• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    Triskele skrev 2010-02-28 11:27:58 följande:
    "Majoriteten av män jag träffat är svin."
    Nu tror jag du läst slarvigt.
    Det står faktiskt ingenstans att majoriteten av alla män skulle vara svin.
    Bara att majoriteten av dom hon själv träffat varit det.
    ----------------------------------------------------------------

tack för att du tydliggör för de som läser slarvigt.

ang. rasism så tycker jag liknelsen haltar. Hade jag hatat människor pga deras könstillhörighet så hade det varit en annan sak, men nu pratar jag ju om könsrollen.

Dessutom som specifierar jag ju i ts att jag utgår från MINA erfarenheter.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-02-28 11:39:15 följande:
    Du behöver inte tolka något, det räcker med att läsa innantill.
  • Rockan
    DrKejs skrev 2010-02-28 11:33:30 följande:
     Och vad beror det på? Är det för att alla män är våldsamma svin, eller är det för all den snedvinkling och propaganda om mäns våld mot kvinnor som pumpats ut i decennier?

Min rädsla/"manshat" har enbart orsakats av de män jag träffat på under min livstid, tyvärr. Medias bild har om något lugnat mig, eftersom jag då dels kunnat se att jag inte är ensam om mina erfarenheter, samt att alla män faktiskt inte är svin.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-28 11:42:59 följande:
    Det är faktiskt exakt det jag gör. Och jag ser inte det du verkar se där, alltså måste jag sluta mig till att du projicerar in saker som inte står där.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-02-28 11:45:12 följande:
    Det är faktiskt exakt det jag gör. Och jag ser inte det du verkar se där, alltså måste jag sluta mig till att du projicerar in saker som inte står där.
    Haha! Du är ju helt otrolig, men försök att läsa följande stycke innantill. Gör det långsamt om det är svårt och håll alla egna tolkningar utanför:
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 22:55:28 följande:
    ... och att jämföra lite tafs med övergrepp blir inte lite löjligt. Jag tror att  dr.kejs skulle vara ganska oliberalisk i sin syn på kvinnor om han utsatts för hälften av vad många av oss utsätts för - av just kvinnor.

"Att jämföra lite tafs med övergrepp blir inte lite löjligt."

Nå, börja tolka nu.

Vad ser du i den meningen?
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-28 11:51:23 följande:
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 22:55:28 följande:
    Som sagt läser jag allt. Jag rycker inte ut meningar för att försöka göra billiga poänger.
    Det är en ojuste diskussionsteknik.
  • katja74
    Triskele skrev 2010-02-28 11:27:58 följande:
    Jaja, det var väl lite tillspetsat, men det är ju ändå andemeningen. Hårklyverier anser jag.

• Triskele
    katja74 skrev 2010-02-28 11:54:20 följande:
    Jaja, det var väl lite tillspetsat, men det är ju ändå andemeningen. Hårklyverier anser jag.  
    Jag kallar det projicering jag. ;)
  • katja74

Jaså du? Lite vanligt manshat är alltså inget som "man" borde höja på ögonbrynen åt. Okej, jag tror jag lämnar den här tråden nu. Ha det så gott!

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.