• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • LyckligtSlut
    Lady Dahmer skrev 2010-02-25 09:01:49 följande:
    Påminner om mina erfarenheter. Kvinnor får alltid ta ansvar för männens kukar och lustar, om det handlar om våldtäkt och övergrepp eller om det handlar om abortfrågor och preventinmedel och när det hanldar om våld. Jag startade en tråd i ämnet. "boys will be boys" för att belysa problemet. Det startar på dagis. Jag citerar mig själv: Jag kom i puberteten när jag var runt 8. Små tuttar växte fram. Jag tror jag var först i klassen. Att vara först är inte så lattjo som det kan låta. Tjejerna retades, mamma envisades med BH och småpojkarna tog för sig. Rätt så friskt. Att bli nertryckt bakom skolan för att gänget vill känna är inte heller speciellt kul, och på den vägen var det. Det pågick tills jag var gott upp i tonården. Klagade jag (och det gjorde jag ofta) till lärarna så fick jag höra att "de är ju kär i dig!" eller "jo men pojkar är så, de vet inte bättre" (Boys will be boys)  eller "Det var väl inte så farligt!" när jag gråtandes för femtioelfte gången blivit nedtryckt på marken och klämd på av killarna i 5:an. Eller favvon; "Men det är ju du som retas med pojkarna, klart de blir till sig då! Du får väl sluta med det!" Dessa pojkar fick alltså budskapet att det ÄR ok att ta för sig. Vadå hon vill inte? JAG vill och då får JAG. JAG är man och då får JAG. Budskapet jag fick och massvis med andra tjejer med mig? Att vi inte har rätt till vår kropp. Varför klagar du? Det är HANS rätt! Din kropp är allmän egendom och du har ingen rätt att bestämma vem som tar och när.  Och vi lär oss flickornas viktiga läxa; Min kropp är inte min att bestämma och styra över. Och sen växer man upp med skuld och skam och tillåter männen att ta för sig för det är ju Deras Rätt.
    Men vad jag försökte framföra i min text är att det varit som värst för mig att det alltid är kvinnor som rättfärdigat männens beteende. Inte männen, trots att männen ofta varit av den "grabbiga" sorten, den som slänger sig med korkade uttryck, skryter om vilka tjejer de dragit över osv. Tyvärr var det ofta gärna de kvinnor i min närhet som är uttalade feminister (antagligen därför jag slutade kalla mig feminist, blev less på att höra till samma grupp som alltid attackerade mig i min svåraste stund). Har inte fått höra det av män, bara av kvinnor. Tyvärr. Kan därför inte förstå riktigt, trots att jag verkligen känner igen mig i hur du beskrev din pubertet osv.
  • Lady Dahmer
    LyckligtSlut skrev 2010-02-25 16:06:59 följande:
    Men vad jag försökte framföra i min text är att det varit som värst för mig att det alltid är kvinnor som rättfärdigat männens beteende. Inte männen, trots att männen ofta varit av den "grabbiga" sorten, den som slänger sig med korkade uttryck, skryter om vilka tjejer de dragit över osv. Tyvärr var det ofta gärna de kvinnor i min närhet som är uttalade feminister (antagligen därför jag slutade kalla mig feminist, blev less på att höra till samma grupp som alltid attackerade mig i min svåraste stund). Har inte fått höra det av män, bara av kvinnor. Tyvärr. Kan därför inte förstå riktigt, trots att jag verkligen känner igen mig i hur du beskrev din pubertet osv.
    jo jag förstår hur du menade, det är kvinnor i mitt fall också (inga feminister dock) Vi är våra egna fångvaktare.

men kontentan är ju att oavsett om det är kvinnor eller män som rättfärdigar männens beteende så handlar det alltid om att vi ska ta ansvar för männens lust.

Blir du våldtagen så är det ditt fel för mannen kan inte kontrollera sig stackarn. Du skulle klätt dig bättre, inte retats, inte följt med hem osv.

Blir du gravid så är det ditt fel och du ska göra abort, för killen är för dum för att ta ansvar för sitt eget skydd.

Blir du misshandlad så är det ditt fel för du stannade, du såg inte varningssignalerna och du var antagligen stor i käften.

osv i all ändlighet.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • TessaS
    LyckligtSlut skrev 2010-02-25 02:50:04 följande:
    En tanke slog mig idag när jag var ute och gick. Tänkte på denna tråd då, av någon anledning.När jag själv blev utsatt för grova övergrepp av flera män för många år sedan, det var andra män som stöttade mig efteråt. Uteslutande. Kvinnorna jag hade oturen att söka stöd hos då eller som jag mötte inom vården vid den tidpunkten, de lade så hemskt mycket skam på mig.Vad gjorde du där?Varför var du klädd sådär?Men du ligger ju med alla!Ja, vad skulle han tro när du alltid är så trevlig?Dessa saker fick jag höra av kvinnorna. Både de som var mina vänner, de på sjukhuset, hos polisen och t o m hos kvinnojouren (hos kj lite mer indirekt)!Känns inte bra att skriva det när jag inte är anonym, men jag gör det ändå.Kanske därför jag inte alls känner likadant som ts när det gäller män. För mig har det alltid varit män som varit mitt stora stöd, även när det varit män som gjort mig illa. Ibland särskilt då.Som om man blir slagen av sin pojkvän t ex. Då säger tjejkompisarna argt "Du är ju dum i huvudet som låter honom göra så!" Killkompisarna säger: "Om han rör dig igen så tar jag sönder honom!" Det senare får då mig att känna mig mindre skyldig och känna att jag är en bra person som förtjänar ett bättre liv. Det gör att jag haft större möjlighet att lämna ett dåligt liv än om jag får höra att jag är en idiot bara.Äh, tänkte bara på det idag. Kanske inte har med debatten att göra direkt, men varför är så många kvinnor så elaka och oförstående mot andra kvinnor, på ett mycket mer utbrett sätt än jag upplevt att män är?Är det någon alls som känner igen sig?
    Jag känner igen mig jättemycket i det där.
    Jag levde med en misshandlande kille i flera år. Från tjejer fick jag höra "Men varför stannade du kvar?" eller "Vad gjorde du innan han slog?" från killkompisar fick jag höra "Han borde få stryk så han inte KAN röra dig igen".

Fascinernade/tragiskt att kvinnorna letar efter skulden i mig, männen la ingen värderingen i det, bara att jag inte skulle råka ut för det igen.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-25 16:00:17 följande:
    fortfarande diskriminering och särbehandling. Att behandla människor utifrån kön är lika förjävligt som att behandla dem utifrån sexualitet, ras eller dyl.
    så du tycker att det är diskriminering om en man håller upp dörren för dig men INTE om en kvinna gör det? Jag reser mig för en gravid kvinna på bussen så att hon får sitta.. är det oxå nån form av diskriminering? Och så är det väl diskriminering i sig att mannen inte kan vara gravid? Isåfall?
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-25 16:26:06 följande:
    så du tycker att det är diskriminering om en man håller upp dörren för dig men INTE om en kvinna gör det? Jag reser mig för en gravid kvinna på bussen så att hon får sitta.. är det oxå nån form av diskriminering? Och så är det väl diskriminering i sig att mannen inte kan vara gravid? Isåfall?
    om en man håller upp dörren för mig för att jag är kvinna för att sen skita i att hålla upp den för mannen som kommer efter mig så skulle jag bli heligt irriterad. Skulle han dessutom springa i förväg för att hålla upp dörren eller dra ut stolen så skulle jag idiotförklara honom på studs.

och de flesta män jag känner skulle blir riktigt förbannade om det förväntades av dem att de ska bjuda, hålla upp dörrar och på annat sätt behandla kvinnor annorlunda. Vilka 50-talsfasoner.

Att hålla upp dörrar och ge bort säten av artighet är en annan sak och ganska självklart att man underlättar för de som har ont eller svårt på annat sätt, men det du pratar om är nåt helt annat.

du säger ju att män ska göra ditt eller datt för mig bara för att jag är kvinna.
  • TigerLily

var exakt säger jag att :män måste göra ditt eller datt bara för att jag är kvinna? Nu läser du in.. IGEN!

• Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-25 16:56:21 följande:
    var exakt säger jag att :män måste göra ditt eller datt bara för att jag är kvinna? Nu läser du in.. IGEN!
    du säger ju att män borde öppna dörrar för oss. Du säger inte att folk borde öppna dörrar för varandra.
  • Lady Dahmer

eller det du sa var:

jag vill mer än gärna ha kvar liiiite av "könsrollerna" som att det är "damerna först" osv.

Men jag har för mig att du sagt i en annan diskussion att du tyckte män ska hålla upp dörrar för oss.

• Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-25 16:00:17 följande:
    fortfarande diskriminering och särbehandling. Att behandla människor utifrån kön är lika förjävligt som att behandla dem utifrån sexualitet, ras eller dyl.
    Amen!
  • TigerLily
    TigerLily skrev 2010-02-25 16:56:21 följande:
    men att hålla upp en dörr är inte Ditt och Datt,.  och sen såklart så håller man upp dörren till den som kommer efter, oavsett kön såklart. (sunt folkvett).. MEN, jag tycker att det är väldigt trevligt med en MAN som går före ebart för att få hålla upp dörren till mig.

Vi kvinnor föder barn till männen, VI är gravida.. får inte äta det eller det..inte dricka.. osv.. vi blir tjocka, våra kroppar och hormoner påverkas, inte deras. Deras kroppar förändras inte som våra. Därför anser jag att det jämnar ut sig och är TREVLIGT med en man som vet hur man UPPVAKTAR en kvinna.

Men det säger jag inte att jag inte kan uppvakta en man.. så nu har jag det sagt oxå.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.