Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram
3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram
Fy bubblan vad nervös jag är. Ska till läkare imorgon bitti och försöka bli sjukskriven.
Idag svängde makens humör om sådär otäckt för första gången sedan han började med litium i höstas. Jag kände direkt hur trött och ledsen jag blev. Det var som att hoppa rakt tillbaks i eländet vi hade förra året.
Men samtidigt märktes det att jag fått en annan sorts styrka sedan jag har fattat hur hans sjukdom funkar. Jag sa: "Du får en vecka på dig att vända detta. En vecka. Inte mer."
Direkt fattade han vad som höll på att hända. Han tog en sobril och blev sig själv igen. Detta hände vid 14-tiden idag. Sedan dess har han varit resonabel, logisk, empatisk och klok som vanligt, även om han förstås är låg och ledsen för vad han hunnit säga och göra.
Han säger att nu, med litium, behöver ett skov inte bli värre än så här. Han känner att han är lugnare inuti, och att han därför kan ta kontroll över det som håller på att hända. Tidigare fick han direkt ångest, tinnitus, sorl i huvudet som drev honom att förvärra situationen i en snabbt skenande spiral.
Känner nån igen detta? Kan det vara så enkelt? Jag hoppas att det är som han säger, att det värsta redan har blåst över. Jag är absolut inte redo för ett nytt skov redan.
Mitt namn är Carola och jag har precis hittat hit.
Sökt på nätet efter fler bipolära föräldrar men svårt att hitta men så hamnade jag här.)
Jag fick mina diagnoser bipolär 1 och ADHD för drygt 5 månader sen då jag kollapsade totalt.
Mått dåligt större delen av mitt liv.
Det är inte bara jag som blivit bestulen på så många år utan även mina 4 barn.
Just nu kämpar jag mig genom vardagen var dag, känner mig värdelös som mamma.
Kika gärna in på min mammablogg där jag öppet skriver om känslor och funderingar.
Hoppas få lite styrka av er här också.
kram allesammans
Hej!
Jag lider av biplolär sjukdom och har funderingar kring förlossningen.. hur har ni med bipolär sjukdom tagit er igenom en förlossning? Har ni gjort kejsarsnitt eller fött vagnilat? Jag är rädd att min sjukdom ska påverka min förlossning väntarp å samtal osv med special läkare osv inom detta område. mnen skulle gänra villja veta hur det gått för er? Har ni som valt att föda naturligt ångrat ert beslut?? Vet inte hur jag ska göra..