• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:41:27 följande:
    från: www.jamstalldskola.se/Kompensatorisk pedagogik handlar om att bredda flickors och pojkars traditionella könsroller. Eleverna stimuleras att pröva och träna nya förmågor och situationer. Det kan ske på många olika sätt, genom små förändringar och nytt förhållningssätt hos pedagogerna eller genom en mer organiserad verksamhet. Kompensatoriskt arbete kan sammanfattas i att stärka självständighet hos flickor och samhörighet hos pojkar. Självständighet innebär att kunna uttrycka sin vilja i små och större grupper, att kunna ta egna initiativ, att stå för sina åsikter och att kunna sätta gränser. Samhörighet innebär att kunna samspela bra i mindre och större grupper att kunna lyssna, att kunna uttrycka egna känslor och att förstå och respektera andras känslor.Tips för kompensatoriskt arbete: Ge flickor i alla åldrar stöd att experimentera och utvecklas inom dataområdet Inför schema för användning av datorerna, så att alla elever får tillgång till dem Dela fysik- och tekniklektioner så att flickor får experimentera och arbeta utan att behöva jämföra sig med pojkar Låt pojkar reflektera över sitt lärande i muntlig och skriftlig form Låt flickor träna att tala inför grupp Träna flickor att argumentera och debattera Synliggör flickors olikheter, uppmuntra dem att vara olika varandra Ge flickor uppmuntran för de är starka, tuffa och smarta Ge pojkar uppmuntran för de är hjälpsamma och omtänksamma Uppmuntra flickor att vara ledare, till exempel leda yngre elevers aktiviteter Uppmuntra pojkar att vara positiva ledare som sätter gränser och uppmuntrar gruppen Träna pojkar i samspel i små grupper och parvis, till exempel i problemlösning Träna pojkar att lyssna Träna pojkar i omsorg och låt dem vara faddrar för yngre elever Mål: att ge flickor och pojkar fler förmågor än de som ryms inom de traditionella könsmönstren.
    men har du tänkt på en sak.. med detta så säger du ju det som många andra tycker och tänker... att könen ÄR olika. Vi ÄR inte lika på många sätt. Jag tycker oxå att det är bra att uppmuntra barn och skapa en jämvikt, men man behöver inte gå till överdrift. Det sitter INTE i kläderna eller vad man leker med. Tjejer och killar ÄR olika, annars hade inte trådar som dessa funnits. Jag kan klä mina barn hur jag vill utan att det ska ligga dem till last ute i samhället. Tro mig, jag arbetar nämligen på mina barns SJÄLVKÄNSLA och är väldigt noga med att man ska behandla sina medmänniskor väl, det är DÄR skon klämmer, ingen annanstans. Synd och dumt att lägga krut och energi på att klädkedjorna har olika utbud på kill och tjejsidan, för det spelar faktiskt ingen roll. Det vi ska lära barnen är att RESPEKTERA varandra OCH våra unika olikheter. Mina pojkar har inga somhelst problem med att ha målade naglar på dagis etc eller ha rosa mössa osv.. ÄVEN fast nån komenterar så har de SVAR på TAL. För att jag har lärt dem att man får tycka om och använda allt man tycker är fint.  "MAN KAN VISST HA NAGELLACK, JAG HAR JU DET OCH JAG ÄR KILLE" sa min 4-åring till en kamrat som hade påpeklat att han minsann inte kunde ha nagellack för han var kille. Men killar och tjejer ÄR olika över lag, det sitter i generna det är jag fast övertygad om, att vi HAR olika behov osv, som att killar faktiskt oftast ÄR mer "livliga" och har starkare drifter inom vissa områden.
    Det gäller som sagt att ta hänsyn till olikheterna, inte att DÄMPA eller neutralisera dem. Killar och tjejer ÄR olika, DÄRFÖR är det bra att som du skriver här ovan att man använder sig av OLIKA metoder för att plocka fram det bästa i dem. Just för att pojkar och flickor är och förblir OLIKA för det är 2 olika kön.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 15:53:14 följande:
    Lily -- det är ingen som hävdar att pojkar och fickor inte är olika.frågan är; VARFÖR är det så?
    generna, det tror jag benhårt på, att generna spelar in mest.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-24 16:01:55 följande:
    generna, det tror jag benhårt på, att generna spelar in mest.
    så du tror alltså att vi föds färdiga? Att sånt som bemötande, miljö, fostran och erfarenheter inte spelar så stor roll?

Hur tänker du då kring faktumen att genus inte är konstant? Det förändras ju med tiden och beroende på kulturen vi lever i - om det vore genetiskt så skulle det vara konstant oavsett.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 16:06:41 följande:
    så du tror alltså att vi föds färdiga? Att sånt som bemötande, miljö, fostran och erfarenheter inte spelar så stor roll? Hur tänker du då kring faktumen att genus inte är konstant? Det förändras ju med tiden och beroende på kulturen vi lever i - om det vore genetiskt så skulle det vara konstant oavsett.
    ingen föds helt färdig, det tror jag inte. men jag tror att mycket sitter i generna. Inte allt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Killar över LAG är starkare fysiskt, kvinnan har mer hormoner, mannen  mer testoreson osv... klart som sjutton att det spelar in i våra beteenden.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-24 16:46:44 följande:
    ingen föds helt färdig, det tror jag inte. men jag tror att mycket sitter i generna. Inte allt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Killar över LAG är starkare fysiskt, kvinnan har mer hormoner, mannen  mer testoreson osv... klart som sjutton att det spelar in i våra beteenden.
    men hur mycket spelar egentligen fysisk styrka in i personligheten? Och hormoner är ju inte heller konstant. det varierar ju enormt mycket från person till person. två män har inte samma mängd, inte heller två kvinnor. Och det finns män som har mycket östrogen precis som det finns kvinnor med mycket testosteron.... osv.
  • honkie

usch! hatar feminister och deras jävla rabbel. om jag inte minns fel så var jag inne på din blogg (Dahmer) för ett jävla bra tag sedan och stötte på denna "skrift".
    du är lika mycket genusförespråkare som Hitler var rasförespråkare.

• Lady Dahmer
    honkie skrev 2010-02-24 17:07:31 följande:
    usch! hatar feminister och deras jävla rabbel. om jag inte minns fel så var jag inne på din blogg (Dahmer) för ett jävla bra tag sedan och stötte på denna "skrift". du är lika mycket genusförespråkare som Hitler var rasförespråkare.
    den där jämförelsen betyder ju noll. Om du försökte förolämpa mig menar jag. Och just ras är intressant.

Det finns ju ingen som skulle börja öscha om hur raserna är så olika och därför ska fostras och kläs olika. Eller hur homosexuella är olika och därför inte ska ha samma rättigheter.... eller varför inte särskilja på blonda och mörkhåriga, troende och icke-troende......

....då skulle det bli ett jävla liv, men tydligen är det ok att göra så med olika kön. Så om vi ska jämföra människor med hitler så har ju de som vill bevara rollerna mer gemensamt med karln än vad vi som vill bredda dem har.
  • honkie

jag har förresten en kompis som också fått det könsneutrala namnet ninja och jävlar va hon har fått ta mycket skit pga detta. men det var bara en pytteliten parentes.

denna tråden har så många inrtiktningar att det är svårt att veta var man ska börja. du skriver att du själv är medveten om att dina traumatiska upplevelser gjort dig till en mer övertygad genusförespråkare, och nu ska jag passa på att förklara vad jag menade med hitler-liknelsen.

jag kommer från en invandrartät ort där jag, liksom många av mina svenska vänner, fått uthärda otroligt mycket grov misshandel. varje vecka var det någon i min kompiskrets som låg inne på intensiven, och var det ingen kompis så var det jag själv. några mördades, några tog livet av sig för att de inte pallade trycket och vi andra försökte bara leva ett normalt liv. vi sitter på ungefär samma traumatiska upplevelser, de onda i din berättelse är män och de onda i min är invandrare. skulle jag nu skriva samma inlägg som du, fast bytt ut män mot invandrare (eller ännu värre, blattar) så hade jag blivit kallad en jävla rasist, och det med all rätt. du är ingen genusförespråkare, du är en jävla sexist som borde veta bättre. många av mina gamla vänner är idag aktiva sverigedemokrater och jag tar lika mycket avstånd från dem som jag tycker att de kvinnor som blivit utsatta för samma saker som du, borde göra från dina tankar. din propaganda är ond, otroligt ond och du borde sluta genast. det råder inga tvivel om att du är smart och har lätt att uttrycka dig i skrift och förmodligen även i tal. detta kan i sin tur leda till att du faktiskt lyckas få med dig fler kvinnor i din lilla kult. jag är ingen sverigedemokrat idag för att jag lyckades inse att all den skit mina vänner porpagerade för var rent jävla skitsnack...
    så jag ber er kvinnor som ständigt läser Lady Dahmers inlägg att tänka till en extra gång.

och nej, män blir inte onda våldtäktsgalningar för att de uppfostras som män, får hockeyutrustning av sin pappa och lär sig att ta saker och ting som en man. människor blir onda då de inte får någon fostran alls.

• Lady Dahmer

det är väldigt svårt att bemöta ett inlägg som är så otroligt fullt av misstolkningar, fördomar och ignorans så jag avstår helt enkelt. Du har redan bestämt dig för att tro det du tror om mig och jag är inte intresserad av en diskussion med nån som inte klarar av att skilja mellan sak och person.

Och Ninja är ungefär lika könsneutralt som Maria. Och alla kan få skit för vad de heter. Jag fick det (Natashja = Na-arsla, Tarzan) mina vänner Malin (Analin) och Lisa (fisa) och Regina (vagina) fick det.  Ett namn är bara ett namn. Bara en parantes så där.

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.