• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • SkåneP
    Triskele skrev 2010-03-01 09:22:02 följande:
    "Nej. Slutsatsen är att mörkertalet är okänt. Alltså är det meningslöst att dividera om siffror"

Håller med. Det jag reagerade på var alltså snacket om att att 98% av sexualbrottslingarna är män och därför är det rimligt att hata/frukta män.
     98% låter ju jättemycket, 98% av 0.3% gör det inte.

• Triskele
    SkåneP skrev 2010-03-01 10:03:08 följande:
    Fast nu stämmer ingendera siffra med verkligheten.
    Hur felaktiga siffrorna är går att diskutera.
    Men dom har föga relevans när det kommer till hur samhället fungerar.
    Jag tror t.ex. inte att pojkarna i min klass som svepte in mig i draperier för att kladda på mig ser sig själva som brottslingar.
    Eller ens inser att dom begick övergrepp.
    Jag tror inte dom flesta förövarna vill inse att dom kränker och förnedrar.
    Protester skämtas bort eller förlöjligas. Mobbning av den som säger ifrån är inte helt ovanligt och där tror jag inte heller att insikten slår personen som kränker den andra att man faktiskt gör fel och agerar på ett ruttet sätt.
    Man ska helt enkelt tolerera lite integritetskränkande behandling, "det är ju ändå inte så farligt". "Det är inget att fästa sig vid", "han menar inget illa" o.s.v.
    En manlig klasskamrat hävdade t.ex. att det inte förekom att tjejer blev utsatta för sexuella övergrepp på offentliga färdmedel. Han menade att den som klagade över att den hade blivit utsatt hittade på "för att få uppmärksamhet".
    Det här är attityder man möter, kanske inte dagligen, men ofta nog, för att tillit och förtroende ska vara mycket svårt att frammana gentemot andra.
    Nu är inte jag rädd per se, däremot är jag beredd att freda mig med våld, eftersom det är det enda som fungerar.
    Inget annat jag har försökt har hjälpt.
  • Miss Skywalker
    SkåneP skrev 2010-03-01 10:03:08 följande:Håller med. Det jag reagerade på var alltså snacket om att att 98% av sexualbrottslingarna är män och därför är det rimligt att hata/frukta män.
     98% låter ju jättemycket, 98% av 0.3% gör det inte.
    Men du fick ju bakläxa och då blev ju siffran 3%.. 
    Redan glömt? 
    Det där behovet av att förminska fakta, vad beror det på? Skuldkänslor?
  • SkåneP
    Miss Skywalker skrev 2010-03-01 11:20:37 följande:
    "Men du fick ju bakläxa och då blev ju siffran 3%.. "
    Suck.
    98% låter ju jättemycket, 98% av 3% gör det inte.
    Nöjd?
    "Skuldkänslor?"
    Ja, jag bär på latenta skuldkänslar pga att jag är man och därför en potentiell sexualbrottling som fötjänar både hat och fruktan.
  • SkåneP
    "Men du fick ju bakläxa "

Bakläxa och bakläxa ... jag visade god ton och accepterade utan större omsvep dina siffror som är plockade ur luften.

Dumt jag vet, men nu vet jag bättre.
  • DrKejs
    Då får du också bakläxa.
    Ta reda på hur det ser ut med överfallsvåldtäkter istället för att hitta på siffror.
    Under 2004 anmäldes ungefär 270 överfallsvåldtäkter i Sverige. Mörkertalet för överfallsvåldtäkter är lågt enligt BRÅ. En våldtäktsman begår oftast flera våldtäkter, till exempel Hagamannen i Umeå.
    Hur många av de anmälda överfallsvåldtäkterna som är falska vet vi inte men att det existerar en icke obetydlig andel av alla anmälda överfallsvåldtäkter är tydligt.
    I slutändan handlar det om att rädslan är enormt överdriven, eftersom risken för att råka ut för en överfallsvåldtäkt är lägre än att dö i en bilolycka.
    Jag undrar varför vissa grupper i samhället sprider denna bild och skrämmer upp människor?
  • Lyllo

Okej, överfallsvåldtäkter är inte så vanliga. Inte heller hajattacker på människor.

Jag är rädd om jag går igenom en enslig park på natten. Jag är rädd för att simma på nätterna i Thailand. Fruktan och sannolikheten för att råka ut för något hänger inte ihop logiskt. Det finns ingen korrelation mellan graden av farlighet och graden av rädsla.

• Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-01 12:01:53 följande:
    fast de flesta våldtäkter begås ju av nån man känner. Just överfallsvåldtäkter är väldigt ovanliga.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Myngle
    Lyllo skrev 2010-03-01 13:29:13 följande:
    Okej, överfallsvåldtäkter är inte så vanliga. Inte heller hajattacker på människor. Jag är rädd om jag går igenom en enslig park på natten. Jag är rädd för att simma på nätterna i Thailand. Fruktan och sannolikheten för att råka ut för något hänger inte ihop logiskt. Det finns ingen korrelation mellan graden av farlighet och graden av rädsla.
    Jovisst är det så. Men det är inte någons fel. Hjärnspöken. Det är farligare för unga män att vara ute ensamma.
  • Lady Dahmer
    Myngle skrev 2010-03-01 13:32:45 följande:
    Jovisst är det så. Men det är inte någons fel. Hjärnspöken. Det är farligare för unga män att vara ute ensamma.
    japp. För att en annan MAN kan överfalla dem.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.