• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • TessaS
    Mamsis skrev 2010-03-02 14:18:27 följande:
    Själv blev jag kladdad på av två män i torsdags. Båda har jag dejtat, båda har dumpat mig, en för att han träffade en ny den andra valde att fortsätta med sin tjejen som han inte hade gjort så slut med som han sa. Vanliga män, trevliga män.
    Jag tycker inte de låter varken vanliga eller trevliga faktiskt...
  • Darling1980
    TessaS skrev 2010-03-02 14:22:26 följande:
    Jag tycker inte de låter varken vanliga eller trevliga faktiskt...
  • TigerLily
    Mamsis skrev 2010-03-02 14:18:27 följande:
    Själv blev jag kladdad på av två män i torsdags. Båda har jag dejtat, båda har dumpat mig, en för att han träffade en ny den andra valde att fortsätta med sin tjejen som han inte hade gjort så slut med som han sa. Vanliga män, trevliga män.
    det där är inte vanliga trevliga män... om det är det i dina ögon..hur definierrar du motsatsen?
  • Krätchen
    DrKejs skrev 2010-03-02 14:16:25 följande:
    Passa dig!
  • DrKejs
    Krätchen skrev 2010-03-02 14:37:22 följande:
    Passa dig!
     *springer iväg och gömmer sig i ett hörn*
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-02 13:49:48 följande:
    Kul att du verkar anse att våld är godtagbart. Du verkar rätt stolt över att ha slagit någon på käften flera gånger, någon som är mindre än vad du är.  Way to go, grrrl! Föregå med gott exempel... Tänk om jag hade sopat till någon av de kärringar som tafsade på mig, vad tror du hade hänt då?
    nej jag tycker inte att våld är ok alls. men jag måste försvara mig, visa att det inte är ok. det är ganska svårt att ta en diskussion utifrån ett feministiskt perspektiv  med ett fyllo på dansgolvet.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-02 13:57:18 följande:
    Så det har med sociala förhållanden och inte med mansrollen att göra att män är  överrepresenterande i brottsstatistiken! Nu tror jag att vi börjar komma överens. Börja då gärna att gå i polimik mot dåliga förhållanden istället för mansrollen.
    mansrollen ÄR en social konstruktion.
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-03-02 14:02:00 följande:
    Säger kvinnan som blir försörjd av sin man.Det om något är en jäkla kvinnofälla.Räknar du med att vara tillsammans med honom resten av ditt liv?Sparar ni "pensionspengar" till dig?Delar ni lika på föräldraledighet?Vad spelar du på? Offer? Som inte vill/kan/orkar försörja sig själv. Vet inte vad du har "valt"  för roll riktigt.DrKejs:Och ja, jag är kvinna.
    jag blir inte "försörjd" av min man. Jag drar mitt strå till stacken och gör mitt jobb, precis som han. Jag har längre arbetsdagar än vad han har och det gör mig förbannad när mitt jobb hemma anses vara nån jävla semester. Jag sitter inte på mitt arsle och håvar in pengar. Jag sitter inte på mitt arsle och låter han försörja mig.

När vi träffades så försörjde jag mig själv och en kort period även honom. (han förlorade jobbet och hade ingen a-kassa)

Jag har haft heltidsjobb tills jag fick barn. Du kanske vill överlåta fostrandet av dina barn till staten (dagis) men vi anser att det är vårt jobb. Därför är jag hemma.

Jag kan hålla med om att det är en kvinnofälla, men mitt barn kommer först.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-02 13:58:39 följande:
    Jag anser att sveriges rättsystem suger i allämnhet, inte enbart då det gäller våldtäkt och misshandel. Men menar du att jag haft tur då eller som INTE blivit bemött utav skuld någonstans då? Ja förrutom att jag SJÄLV har gett mig själv skulden i början innan jag bearbetat det. Men inte fan var det nån annan som tyckte att jag hade mig själv att skylla.
    jag är också kvinna men har aldrig känt nåt behov av att manipulera och spela på nån "kvinnlighet". Jag skulle allvarligt talat skämmas om jag reducerade mig själv på det sättet. Och snacka om att idiotförklara männen.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.