• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Pelleping
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 19:05:25 följande:
    ang. brottslighet och mansrollen så citerar jag en kommentar i en av mina favvobloggar: Inom genusforskningen i kriminologi så talar man om att kvinnor som begår brott går emot den normativa feminiteten, medan män som gör det agerar i enlighet med den hegemoniska maskuliniteten (ung. den ledande maskuliniteten). En man ska enligt den manliga könsrollen ha en viss kapacitet till våld. En kvinna som är våldsam är däremot "okvinnlig".
    Det kallas testosteron!
  • Anton Chigurh
    Jo, jag är en manshatare.

Det var ju tråkigt att höra, Lady Dahmer. Finns gott om svin därute, synd att alla dras till dig.

Fast det finns en och annan snäll också. Man alltså. Tex mig. Jag är väldigt snäll mot kvinnor. Hedersord.
    Die dulci fruere
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-02 19:14:53 följande:
    Jag håller inte med. För jag gör mig inte fin för att få fördelar... utan de får jag på köpet, som en BONUS, är du med? Jag gör mig fin för min EGEN skull, för att JAG trivs. Så jag reducerar absolut inte mig själv till ett objekt. Jag leker inte svag och hjälplös för att få hjälp. Man behöver inte vara svag eller hjälplös för att få hjälp. Men jag personligen tycker om att en fysiskt starkare människa (oftast man) hjälper mig med sådant som är svårare för mig. Ja hör och häpna, men jag NJUTER faktiskt av det, att känna att min "svaghet" inte ÄR min svaghet mer än på ett fysiskt plan. Jag tycker inte att kvinnor är hjälplösa. Däremot tycker jag att män som hjälper kvinnor (det fysiskt svagare könet) är gentlemän. Och att att det är normalt sunt förnuft. Jag anser inte att kvinnan "ska ha" en massa fördelar, utan att vi HAR det, och att MÄNNEN likaså har SINA fördelar fast på andra plan. En balans könen emellan som jag inte tycker att man ska sudda ut. Annars vore det ingen vits med Kvinnor och Män överhuvudtaget..då skulel vi väl isåfall vara som maskarna.. 2-könade. Titta bara i djurriket, där är det oxå skillnader mellan könen. oavsett "uppfostran", för det sitter i generna. Givetvis spelar miljö och uppfostran in, men mycket sitter i generna anser jag, dvs medfött.
    1. du SA att du använder din kvinnlighet för att få som du vill.

2. jag tycker det är sunt förnuft att hjälpa sina medmänniskor. Inte hjälpa folk utifrån sitt kön. Och hur ofta är kvinnor så svaga att de inte orkar bära sin egen väska eller en låda? De flesta män jag känner blir skitförbannade när det förväntas av dem att de ska bära och lyfta och göra saker för kvinnor som kvinnan klarar av själv.

3. vi är inte djur. Det genetiska arvet funkar dessutom inte lika i alla arter. Jämför lejon och hundar t.ex: den förstnämnda går knappt att tänja pga att de styrs till större del av sina instinkter medans hunden till större del påverkas av miljö och fostran.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Pelleping skrev 2010-03-02 19:15:00 följande:
    Det kallas testosteron!
    det är en myt att testosteron gör män våldsamma. isåfall skulle ALLA män vara våldsamma och alla kvinnor skulle bli våldsamma när de går in i klimakteriet.
  • Lady Dahmer
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-03-02 19:15:20 följande:
    Jo, jag är en manshatare. Det var ju tråkigt att höra, Lady Dahmer. Finns gott om svin därute, synd att alla dras till dig.Fast det finns en och annan snäll också. Man alltså. Tex mig. Jag är väldigt snäll mot kvinnor. Hedersord.
    läs hela ts.
  • Pelleping
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 19:21:32 följande:
    det är en myt att testosteron gör män våldsamma. isåfall skulle ALLA män vara våldsamma och alla kvinnor skulle bli våldsamma när de går in i klimakteriet.
    Nä.
  • Lady Dahmer

Ett schweizisk-brittiskt forskarlag undersökte hur människor betedde sig efter att de fått antingen testosteron eller placebo. Försökspersonerna ställdes inför olika valmöjligheter för att fördela en summa pengar mellan olika parter, där poängen är att ju mer jämt man delar, desto större är chansen att få behålla en del av summan.

Man upptäckte att de som fått testosteron faktiskt var mer rättvisa än de andra – men att den stora skillnaden var mellan de som trodde att de hade fått testosteron, och de som trodde att de hade fått placebo.

Försökspersoner som hade fått placebo, men som trodde att det var testosteron, betedde sig mer aggressivt, själviskt och riskfyllt än de andra. En av forskarna, ekonomen Michael Naef, sammanfattar:

”It appears that it is not testosterone itself that induces aggressiveness, but rather the myth surrounding the hormone. In a society where qualities and manners of behavior are increasingly traced to biological causes and thereby partly legitimated, this should make us sit up and take notice.”

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091208132241.htm

• Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 18:55:09 följande:
    ang. att kommentera utseenden på barn så tycker jag personligen att det är onödigt och att det kan bidra till sämre självkänsla. Dessutom så är det ju vanligare att man uppmärksammar flickor för sitt utseende medans pojkar oftare får bekräftelse för sin person. Jag har skrivit mer om just de tankarna här: www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50851746.htmlang. att benämna barn som "tvillingarna" kan jag även där tycka att man hellre ska benämna dem med namn. Det känns (för mig, jag kan ha fel) som att man klumpar ihop dem till EN. istället för att fokusera på de individer de är. Förstår du hur jag tänker? ang. FP så har du en intressant poäng, men jag tror man tänker som så att varje förälder inte ska vara hemma mer än ett visst antal dagar, men att man får en liten "bonus" om man får fler barn. Det kan tyckas orättvist, för det vore ju fantastiskt om pappan kunde vara hemma lite mer. Två barn tar ju mer tid och ork. Jag skulle gärna vilja se en ändring.
    Hmm, ja, jag förstår till viss del vad du menar med det. Men jag kommer nog aldrig sluta berätta för mina barn va fina/söta de är. Däremot har jag sagt till alla att jag inte vill ha kommentarer som "storasyster/lillebror" då jag inte vill att de ska bli behandlade som det då de bara är 5 minuter emellan dem.

De är tvillingar, Filippa är en flicka och Liam är en pojke. Men jag hoppas aldrig jag ska behandla dem olika för det, utan att de ska få gråta så mkt de vill, skratta, busa, vara arga osv så som De vill. Inte säga "men du är en tjej/kille så då får man inte göra si eller så".  Sen har de ju sina födelar att de är två olika kön då de kommer få ha ett eget lekrum och leka med de leksaker de vill. Skulle Liam säga "Filippa har ju en så fin docka, jag vill ha en egen" Ja då skulle han få det.

Jo, men full FP får man ju om man får ett annat barn 9 månader efter det första, förstår du hur jag menar? Vi får ju inte ens för ett "halvt barn".. Är riktigt irriterad för det. Jag menar, när man får två syskon fast 9 månaders mellanrum så kan väl pappan vara hemma för ena barnen och mamman för andra precis som för tvillingar?  
  • Anton Chigurh
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 19:22:11 följande:
    läs hela ts.
    Jaja, okey då. Jag älskar dig med. {#lang_emotions_smile}
    Non vi sed arte.
  • Pelleping

Könsrollen är genetisk och medfödd.

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.