Doktorn skrev 2010-03-01 23:22:40 följande:
Hmm. Jag håller med dig om att män och kvinnor har olika saker att förmedla till barnen och att det är föräldrarnas huvudansvar. Däremot tror jag inte det finns något problem med att det biten löses av någon annan än "mamma" eller "pappa". Det finns många barn som vuxit upp till friska vuxna med bara en morbror som enda manliga förebild, osv. Jag håller också med om att allmänna hushållsuppgifter som att duka fram och duka av före och efter maten, städa sitt rum, osv inte på något sätt är könsbundna. Men de återstående uppgifterna då? Jag tänker lära mina döttrar att använda skruvdragare och förhoppningsvis byta hjul på bilen självständigt, men jag har inga högre tekniska förhoppningar än så. Det är här könsrollerna kommer in. Jag tror ärligt inte att de kommer att vara intersserade av att byta olja på gräsklipparen, vare sig jag vill eller inte. Är det verkligen önskvärt att könsrollerna suddas ut och blir luddigare? Att vi har två "mappor" istället för en fadersfigur och en modersfigur? Jag är för homoadoption, men det här ämnet är SVÅRT!
Håller med dig om att en nära morbror eller motsvarande kan vara en manlig förebild. Det är avsaknaden av manliga förebilder som inte är bra.
Sen håller jag också med om att jag ska lära mina barn så mycket jag kan, inte tal om annat. Om det sedan visar sig att sonen har ett större intresse för det pappa håller på med så får det vara så. Visar det sig att dottern har ett större intresse för vad pappa håller på med så är det lika bra. Skruva lite med bilen hör dit, eftersom jag gärna försöker fixa småsaker med bilarna själv. Dessutom ska jag lära dem köra bil och även låta dem prova på bankörning när de blir tillräckligt gamla.
Jag tror helt enkelt på att vara sig själv och inte gå in i något som blir en falsk yta. Om det innebär att jag är könsstereotyp så fine, bryr mig inte.
Men visst är det ett svårt ämne, inte tal om annat. Speciellt med tanke på den press som vi fått uppleva om att vi som män är fel, att vår könsroll är fel (oavsett om en del av den är grundad i biologin), att mycket av det vi gör är fel. Vi blir konstant matade med att vi som män är fel och att vi måste ändra oss.