• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Triskele
    katja74 skrev 2010-02-28 12:01:50 följande:
    Jaså du? Lite vanligt manshat är alltså inget som "man" borde höja på ögonbrynen åt. Okej, jag tror jag lämnar den här tråden nu. Ha det så gott!
    Hat mot mansrollen är inte detsamma som manshat.
    Hat mot enskilda män som har gjort en illa är inte detsamma som manshat.
  • Lady Dahmer
    katja74 skrev 2010-02-28 12:13:35 följande:
    Märkligt att det då står manshatare i rubriken...
    jag hoppades att de flesta skulle läsa TS och inte bara rubriken. Jag borde vetat bättre. *slår mig för pannan*
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-28 12:14:42 följande:
    jag hoppades att de flesta skulle läsa TS och inte bara rubriken. Jag borde vetat bättre. *slår mig för pannan*
    Jag har lärt mig efter år av samtal/diskussioner med andra att man måste vara komplett glasklar, inte använda sig av sarkasm, ironi, inte skriva på skoj eller något som skulle kunna misstolkas.
    Och trots det får man räkna med att folk läser in det dom vill i det skrivna. Frustrerande, men det är så det ser ut tyvärr.
  • katja74

Jodå, jag har läst hela din TS, vilket torde framgått om du läst något av mina tidigare inlägg. *slår mig för pannan, jag också*

Sen tänker jag att TS faktiskt är skriven på ett ganska provocerande vis för att få igång en debatt. Men det kanske bara är jag som projicerar? Jag förstår inte varför ni är så förvånade? Byt ut man mot kvinna eller valfri folkgrupp så blir det kanske tydligare?

Ha det så bra.

Triskele skrev 2010-02-28 12:20:02 följande:
    Lady Dahmer skrev 2010-02-28 12:14:42 följande:
  • SweetNilam
    katja74 skrev 2010-02-28 12:35:39 följande:
    Jodå, jag har läst hela din TS, vilket torde framgått om du läst något av mina tidigare inlägg. *slår mig för pannan, jag också* Sen tänker jag att TS faktiskt är skriven på ett ganska provocerande vis för att få igång en debatt. Men det kanske bara är jag som projicerar? Jag förstår inte varför ni är så förvånade? Byt ut man mot kvinna eller valfri folkgrupp så blir det kanske tydligare? Ha det så bra.
    Ja, det är kanske meningen att det ska vara provocerande? Jag tror att TS gärna byter ut som du skriver, för jag tror att hon avskyr kvinnorollen precis lika mycket som mansrollen...
  • SweetNilam
    SweetNilam skrev 2010-02-28 12:42:10 följande:
    Ja, det är kanske meningen att det ska vara provocerande? Jag tror att TS gärna byter ut som du skriver, för jag tror att hon avskyr kvinnorollen precis lika mycket som mansrollen...
    I know I do anyway! Hatar kvinnorollen alltså!
  • Triskele
    katja74 skrev 2010-02-28 12:35:39 följande:
    Jodå, jag har läst hela din TS, vilket torde framgått om du läst något av mina tidigare inlägg. *slår mig för pannan, jag också* Sen tänker jag att TS faktiskt är skriven på ett ganska provocerande vis för att få igång en debatt. Men det kanske bara är jag som projicerar? Jag förstår inte varför ni är så förvånade? Byt ut man mot kvinna eller valfri folkgrupp så blir det kanske tydligare? Ha det så bra.
    Men det är det som är min poäng, redigerar man om inlägget så kan det tolkas som generaliserande och allmänt manshatiskt, men om man inte gör det så är det faktiskt inte det.
    Jag väljer att läsa det som står istället för att omtolka.
  • Miss Skywalker

Ni som blir så provocerade av att kvinnor känner rädsla/hat för män! Skulle ni kunna förklara för mig varför män står för 98%!!! av alla sexualbrott t ex? 

Med tanke på hur verkligheten ser ut så tycker jag snarare att det är konstigt att inte fler känner som ts.. 
  • giftgrodan
    Miss Skywalker skrev 2010-02-28 14:28:32 följande:
    Ni som blir så provocerade av att kvinnor känner rädsla/hat för män! Skulle ni kunna förklara för mig varför män står för 98%!!! av alla sexualbrott t ex?  Med tanke på hur verkligheten ser ut så tycker jag snarare att det är konstigt att inte fler känner som ts.. 
    Det är också män som är i majoritet som offer, så i så fall borde även män vara mer rädda för män.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.