• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-02-28 00:33:32 följande:
    "Hur kom du fram till att det skulle vara det minsta ok eller oskyldigt sett att någon kladdar på en annan mot dennas vilja enligt ts?"

Hmm, jag läser innantill:
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 22:55:28 följande:
    ... och att jämföra lite tafs med övergrepp blir inte lite löjligt. Jag tror att  dr.kejs skulle vara ganska oliberalisk i sin syn på kvinnor om han utsatts för hälften av vad många av oss utsätts för - av just kvinnor.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-28 10:52:49 följande:
    Varför jag inte skulle kunna göra något? Skämtar du, eller hur många anmälningar om sexuella övergrepp ser du från män och hur behandlas en man som kommer till polisen för att anmäla?
    och där har vi ju en av mina poänger. Mansrollen. Det är tabu för en man att erkänna att han blivit utsatt för övergrepp eller misshandel. han blir utskrattad. inte tagen på allvar. Han är ju MAN och män tycker ju om att få en hand om kuken. Och misshandla dem kan man ju inte, de är ju så stora och starka.

Men även om man väljer att inte anmla (vilket jag tycker man ska ändå) så finns det andra sätt att hantera situationen. Ta bort händerna, knuffa undan kärringen, skrik och skäll ut na så andra ser och hör, visa missnöje - vad som helst. Jag har aldrig anmält en enda kille men inte fan har jag suttit tyst och låtit det hända heller. (i vuxen ålder menar jag nu, som barn vågar man ju inte annat)
    Sen är det riktigt magstarkt att påstå att många kvinnor känner ett starkt manshat.
    Inte manshat - men rädsla för män. Hur många kvinnor känner du som känner sig helt trygga att gå ensam ute på kvällstid? hur många kvinnor känner du som inte blir nervösa när en främmande man går bakom dem?
     Om du vore ärlig med dig själv så skulle du läsa vad denna feminist har att säga: www.sourze.se/Feminism_–_osäkerhetens_a...
    har redan läst den och håller inte med henne alls.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • SkåneP

Ungefär som att man uttrycker förståelse för att någon som upprepade gånger stött på kriminella invandrargäng blivit rasist.

• Myngle
    SkåneP skrev 2010-02-28 11:01:40 följande:
    Ungefär som att man uttrycker förståelse för att någon som upprepade gånger stött på kriminella invandrargäng blivit rasist.
    Nja, både ja och nej. I så fall skulle många kvinnor verkligen vara manshatare. FUllt ut! Män ska nog vara glada för att kvinnor INTE fungerar som en del killar som blivit utsatta för brott av invandrargäng.

SKulle kvinnor bli så. Usch! Vill inte ens tänka tanken.
  • katja74
    Triskele skrev 2010-02-28 10:43:13 följande:
    Vilka kategoriska uttalanden vänder du dig emot?
    Att majoriteten av män är svin som begår övergrepp och kränker kvinnor sexuellt. Typ.
  • Triskele
    katja74 skrev 2010-02-28 11:21:46 följande:
    Att majoriteten av män är svin som begår övergrepp och kränker kvinnor sexuellt. Typ.
    "Majoriteten av män jag träffat är svin."
    Nu tror jag du läst slarvigt.
    Det står faktiskt ingenstans att majoriteten av alla män skulle vara svin.
    Bara att majoriteten av dom hon själv träffat varit det.
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-02-28 11:00:50 följande:
    och där har vi ju en av mina poänger. Mansrollen. Det är tabu för en man att erkänna att han blivit utsatt för övergrepp eller misshandel. han blir utskrattad. inte tagen på allvar. Han är ju MAN och män tycker ju om att få en hand om kuken. Och misshandla dem kan man ju inte, de är ju så stora och starka. 

Men även om man väljer att inte anmla (vilket jag tycker man ska ändå) så finns det andra sätt att hantera situationen. Ta bort händerna, knuffa undan kärringen, skrik och skäll ut na så andra ser och hör, visa missnöje - vad som helst. Jag har aldrig anmält en enda kille men inte fan har jag suttit tyst och låtit det hända heller. (i vuxen ålder menar jag nu, som barn vågar man ju inte annat) 
    Så det är fel på mansrollen för att polisen inte tar anmälningarna på allvar? Nej, det är fel på polisens bemötande, inte på mansrollen.
    Sen undrar jag var effekten skulle bli om jag knuffade undan kärringen, vad tror du?
    Inte manshat - men rädsla för män. Hur många kvinnor känner du som känner sig helt trygga att gå ensam ute på kvällstid? hur många kvinnor känner du som inte blir nervösa när en främmande man går bakom dem?
    Och vad beror det på? Är det för att alla män är våldsamma svin, eller är det för all den snedvinkling och propaganda om mäns våld mot kvinnor som pumpats ut i decennier?
    har redan läst den och håller inte med henne alls.
    Vilket är rätt talande. Bättre att bara skylla på alla hemska män i sina hemska mansroller istället istället.
    "Feminismen – kampen – är personlig. Om detta är rätt eller fel, lämnar jag därhän. Jag uppmanar alla feminister att öppna locket därinne och jobba med sig själva. Kanske kan en annan sorts feminism skapas som inte är så infekterad, utan handlingskraftig och med lite självdistans. Kanske behövs inte feminismen alls i en värld där vi alla jobbat med oss själva, där vi tar ansvar för vad vi själva gör och känner."
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-02-28 11:03:30 följande:
    Ja du, det spelar ingen roll om jag visar upp vad ts skriver eftersom du inte verkar läsa det hon skriver. Går inte att ha någon diskussion då när du fabulerar fritt.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-28 11:36:39 följande:
    Jag läser allt hon skriver, skillnaden är att jag inte projicerar något eget på detta.
    Jag gör inte en ansträngning att tolka allt negativt och mansfientligt.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.