Inlägg från: DrKejs |Visa alla inlägg
  • DrKejs

Jo, jag är en manshatare.

Digestive skrev 2010-03-02 22:34:00 följande:
    Jag skulle gissa på informationsbrist eller på källor som ger en annan bild än dina. I övrigt så känns det som att du fäktar in absurdum i ett ämne som jag inte riktigt tror att du förstår din egen närhet och bidrag i. Du bidrar nämligen till ett bredare feministiskt perspektiv genom att medverka på viset som du gör här, då du delar ut information som kan motverka möjliga och allmänna missuppfattningar inom ämnet. Att du ser fel i länken mellan verklighet och den allmäna uppfattningen bland feminister, betyder inte att du håller på att slå hål på feminismen. Utan det gör dig snarare till en feminist med mer insikt i dessa frågor än den gemene. För det du strävar efter handlar väll om en rättvis och korrekt bild att utgå ifrån; inte sant? Något som väldigt många feminister också strävar efter tillsammans med dig. Då det inte finns någon institution med målet att utbilda och kontinuerligt uppdatera allmänhetens feminister i sakfrågor (och troligen aldrig kommer att finnas) så drivs folkrörelsen frammåt av bland annat sådana som dig; som vet lite mer efter att ha ifrågasatt den allmäna uppfattningen och därmed aktivt sökt information utanför den. Att du delar med dig av sådan här information kan inte ses som något annat än nyttigt - ur ett genuint feministiskt perspektiv.
    Om det vore så skulle jag jubla, räkna med det. Jag hoppas innerligt att en del kan ta till sig, men det jag sett i mina diskussioner med feminister hittills är att de vägrar se verkligheten utan vill vara kvar i sina illusioner. Varför har jag inte en aning om.
    Det finns feminister som vägrar gå på de sedvanliga radikalfeministiska myterna men dessa är lätträknade. Louise Persson (som bloggar) och Petra Östergren är två.
    Vad jag helst av allt vill är att ha ett bra samarbete mellan olika intressen för att åstadkomma äkta jämställdhet, dvs där vi har lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 22:55:25 följande:
    Ok, du är stödperson för utsatta? Arbetar du ideellt i någon kvinnojour också?
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:26:25 följande:
    Tack! Jag håller med dig till 100% om att få bort könsseparatismen som existerar idag. Familjejourer med ett nummer dit man kan ringa oavsett kön och ålder. Granskade av kommunen eller landstinget så att lagbrott inte genomförs.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:36:20 följande:
    Inte Järvklo...
    Sorry, han är råfeminist.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:46:31 följande:
    Det är Östergren också. Att möta människor utan förutfattade meningar kan vara fruktbart.
    Ja, men dessvärre är inte Järvklo i närheten av Östergren. Han utgår från radikalfeministiska teorier i sin "mansforskning". Det är väl lika smart som att en nyinflyttad somalier ska utgå från vitt ariskt motstånds bild av Sverige.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:56:19 följande:
    Jag föredrar att granska avhandlingen när den väl kommer, det ger sällan en rättvisande bild att granska ett arbete under utveckling om man vill få en helhetsbild.
    Visst, men det kommer inte att ändra på grunden i hans forskning. Han utgår från radikalfeministiska teorier, vad han sedan kommer fram till blir per automatik skevt eftersom han står på en ovetenskaplig grund.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-03 00:48:28 följande:
    Huruvida han använder sig av vetenskapliga metoder för att forska kan jag inte uttala mig om men jag förutsätter att han gör det.
    Det som är problemet oavsett hans vetenskapliga ansats är att han grundar det på något som är högst ovetenskapligt vilket innebär att de slutsatser han drar inte kan ha någon giltighet oavsett vilka slutsatser han drar.
    Jag kan utgå från någon galen hypotes om att det existerar hundratals satanistiska sekter i Sverige som sliter foster ur kvinnors kroppar och äter upp dessa med rårörda lingon och göra det med hjälp av vetenskapliga metoder; det kommer ändå att vara totalt nonsens.
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 07:15:26 följande:
    Ja, hur kommer det sig då att anslagen till Mansjourer är icke existerande samtidigt som anslagen till kvinnojourer uppgår till mångmiljonbelopp? Hur kommer det sig att en mansjour för att få bidrag måste informera de män som söker hjälp där om mäns våld mot kvinnor när det är lika vanligt att kvinnor slår män i nära relationer som att män slår kvinnor?
  • DrKejs
    TessaS skrev 2010-03-03 08:37:31 följande:
    Men det behöver ju inte handla om att bli placerad på piedistal. Blir du inte glad om någon uppskattar när du gjort något jäkligt bra på jobbet? Blir du inte glad om din man säger att du är vacker? Om någon bekant ringer och vill träffa dig, för du är en intressant person, blir du inte glad då? Är all uppskattning att ragga i dina ögon? Jag gör ju samma för folk i min närhet som jag uppskattar, borde alla män i min närhet hata Kvinnorollen då, för att jag råkar uppskatta dom..? Du verkar tolka "uppskatta" som att sätta på peidistal eller dregla över kroppsdelar, jag ser det som att faktiskt bara just uppskatta folk i sin omgivning. Jag ser det som en helt könlös känsla jag känner inför människor jag känner eller träffar. Jag uppskattar män, jag uppskattar kvinnor. "Behandla schysst" ser jag inte heller som något som bara görs för mig. Jag behandlar folk jag tycker om schysst... män, kvinnor, hundar... Jag skyddar min man från att bli sårad, jag skyddar mina vänner från otrevligheter de kan råka ut för. Min man skyddar mig, mina vänner skyddar mig. Men ni ser allt med feministglasögon och det känns som om ni går miste om mycket uppskattning eftersom det ska filtreras, analyseras och bli förbannad på innan någon kan säga något uppskattande. Och gud förbjude att det kommer från en man, för då är han en lobotomerad idiot som bara vill klämma er på pattarna...
    *stående ovationer*
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 09:11:17 följande:
    alla kan inte lägga undan en massa pengar och det kan även finnas andra faktorer som spelar roll.  Fast hade vi haft MER pengar så hade vi ändå gjort lika för då hade vi kunnat haft henne hemma ÄNNU längre. Vi vill ju inte ha henne på dagis. Det för oss är viktigare än att maken tar pappaledigt. (om man nu måste välja, och det måste vi tyvärr) Jag ser absolut INTE mitt barn som mitt business bara. Det är lika mycket hans ansvar. Och att pappa inte är viktig? herregud, vilket stenålderstänk liksom. Då kan man inte veta mycket om barns utveckling och behov.
    Men varför gnäller du då på andra som gör samma val som ni gjort och spottar på det du kallar pappor som satsar på karriär? Varför kan du inte se att vi alla gör vårt bästa för barnen (nåja, nästan alla)?
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.