• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Miss Skywalker
    DrKejs skrev 2010-03-01 16:32:08 följande:Mycket enkelt. Du säger att det är självklart att kvinnor är rädda för att gå ute på kvällen eftersom närmare 3% av alla män är våldtäktsmän. Detta är kontentan av vad du skrivit.

Med tanke på att antalet anmälda överfallsvåldtäkter var ca 270 år 2004 så torde det innebära att varje överfallsvåldtagen kvinna blev våldtagen av en jävla massa män. Beror det på att dessa män samlas på kvällarna för att tillsammans hitta en kvinna som de alla ska våldföra sig på? Eller kan det eventuellt vara så att dina siffror är åt helvete fel för att du medvetet misstolkar dem?
    Det där inlägget var så oseriöst så det är inte ens värt att kommentera..
    Du är inte här för att debattera utan bara för att rycka tjejerna i flätorna eller hur?
  • Miss Skywalker
    SkåneP skrev 2010-03-01 18:56:29 följande:
    Sant. Och om alla sexualbrott begicks av en enda man så skulle den siffran vara 
    hela 100%! 100 procent! De du! Tänk så många män det måste vara!

Så du har inte bara skuldkänslor, du är skojfrisk oxå..
  • SkåneP
    Miss Skywalker skrev 2010-03-01 19:25:59 följande:
    Skojfrisk?
    Det är ju du som säger att 98% är minsann inte lite det.
    Tänk då så mycket 100% skulle vara.
  • Triskele
    BigDaddy skrev 2010-03-01 16:02:32 följande:
    Med titlar till en tråd som "Jag är en manshatare", kryddat med uttalanden i själva ursprungsinlägget som "Jag hatar män.", "Majoriteten av män jag träffat är svin." och "Jag litar inte på dem" eller "De...hotar mig." så känner jag mig inte helt ute och cyklar med mitt inlägg nr 485. Vi talar om drygt 50% av mänskligheten här. Är jag verkligen långsökt i min slutsats och känsla? Går jag för långt om jag säger att den typen av generalisering är det som egentligen är något vi alla skulle förlora på?  
    Rättelse: TS skriver "Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga." 
    Inte "jag hatar män".
    Och hennes personliga erfarenheter är ju inget hon kan blunda för. 

Jag skulle säga att du läser in mer än det som är skrivet, ja.

Jag har oerhört svårt att känna tillit till någon efter alla övergrepp, det är inte personligt menat; jag förstår om man har svårt att lita på män specifikt om dessa i hög utsträckning visat att dom inte går att lita på.

Att vakna med en väns tunga i munnen och dennes hand på bröstet, när man sover över, är inget man uppskattar när denne vet att man tidigare har blivit utsatt vid sömn t.ex. Det bidrar inte direkt till ökad tillit gentemot andra.
  • Miss Skywalker
    SkåneP skrev 2010-03-01 19:42:34 följande:Skojfrisk?

Det är ju du som säger att 98% är minsann inte lite det.

Tänk då så mycket 100% skulle vara.
    Kan inte du svara på frågan varför det är så mycket som 98% istället för att försöka dribbla med siffror??
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-01 17:11:37 följande:
    Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer.
    Man får skylla sig själv enligt en hel del även om det är en person man känner och litar på, även om det är ens egen partner, barndomsvän eller annan närstående.
    För det ska man ju förstå, att man som kvinna ansvarar för eventuella övergrepp man blir utsatt för.
  • SkåneP
    Miss Skywalker skrev 2010-03-01 21:44:53 följande:
    "Kan inte du svara på frågan varför det är så mycket som 98% istället för att försöka dribbla med siffror??"

Nej.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-01 21:45:52 följande:
    Man får skylla sig själv enligt en hel del även om det är en person man känner och litar på, även om det är ens egen partner, barndomsvän eller annan närstående. För det ska man ju förstå, att man som kvinna ansvarar för eventuella övergrepp man blir utsatt för.
    Men de där "en hel del" är, tycker jag, oftare kvinnor än män. Inte för att det gör att de män som begår brott till mindre skyldiga, men vi kvinnor är jäkligt bra på att skyffla "skyll-dig-själv" ner i halsen på andra kvinnor. Så man borde ju skriva att man hatar de män som begår brotten och de kvinnor som skuldbelägger andra kvinnor... Jag har åtminstone svårt att hata "Mansrollen" så djupt och innerligt. Jag hatar mannen som gjorde det och de kvinnor som fick mig att känna mig skyldig.
    Mannen har jag lämnat bakom mig, listan över kvinnor som säger "men vad sa du till honom som fick honom att slå" fortsätter växa.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-01 21:40:33 följande:
    "Rättelse: TS skriver "Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga." 
    Inte "jag hatar män"."

Jag förstår ärligt talat inte varför du så ihärdigt försvarar manshataren. Varför läser du inte vad hon skriver istället? Det är inte bara på ett ställe hon ger uttryck för sitt hat.
    "Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig."
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-01 22:13:04 följande:
    varför envisas du med att tro att din tolkning är den enda rätta? för som jag ser det så är det inte du som fattat vad jag menar. Tvärtom.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.