• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-01 23:49:36 följande:
    Ehrm, kaaaanske det här med hur det känns att få mens? Eller att få hormonsvängningar? Eller hur det känns när testosteronet pumpar i kroppen? Eller hur det känns när man råkar ut för en hotande situation (japp, biologiska skillnader)? mm, mm, mm
    mens är inte världens grej. det klarar nog en klok pappa av ska du se. Och alla kvinnor reagerar inte lika. All är individer och reagerar olika på hormoner, händelser, situationer osv.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-01 22:21:50 följande:
    För mig är det människor. Könet är mindre intressant för mig, men det leder ju ändå till denna bristande tillit till andra. Både män och kvinnor ifrågasätter övergreppen jag utsatts för och kommer med dumma kommentarer. Men för mig har majoriteten av dom som utsatt mig varit just män, medan dom som skuldbelägger kan vara vilket kön som helst. Dom som själva utsatts är oftast lättare att prata med, dom säger sällan saker som gör ont.
    Men om könet är ointressant varför detta manshat?
    Varför är det då så viktigt att hata män/mansrollen/det som män står för om det inte är könet som är viktigt?
    Är det inte bättre att hata förövaren inte bara det kön han/hon råkar tillhöra? Jag hatar de som utsätter. punkt... oavsett om det är man eller kvinna eller mittemellan.
    Jag hatar de som skuldbelägger. punkt... oavsett om det är man eller kvinna eller mittemellen.
    Den som utsatte mig var en man, de som skuldbelägger mig är kvinnor (notera var plural dyker upp). Skulle man gå på vilka som är flest så skulle jag hatar mitt egna kön mest...
  • Rockan
    DrKejs skrev 2010-03-02 00:20:27 följande:
    Det är väl heller ingen nyhet att misogyni grasserar fritt? Inte för mig i alla fall.
  • Miss Skywalker
    DrKejs skrev 2010-03-01 23:29:11 följande:När jag sedan presenterar ett underlag för det du just uttalade, "Nu kan alla kvinnor känna sig trygga när de går hem själva på en ödslig väg,"  som inte alls stämmer med dina siffror så verkar du inte ha förmågan att ta till dig av för ändamålet relevant information.

Fast du kanske inte spelar dum...
    Du kan räkna med att din dotter inte kommer känna sig trygg på en ödslig väg. Försök att räkna ut vad det beror på..
  • DrKejs
    Rockan skrev 2010-03-02 08:51:10 följande:
    Det är väl heller ingen nyhet att misogyni grasserar fritt? Inte för mig i alla fall.
    Jaså? Hur vanligt är det att någon officiell representant för våra partier pratar om kärringar och tantslem? Ta del av våra massmedier igen så är du snäll. 
  • DrKejs
    Miss Skywalker skrev 2010-03-02 09:13:42 följande:
    Jag kommer att lära henne att vara försiktig i  olika situationer, precis som jag kommer att lära min son att vara försiktig i olika situationer.
    Om hon inte känner sig trygg på en ödslig väg så beror det på er, inte på att alla män är så jävla farliga. Det är ni som sprider detta manshat som skrämmer upp alla kvinnor.
  • muffin
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 15:59:21 följande:
    Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga. Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!" Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig. Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja. Och det förlorar vi alla på. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03 jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här: www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html
     Du och dina åsikter är helt klart för mycket för mig. Nu förstår jag varför du är så överdriven i dina genustrådar. Inte kan du bara utgå från dig själv...Det finns väldigt många män i världen och de allra flesta är hyggliga männiksor. Jag har dock själv blivit misshandlad flera gånger av en expojkvän men inte hatar jag alla män för det...Nä, du får nog bli lite mer objektiv i denna frågan.
  • muffin
    DrKejs skrev 2010-02-19 18:48:17 följande:
    Ok, det här var riktigt illa. En manshatare som du ska inte komma i närheten av småbarn. Det är en katastrof att ha en som du på en förskola; hur i helvete kan det vara ok att ha manshatande feminister på våra förskolor? Helt jävla otroligt!
     Vilket bra inlägg!
  • Lady Dahmer
    muffin skrev 2010-03-02 09:29:03 följande:
     Du och dina åsikter är helt klart för mycket för mig. Nu förstår jag varför du är så överdriven i dina genustrådar. Inte kan du bara utgå från dig själv...Det finns väldigt många män i världen och de allra flesta är hyggliga männiksor. Jag har dock själv blivit misshandlad flera gånger av en expojkvän men inte hatar jag alla män för det...Nä, du får nog bli lite mer objektiv i denna frågan.
    jag kan faktiskt separera mina personliga känslor från sakfrågan. Hade jag inte det så hade jag antagligen inte varit så intresserad av genus. Då hade jag snarare haft en annan syn på män. (att de är "onda" av naturen)

Givetvis så färgas jag av mina erfarenheter, (ingen är objektiv) men jag försöker att ta till mig den forskning som finns även när det motsäger mina personliga känslor.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.