• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • NiXxI
    DrKejs skrev 2010-03-02 12:03:51 följande:
    Japp, det vet jag. Misstänker att de allra flesta som orkar hänga med i denna tråd inser att du har fel och att du kanske skulle behöva omvärdera din inställning något.
    Jag lade mig...finner inget att diskutera med en som inte vill.
    Kom bara fram till att TS är sluten...och man kan inte argumentera med en sluten människa...man kan bara tycka synd om eller inte bry sig.
    Jag vet inte vilken roll jag ska bevinga....jag har själv blivit utsatt, men hatar inte....!! Jag är inte uppfostrad av en kvinna, utan en man..så jag kanske är ambivalent??
    Men det är ju shit the same med TS inställning ändå
    Tack o lov att inte världen är knöfull av den inställningen som TS har!
    jahapp
  • Lady Dahmer
    NiXxI skrev 2010-03-02 12:10:19 följande:
    Jag lade mig...finner inget att diskutera med en som inte vill.Kom bara fram till att TS är sluten...och man kan inte argumentera med en sluten människa...man kan bara tycka synd om eller inte bry sig. Jag vet inte vilken roll jag ska bevinga....jag har själv blivit utsatt, men hatar inte....!! Jag är inte uppfostrad av en kvinna, utan en man..så jag kanske är ambivalent?? Men det är ju shit the same med TS inställning ändå Tack o lov att inte världen är knöfull av den inställningen som TS har!
    varför tror du att jag inte vill diskutera? jag svarade ju på din fråga, ett ganska långt inlägg till och med, men du svarade inte tillbaka. Det är ju DU som inte vill.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Rochefort 10
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 11:56:13 följande:
    är du kvinna? har du blivit utsatt för våldtäkt?
    Nä, men jag är och jag har, flera gånger.
    Faktum är att min uppväxt inte verkar vara helt olik din, om jag utgår från dina inlägg i "boys will be boys".

Jag har givetvis också känt en hel del skam, men har insett att det har ingenting att göra med hur andra såg på mig utan att jag själv betraktade mig som svag, och det var pinsamt.  Och nu menar jag inte rent fysiskt, utan att jag var svag i den mening som "lätt att trycka ner".
    En kille som mobbas känner sannolikt också överdrivet mycket skam och funderar på vad han skulle ha kunnat göra annorlunda.

Framtills för några år sedan hade jag hållt med dig i det mesta du skriver, men jag vägrar tro att de individer jag har råkat ut för är representativa för den manliga befolkningen.
    Och jag tror inte heller att mitt öde är resultatet av någon rådande mansroll, utan snarare att skolan på många sätt är en djungel och man gör vad man kan för att överleva, det är i många fall lättare att trycka ner andra för att själv slippa bli nertryckt.
    Inte helt otippat fick jag ärva min titel som "skolhora" av en som tidigare hade haft det. 

Dock har jag aldrig känt att någon jag har berättat det för har antytt att jag själv har varit på något sätt skyldig till det som har hänt. Inte heller har jag hört någon säga om någon annan: "Hon får skylla sig själv".
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:08:40 följande:
    de är fortfarande fostrade enligt könsrollen. Snarare så stödjer deras beteende min tes. När lagarna inte kan upprätthållas så beter sig många som svin.
    Haha! Bra försök, men fel slutsats. Den fostran du fått är den sociala fernissan och det som gör att du inte spårar ur.
  • DrKejs
    NiXxI skrev 2010-03-02 12:10:19 följande:
    Jag lade mig...finner inget att diskutera med en som inte vill. Kom bara fram till att TS är sluten...och man kan inte argumentera med en sluten människa...man kan bara tycka synd om eller inte bry sig. Jag vet inte vilken roll jag ska bevinga....jag har själv blivit utsatt, men hatar inte....!! Jag är inte uppfostrad av en kvinna, utan en man..så jag kanske är ambivalent?? Men det är ju shit the same med TS inställning ändå Tack o lov att inte världen är knöfull av den inställningen som TS har!
    Jag förstår, dock kan jag inte låta detta få grassera fritt i samhället även om den inställningen som ts uppvisar inte är så vanligt förekommande.
    Problemet är att människor likt ts har slagit sig fram till styrande positioner i det offentliga och påverkar politikerna i högsta grad. De utgår från en radikalfeministisk agenda som inte tillåter oliktänkande, vilket du också kan se effekten av i trådar där radikalfeminister är inblandade. Den påverkan dessa galningar har på vårt samhälle är alldeles för stor, de skadar våra barn och oss (kvinnor och män) genom sitt agerande.
  • Mamsis

Jag är böjd att hålla med Lady Dahmer.. Dock inte helt, jag hatar inte alla män.

Jag vill gärna hitta en att älska som älskar mig tillbaka, men inte på vilka villkor som helst.

Han måste kunna ta att jag inte BEHÖVER honom. Jag försörjer mig och barnen själv, jag målar, snickrar, skottar, byter däck på bilen etc. Det måste alltså räcka med att jag VILL ha honom. Och såna verkar inte finnas

Inte när han dessutom måste vara längre än jag, klara av att ta hand som sig själv och inte tro att JAG tänker curla honom. 

Iaf, även jag har fått min beksärda del av ovälkommet tafsande och sextrakasserier. sånt är INTE ok! Om det är uppfostran, social påverkan eller gener skiter jag faktiskt i, det är inte ok iaf.

• AngoStura

Jag funderar över er diskussion om "den socialt skapade mansrollen", huruvida den är bra eller dålig för kvinnors fysiska säkerhet. Jag tänker att det är upp till varje förälder att fostra sina söner och döttrar och tala om för dem vad som är viktigt och vad som är fullständigt oacceptabelt.

Jag tänker att jag skall berätta för min son att man ALDRIG får ha sex med någon, tafsa på någon eller liknande mot deras vilja och är man inte säker måste man avstå. Punkt slut. Detsamma gäller naturligtvis för dottern och jag hoppas att jag inte placerar oss kvinnor i ett offer-fack när jag tvivlar på hennes förmåga att tvinga män till just sex, men det kanske är jag som är konservativ?

Det jag menar är att vi förldrar är ansvariga för våra barns sociala roller och uppfostras man av föräldrar som exempelvis lever med misshandel i sina liv är det troligen större risk att barnen kommer att leva med det också.

Jag har också utsatts för mäns "ovälkomna" tafsande och visst reagerade jag med både skam och bortträngning. Jag betraktar dessa män och pojkar som okunniga om hur man beter sig. En och annan är det nog också fel i huvudet på...

• TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:03:06 följande:
    och med skyddad och uppskattad menar du daltad med och idiotförklarad, för kvinnor kan inte ta hand om sig själv och uppskattad av händer, fingrar, äckliga blickar varenda eviga gång man går på krogen. Ja, fan va schysst!
    Så om en man uppskattar dig, behandlar dig schysst, uppskattar dig... så tolkar du det så? Inte konstigt om inte en man kan göra rätt i dina ögon...
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 11:56:13 följande:
    är du kvinna? har du blivit utsatt för våldtäkt?
    jag är, men jag tänker iallafall inte som du. Hur kan det komma sig då tro?
    Jag har då inte blivit illa bemött av samhället av den anledningen att jag är kvinna och förövaren man, snarare tvärt om isåfall. Jag har dessutom varit utsatt för mer än så, riktigt vidriga saker av MÄN, men jag har fortfarande inte blivit dåligt bemött utav samhället och omgivningen för att jag råkar vara just KVINNA.
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:01:10 följande:
    and i beg to differ
    Möjligen att du blev uppfostrad och skafat egna mösnter att du dras till dessa män sm behandlar dig dåligt. Jag har också blivit "illa behandlad" men aldrig blivit sexuellt utnytjad eller skadad. Ljuger jag då eller är det min kvinnliga uppfostran att vara ett tacksams offer som talar? Om inte alla kvinnor håller med dig- så har du väl ändå fel`? Även om du har all rätt i världen att hata _dina_ och andra förövare.

Det är sånt här som ger "feminismen" och genus-snacket i sverige dålig eftersmak.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.