid flera tillfällen förr.. Får även panik ångest av att känna något "konstigt" i min kropp syftar då på det olika bedövningarna man kan få.. pgr av förr när jag vart på sjukhus pgr av smärta fått något konstigt vilket lätt till panik ångest osv..
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (sjuk) skrev 2011-03-06 17:31:25 följande:
    Jo men det är percis samma sak som jag är rädd för, jag är rädd för just panik ångest vid för hög smärta pgr av att jag fått det vid flera tillfällen förr.. Får även panik ångest av att känna något "konstigt" i min kropp syftar då på det olika bedövningarna man kan få.. pgr av förr när jag vart på sjukhus pgr av smärta fått något konstigt vilket lätt till panik ångest osv..
    Ja du...Läkarna tror alltid att jag överdriver... Problemet är när man hyperventilerar så blir man ju svag i kroppen också.... Du bör nog ta upp detta med din BM.
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Anonym (sjuk) skrev 2011-03-06 00:07:20 följande:
    Hej!
    Jag fick barn genom akutsnitt och efter det en månad på neo utan medicin då jag ju skulle pumpa *bla bla*
    I efterhand hade det varit mycket bättre att påbörja medicineringen så fort som möjligt.
    Man riskerar att få en förlossningsdepp så tänk på det.

Min BM visste allt och skrev med i mina journaler att jag var bipolär. Varje gång någon tog fram min journal så kom det upp en stor röd "flagga" som hänvisade till anteckningar och det gjorde att de visste och jag slappp berätta och undra.

Vad som är otroligt viktigt för dig är att se till att ha back up ifall nattsömnen blir för illa. Att du får sova är A och O. Mycket viktigare än friska nyblivna mammor då du redan är stresskänsligare.

Om du får sova på natten fungerar du bättre på dagen och kan vara en mamma.

Lyssna på din kropp och ditt huvud och som sagt meddela de i sjukvården så vet de.
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2