Inlägg från: DrKejs |Visa alla inlägg
  • DrKejs

Jo, jag är en manshatare.

Lady Dahmer skrev 2010-03-01 23:38:22 följande:
    jag tycker hela iden med manliga och kvinnliga förebilder är trams. Barn behöver bra förebilder. punkt. Förebilder med bra kvaliteer och egenskaper som kan visa hur man blir en empatisk och bra människa. Vad kan en man ge mitt barn som jag inte kan? Vad kan en man lära mitt barn som inte jag kan? Eller är det inte så att alla människor oavsett kön har nåt att bidra med. Jag kan kanske lära mitt barn nåt som inte min väninna kan och tvärtom? Alla har vi ju unika uppsättningar egenskaper och personlighetsdrag och ju fler goda förebilder ett barn har desto bättre. Men vad har kön med saken att göra? och varför tror man att flickor och pojkar behöver lära sig olika saker? nej, trams.
    Trams enligt dig. Men då kanske du kan förklara alla pojkar som växer upp utan pappor och som sedan befolkar våra fängelser? Det borde väl inte vara så om det nu är trams, eller hur?
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-01 23:42:20 följande:
     Och vad exakt är det som kvinnor kan förmedla och inte män och tvärtom? är det inte snarare så att INDIVIDER har olika saker att förmedla till sin omgivning.
    Ehrm, kaaaanske det här med hur det känns att få mens? Eller att få hormonsvängningar? Eller hur det känns när testosteronet pumpar i kroppen? Eller hur det känns när man råkar ut för en hotande situation (japp, biologiska skillnader)? mm, mm, mm
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-01 23:44:24 följande:
    jag tror att känslan av rejektion och övergivenhet är den bidragande faktorn. Flickor och pojkar hanterar trauman och negativa känslor olika. Män blir utåtagerande (tex anväder våld osv) medans kvinnor blir inåtagerande. (ätstörningar, skär sig)
    Hur kommer det sig att samma problem inte gäller med pojkar som växer upp med ensamstående pappor (ja, de finns även om de inte alls är lika många i Sverige)? Om din tes ska äga någon giltighet så borde väl samma sak gälla i de fall där pappan på egen hand tar hand om sina barn.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 00:15:40 följande:
    Bra fråga, men vad är ditt syfte med att tycka att det är sketet av mig att protestera mot den misandri som grasserar fritt?
    Att den grasserar fritt är väl ingen nyhet, eller? Till och med feministikonen Doris Lessing tycker att misandrin har gått alldeles för långt. Att ts är manshatare skriver hon själv, vilket är ok för mig (utöver att hon jobbar med barn). Att du försvarar henne är värre, eftersom du då försvarar misandrin.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 00:26:33 följande:
    "Men skärp dig.
    Du kan ju inte tro på det där själv ens.
    Jag efterfrågar logik och ett vettigt diskussionsklimat. Är det svårt att förstå?"
    Detta börjar bli riktigt dråpligt. Ett vettigt diskussionsklimat enligt dig är att man använder sig av manshatiska uttryck. Det kallar jag för en grogrund för konflikt, inte ett vettigt diskussionsklimat. Logiskt?
    Eller ska olika kriterier gälla för olika kön? Ska ts få uttrycka dig hur manshatiskt hon vill utan att jag ska få reagera mot det? Är det logik enligt dig? 
    Är det logiskt att du försvarar den misandri som hon ger uttryck för?
  • DrKejs
    Rockan skrev 2010-03-02 08:51:10 följande:
    Det är väl heller ingen nyhet att misogyni grasserar fritt? Inte för mig i alla fall.
    Jaså? Hur vanligt är det att någon officiell representant för våra partier pratar om kärringar och tantslem? Ta del av våra massmedier igen så är du snäll. 
  • DrKejs
    Miss Skywalker skrev 2010-03-02 09:13:42 följande:
    Jag kommer att lära henne att vara försiktig i  olika situationer, precis som jag kommer att lära min son att vara försiktig i olika situationer.
    Om hon inte känner sig trygg på en ödslig väg så beror det på er, inte på att alla män är så jävla farliga. Det är ni som sprider detta manshat som skrämmer upp alla kvinnor.
  • DrKejs
    Rockan skrev 2010-03-02 09:35:09 följande:
    Så du refererar bara till media & Sverige ang. misandri? Då resonerar vi olika, jag ser till den globala situationen.
    Så på grund av att kvinnorna i Afghanistan är förtryckta så ska männen i Sverige behöva stå ut med all skit som kastas på oss för att jämna ut den globala situationen?
    Ge upp.
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 09:41:01 följande:
    nej det är inte samma sak. är man rasist så hatar man folk pga hudfärgen. Jag hatar inte folk pga sitt kön. Jag hatar mansrollen.
    Säger kvinnan som blir försörjd av sin man...
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 09:46:44 följande:
    försörjd? är det så du ser på hemmamammor? Jag har längre arbetsdag än vad han har. pengarna som kommer in är VÅRA pengar, inte hans.
    Så i ditt fall är det helt ok att hålla fast vid en traditionell könsroll. Men det ska inte gälla någon annan för det hatar du.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.