SweetNilam skrev 2010-03-03 13:18:44 följande:
DrKejs Ang att det du skrev att det görs mycket för att få tjejer intresserade av teknik, data osv. Visst är det så. Och fördelningen av tjejer har ökat på dessa program på gymnasiet tex. Har ingen statistik nu, så du får hålla till godo med vad en föreläsare sa för inte så länge sedan. Problemet ligger i att män inte söker sig till motsvarande "kvinnliga" program på gymnasiet, tex Barn och fritid, Omvårdnad, Estet osv. Däri ligger problematiken idag tror jag, att vi kvinnor oftare söker oss till "manliga" yrkesområden, men sålänge de "kvinnliga" yrkesområdena inte tar in män, eller att män inte söker sig dit, kommer snedfördelningen kvarstå. Varför det är så finns många teorier, jag har min personliga teori om det... Men jag håller med. Det personliag intresset skall stå högst, frågan är ändå, varför man tycker som man tycker...
Helt rätt, det görs på tok för lite för att få in pojkar på andra områden. Fokus i samhället har varit alldeles för ensidigt, därför vore det önskvärt att även inkludera pojkar och män i jämställdhetsarbetet utifrån deras aspekt.
Det kanske skulle vara enklare att få in pojkar och män inom omvårdande yrken om man möjliggjorde för en mycket större andel privata företag?
Dock kvarstår att vi ska få göra individuella val. Om det sedan innebär att 100% av alla dataingenjörer är killar och 100% av alla dagisfröknar är tjejer så fine. Vem är jag att gå in med pekpinnar och säga till dem att de gör fel val?