• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-27 18:42:26 följande:
    Hur kom du fram till att det skulle vara det minsta ok eller oskyldigt sett att någon kladdar på en annan mot dennas vilja enligt ts?
    Klart som fan att det inte är ok.
    Det handlar inte om kön överhuvudtaget, det är ett ruttet beteende och ingen ska behöva uppleva det.
    Att föra ett jävla oljud om någon tar på en mot ens vilja är något man kan göra, det påkallar uppmärksamhet från omgivningen som ibland ingriper. Det kan även få förövaren att sluta med det.
    Tyvärr kan jag med mina erfarenheter av vårt rättsväsende inte rekommendera att man polisanmäler om man inte är beredd att lägga ner mycket tid och energi på saken. Sexövergrepp är extremt svåra att få till domstol i Sverige.
  • katja74

Stackars dig TS! Du verkar ha råkat ut för ena riktiga svin.
    Men hur menar du då? Är allt kvinnan står för ädelt och fint? Det är sannerligen inte min erfarenhet och jag är kvinna. Och vad är manligt/kvinnligt? Sånt kan helt klart diskuteras. (vilket det säkerligen har gjorts här, men jag orkar inte läsa just nu.)  Jag blir lite illa berörd av din TS helt enkelt. Kategoriskt, fundamentalistiskt hatande är inte min grej. Vore det inte bättre att sluta hata och tänka lite konstruktivt istället? Och ja, jag är medveten om genusaspekten.

• katja74

Och just det, vad menar du mer precist att den manliga könsrollen står för?

• Triskele
    katja74 skrev 2010-02-28 01:04:11 följande:
    Och just det, vad menar du mer precist att den manliga könsrollen står för?
    Det är en mycket komplicerad fråga. Jag skulle säga att det inte går att ge ett enkelt svar på frågan. Att sätta sig in i den mansforskning som gjorts tar sin rundliga tid dessutom.
    NOMAS är en av dom organisationer jag kikat närmare på t.ex. http://www.nomas.org/ dom har en del relevanta poänger enligt mig.
    Mansrollen är komplex och mångfacetterad.
  • katja74

Ja, det är ju just det, att mansrollen är komplex och mångfacetterad som gör att kategoriska uttalanden likt TS inte är okej tycker jag. Såklart så ligger det en massa "skit" i de traditionella könsrollerna som vi i möjligaste mån måste försöka att tona ner, men att säga att man hatar är bra magstarkt tycker jag.

Ärligt talat så blir jag lite ledsen när jag läser sånt här.

• Rockan
    Jag är också en "Manshatare".

Varenda känsla som står uttryckt i TS delar jag. Mina erfarenheter gör att jag är på helspänn när en främmande man närmar sig. Jag fick lära mig i unga år att ett nej minsann inte alltid är ett nej & att "killar är såna".

Det betyder inte att jag hatar den enskilda mannen, för det gör jag inte. Inte heller betyder det att jag bemöter alla män utifrån min egen rädsla, jag har lärt mig att koppla bort den eftersom jag logiskt vet att inte alla är svin.
    Men jag hatar machorollen, jag har enormt svårt för manlig homosocialitet & att män förminskas till varelser utan impulskontroll! Jag avskyr att vi tillskrivs beteenden & egenskaper endast utifrån våra kön & att de som står utanför normen förlöjligas.

(& Nej, jag ursäktar inte kvinnligt svineri & jag skulle ha full förståelse om en man som blivit illa behandlad av ett flertal kvinnor uttryckte att han hatade kvinnor, förutsatt att han inte hatar den enskilda kvinnan.)
  • Lady Dahmer
    Rockan skrev 2010-02-28 09:37:24 följande:
    Jag är också en "Manshatare". Varenda känsla som står uttryckt i TS delar jag. Mina erfarenheter gör att jag är på helspänn när en främmande man närmar sig. Jag fick lära mig i unga år att ett nej minsann inte alltid är ett nej & att "killar är såna".Det betyder inte att jag hatar den enskilda mannen, för det gör jag inte. Inte heller betyder det att jag bemöter alla män utifrån min egen rädsla, jag har lärt mig att koppla bort den eftersom jag logiskt vet att inte alla är svin. Men jag hatar machorollen, jag har enormt svårt för manlig homosocialitet & att män förminskas till varelser utan impulskontroll! Jag avskyr att vi tillskrivs beteenden & egenskaper endast utifrån våra kön & att de som står utanför normen förlöjligas. (& Nej, jag ursäktar inte kvinnligt svineri & jag skulle ha full förståelse om en man som blivit illa behandlad av ett flertal kvinnor uttryckte att han hatade kvinnor, förutsatt att han inte hatar den enskilda kvinnan.)
    halleluja!
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Triskele
    katja74 skrev 2010-02-28 08:46:05 följande:
    Ja, det är ju just det, att mansrollen är komplex och mångfacetterad som gör att kategoriska uttalanden likt TS inte är okej tycker jag. Såklart så ligger det en massa "skit" i de traditionella könsrollerna som vi i möjligaste mån måste försöka att tona ner, men att säga att man hatar är bra magstarkt tycker jag. Ärligt talat så blir jag lite ledsen när jag läser sånt här.
    Vilka kategoriska uttalanden vänder du dig emot?
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-02-27 20:22:23 följande:
    varför skulle du inte kunna göra nåt? occh ja jag förstår att min ts är provocerande. det är meningen. det är meningen att väcka känslor och säga det som många kvinnor tänker och känner men aldrig vågar erkänna. Först när man är ärlig så kan man börja förändra.
    Varför jag inte skulle kunna göra något? Skämtar du, eller hur många anmälningar om sexuella övergrepp ser du från män och hur behandlas en man som kommer till polisen för att anmäla?
    Sen är det riktigt magstarkt att påstå att många kvinnor känner ett starkt manshat. DU gör det, dra inte alla över en kam. Bara för att DU råkat ut för hemskheter så innebär det inte att alla har gjort det eller att alla män är på ett visst sätt, vilket torde ha framkommit i tråden.
    Om du vore ärlig med dig själv så skulle du läsa vad denna feminist har att säga:
  • Eira78

Tråkigt att du blivit utsatt för så många elaka män. Förstår att det lätt kan uppstå ett hat då.

Än så länge har jag inte stött på någon man i min närhet som passar in på bilden av mannen som du beskriver honom. Hoppas att jag aldrig gör det heller.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.