• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Triskele

Nu är mansrollen varken en läggning, ett kön, en trosuppfattning eller något annat som omfattas av våra diskrimineringslagar. Så hur man får det till att det skulle vara åtalbart att kritisera denna och uttrycka både hat och förakt gentemot den förstår jag inte hur man lyckas med.

• DrKejs
    Triskele skrev 2010-02-26 18:34:08 följande:
    Nu är mansrollen varken en läggning, ett kön, en trosuppfattning eller något annat som omfattas av våra diskrimineringslagar. Så hur man får det till att det skulle vara åtalbart att kritisera denna och uttrycka både hat och förakt gentemot den förstår jag inte hur man lyckas med.
    Gör dig inte löjlig. Det som är skrämmande i dina svar är hur accepterat det är att spy galla över män. Varför har vi ett samhälle där det verkar vara helt ok att förolämpa, smutskasta, håna och vara ett svin mot män hela tiden?
    Men du kanske tycker att mitt föregående exempel var ok eftersom du inte svarade på det? Eller följande: (OBS! Följande text är på intet sätt min uppfattning utan enbart en omskrivning av vad ts har skrivit och ett sätt att visa hur den uppfattningen som ts ger uttryck för skulle vara helt oacceptabel om den översattes till någon annan grupp än män.)
    "Jo, jag är en kvinnohatare.
    Jag hatar Kvinnan och allt hon står för. Jag hatar kvinnorollen och allt vad den står för. Det kvinnliga."
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-26 19:03:18 följande:
    Gör dig inte löjlig. Det som är skrämmande i dina svar är hur accepterat det är att spy galla över män. Varför har vi ett samhälle där det verkar vara helt ok att förolämpa, smutskasta, håna och vara ett svin mot män hela tiden? Men du kanske tycker att mitt föregående exempel var ok eftersom du inte svarade på det? Eller följande: (OBS! Följande text är på intet sätt min uppfattning utan enbart en omskrivning av vad ts har skrivit och ett sätt att visa hur den uppfattningen som ts ger uttryck för skulle vara helt oacceptabel om den översattes till någon annan grupp än män.) "Jo, jag är en kvinnohatare.
    jag hatar också kvinnorollen. men den orsakar inte skada på samma sätt som mansrollen gör. De flesta våldsbrott begås av män. Det tycker iallafall JAG är ett stort problem, men du kanske nöjer dig med förklaringen "män ÄR så av naturen" som många kommit med i den här tråden.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 19:04:43 följande:
    jag hatar också kvinnorollen. men den orsakar inte skada på samma sätt som mansrollen gör. De flesta våldsbrott begås av män. Det tycker iallafall JAG är ett stort problem, men du kanske nöjer dig med förklaringen "män ÄR så av naturen" som många kommit med i den här tråden.
    Jag skiter i dina bortförklaringar. Du ger uttryck för något mycket obehagligt i samhället och det är den konstanta smutskastningen av män. Vad tror du att jag skulle få får respons om jag skrev en ts med rubrik och ingress på samma sätt som du fast med kvinna istället för man? Om du själv inte inser hur jävla illa det är så fattar jag överhuvudtaget inte hur du ens kan klä på dig, än mindre skriva ditt namn.
  • SweetNilam

Äsch, Ladu D, du är inte ensam. Jag förstår mycket väl vad du menar. Jag hatar också kvinnorollen som den är, och mansrollen. Fruktansvärda helt enkelt. Smutskastningen av män är precis lika stor som den är om kvinnor, tycker jag. Sedan verkar män ta åt sig mer, men det får stå för dem i så fall.

• Myngle

Nejmen, usch! Visst finns det idioter. De flesta män är dock reko karlar. De du beskriver är väl mer ynk, kräk och krakar. Inget att ha. Ge inte upp! Jag tror på terapi om man hamnar i relation med en idiot tre ggr eller mer.

• Myngle
    DrKejs skrev 2010-02-26 19:15:57 följande:
    Gör dig inte löjlig. Det som är skrämmande i dina svar är hur accepterat det är att spy galla över män. Varför har vi ett samhälle där det verkar vara helt ok att förolämpa, smutskasta, håna och vara ett svin mot män hela tiden?
    Men du kanske tycker att mitt föregående exempel var ok eftersom du inte svarade på det? Eller följande: (OBS! Följande text är på intet sätt min uppfattning utan enbart en omskrivning av vad ts har skrivit och ett sätt att visa hur den uppfattningen som ts ger uttryck för skulle vara helt oacceptabel om den översattes till någon annan grupp än män.)
    "Jo, jag är en kvinnohatare.
    Jag hatar Kvinnan och allt hon står för. Jag hatar kvinnorollen och allt vad den står för. Det kvinnliga."

Men så har det alltid varit fast tvärtom. Är fortfarande. Att det är och har varit OK att begränsa kvinnor, förlöjliga kvinnor, håna kvinnor. Just för att de är kvinnor. Kvinnor har alltid kunnat bedömas utifrån att de är - just kvinnor.  Kvinnor är si och kvinnor är så. Du är kvinna. Då är du på ett visst sätt. Är du inte så är du fel. Att dra män över en kam på det sättet har aldrig varit OK. Är det inte nu heller. Det blir ramaskri så fort man generaliserar män utifrån kön. Speciellt om det är i negativa ordalag.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-26 19:03:18 följande:
    Det är inte accepterat att spy galla över någon baserat på kön. Men att spy galla över en könsroll ser jag inte det minsta problem med.
    Det är knappast män som kön som är ett problem, det är den roll dom hamnar i som är katastrofal för alla i samhället.
    Ditt exempel var inte relevant då du likställde uttryck om judar med kritik mot mansrollen. Det saknade relevans för diskussionen.
    Klart man hatar kvinnorollen i samma utsträckning, den begränsar och förstör.
    Men skillnaden mellan din text och TS var att hon markerade att det var just rollen som kritiserades via kursivering.
  • Lady Dahmer

... och att jämföra lite tafs med övergrepp blir inte lite löjligt. Jag tror att  dr.kejs skulle vara ganska oliberalisk i sin syn på kvinnor om han utsatts för hälften av vad många av oss utsätts för - av just kvinnor.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 22:55:28 följande:
    ... och att jämföra lite tafs med övergrepp blir inte lite löjligt. Jag tror att  dr.kejs skulle vara ganska oliberalisk i sin syn på kvinnor om han utsatts för hälften av vad många av oss utsätts för - av just kvinnor.
    Mja, jag försöker låta bli att jämföra kränkningar generellt, det är ju en väldigt subjektiv upplevelse det handlar om och man kan ju inte avgöra vilket lidande en annan gått igenom utan att vara personen.
    Sen kan jag tycka att dom kvinnor som bara resignerar och accepterar gör det svårare att försvara sig, om det ses som ok av så många så blir det svårare att inte känna skuldkänslor när man säger ifrån och sätter sin gräns.
    Att man försvarar sin kropp och integritet ses som freakish och okvinnligt...
    Var ju en av dom saker som hände i skolan, jag var inte en riktig tjej för att jag vägrade att bli kladdad på. Jag var inte värd respekt eller ett juste bemötande när jag inte släppte till.
    Och jag gick i en skola där majoriteten var övre medelklass.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.