• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    siamusen skrev 2010-03-02 18:31:57 följande:
    Är han hemma 2 dagar i veckan alltsa?
    en vardag, två helgdagar. (fredag lördag söndag)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Pelleping
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 18:28:33 följande:
    intressant -- vilka fler fördomar har jag?
    Hmm nu ska se, alla män är svin och potentiella våldtäktsmän och pedofiler. Allt ont som hänt dig är pga män. Ja alltså alla män utom din egen för han är ju undantaget.

Andra kvinnor som är hemma med sina barn är förtryckta, men inte du för DU har själv valt.

Hur fan lyckades du bli gravid?
    "Att försöka är det första steget mot misslyckande."
  • Lady Dahmer

och det är inte idealt alls. det är förjäkligt.

Nu så finns det fler faktorer som gör att vi valt som vi gör, tex min arbetslöshet (jag hann inte få fast tjänst innan jag blev gravid) och makens känsliga jobb osv.  Jag ÄR ju i teorin för kvoterad fp och tycker det ÄR förjävligt och pinsamt att vi inte planerade bättre)

men vi har försökt att lösa det så att maken ibland jobbar hemifrån och då kan han vara "ledig" tills lillan sover och jobba nätter istället och ibland jobbar han över för att sen ta ut kompledigt.

• Lady Dahmer
    Pelleping skrev 2010-03-02 18:34:14 följande:
    Hmm nu ska se, alla män är svin och potentiella våldtäktsmän och pedofiler. Allt ont som hänt dig är pga män. Ja alltså alla män utom din egen för han är ju undantaget.Andra kvinnor som är hemma med sina barn är förtryckta, men inte du för DU har själv valt.Hur fan lyckades du bli gravid?
    så jag har fördomar om män. Inte mer? Jag tyckte du sa att du inte stött på nån med fler fördomar än mig?

och nej, jag tror inte att kvinnor som är hemma är förtryckta. Vilken rolig idé. Där är det dina fördomar om mig som talar.

Och hur lyckades jag bli gravid? *förvirrad* Vad har det med saken att göra? Blir det svårare ju fler fördomar man har? Eller hur menar du?
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 17:31:32 följande:
    jag är också kvinna men har aldrig känt nåt behov av att manipulera och spela på nån "kvinnlighet". Jag skulle allvarligt talat skämmas om jag reducerade mig själv på det sättet. Och snacka om att idiotförklara männen.
    jag manipulerar inte, vad har du fått det ifrån? Jag ANVÄNDER mig av min kvinnlighet. That´s it. Jättesvårt att diskutera med någon som läser in saker och tolkar fritt. På vilket sätt reducerar jag mig själv???? Och har jag idiotförklarat männen? :o Oj, du kan då konsten att tolka in det mesta..
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-02 18:39:34 följande:
    jag manipulerar inte, vad har du fått det ifrån? Jag ANVÄNDER mig av min kvinnlighet. That´s it. Jättesvårt att diskutera med någon som läser in saker och tolkar fritt. På vilket sätt reducerar jag mig själv???? Och har jag idiotförklarat männen? :o Oj, du kan då konsten att tolka in det mesta..
    kan du inte ge exempel på hur detta går till så jag förstår dig bättre...?
  • Sunkiissed

Ts, jag håller med till viss del vad du skriver men nu har jag följt tråden ett tag och jag tycker nog att du blir feltolkad ibland. De som läser kanske uppfattar dig lite fel tyvärr.

Men, jag tycker det låter helt jättekonstigt att inte kunna säga "Hej, vilken söt dotter och son du har" till mig tex som har tvillingar av varsitt kön. Jag kallar dem "Mina tvillingar" också, är det fel?

En annan sak som inte har till ämnen men måste bara fråga för jag tänkte på dig idag när min sambo skickade ett mail till försäkringskassan.
    Vi har fått två barn på samma gång och får bara dagar för den ena men bara 180 dagar för den andra. Förstår du? 80 (tror jag) av dem är lägsta nivå också. Är inte det orättvist?  Jag känner mig helt slut efter en Måndag och mår dåligt av att veta att jag ska vara själv med dem resten av vardagarna.
    Det är ju två barn, har inte de samma rättigheter? Jag menar, vi betalar för två barn, blöjor, kläder osv..
    Sambon och jag gör som er, jag är hemma och så tar vi fre-söndag för sambon istället och inga dagar för mig då jag bara får 180kr per dag.

Oj va jag rör, men ja, jag tänkte på dig iallafall och kände att jag ville fråga dig.

• Pelleping
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 18:38:43 följande:
    så jag har fördomar om män. Inte mer? Jag tyckte du sa att du inte stött på nån med fler fördomar än mig? och nej, jag tror inte att kvinnor som är hemma är förtryckta. Vilken rolig idé. Där är det dina fördomar om mig som talar. Och hur lyckades jag bli gravid? *förvirrad* Vad har det med saken att göra? Blir det svårare ju fler fördomar man har? Eller hur menar du?
    Har du utsett dig själv till kvinnornas befriare? Kan det möjligtvis vara så att alla kvinnor inte känner att de behöver befrias? Är det bara din man som inte förtrycker kvinnor eller gör han också det?

Du skrev själv att du hatar män, du litar inte på dem, du blir nervös av dem, de skrämmer och hotar dig, hur kunde du då skaffa barn med en?

Du låter som Hitler när han pratade om judarna!
    ZZZZZZZZzzzzzzzzz
  • Lady Dahmer
    SandraLindholm skrev 2010-03-02 18:48:42 följande:
    Ts, jag håller med till viss del vad du skriver men nu har jag följt tråden ett tag och jag tycker nog att du blir feltolkad ibland. De som läser kanske uppfattar dig lite fel tyvärr.Men, jag tycker det låter helt jättekonstigt att inte kunna säga "Hej, vilken söt dotter och son du har" till mig tex som har tvillingar av varsitt kön. Jag kallar dem "Mina tvillingar" också, är det fel?En annan sak som inte har till ämnen men måste bara fråga för jag tänkte på dig idag när min sambo skickade ett mail till försäkringskassan.Vi har fått två barn på samma gång och får bara dagar för den ena men bara 180 dagar för den andra. Förstår du? 80 (tror jag) av dem är lägsta nivå också. Är inte det orättvist?  Jag känner mig helt slut efter en Måndag och mår dåligt av att veta att jag ska vara själv med dem resten av vardagarna.Det är ju två barn, har inte de samma rättigheter? Jag menar, vi betalar för två barn, blöjor, kläder osv..Sambon och jag gör som er, jag är hemma och så tar vi fre-söndag för sambon istället och inga dagar för mig då jag bara får 180kr per dag.Oj va jag rör, men ja, jag tänkte på dig iallafall och kände att jag ville fråga dig.
    ang. att kommentera utseenden på barn så tycker jag personligen att det är onödigt och att det kan bidra till sämre självkänsla. Dessutom så är det ju vanligare att man uppmärksammar flickor för sitt utseende medans pojkar oftare får bekräftelse för sin person. Jag har skrivit mer om just de tankarna här: www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50851746.html

ang. att benämna barn som "tvillingarna" kan jag även där tycka att man hellre ska benämna dem med namn. Det känns (för mig, jag kan ha fel) som att man klumpar ihop dem till EN. istället för att fokusera på de individer de är. Förstår du hur jag tänker?

ang. FP så har du en intressant poäng, men jag tror man tänker som så att varje förälder inte ska vara hemma mer än ett visst antal dagar, men att man får en liten "bonus" om man får fler barn. Det kan tyckas orättvist, för det vore ju fantastiskt om pappan kunde vara hemma lite mer. Två barn tar ju mer tid och ork. Jag skulle gärna vilja se en ändring.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 18:41:27 följande:
    kan du inte ge exempel på hur detta går till så jag förstår dig bättre...?
    Ett exempel på hur jag använder mig av min kvinnlighet? Hmm, ok..ska försöka..

1) Jag gillar att klä upp mig ibland, för MIN skull, men det uppskattas även av männen, alltså att jag klär mig snyggt, luktar väldigt gott, rakar benen osv..för att JAG trivs så.

2) Kan tränga mig före i köer och komma undan med att "det är väl damerna först?" med glimten i ögat

3) Be om hjälp med att lyfta tunga saker t ex, när JAG vill ha hjälp. Annars klarar jag mig väldigt bra själv. Det handlar om att inte göra sig själv till ett offer. Utan att ta för sig helt enkelt. Och en karl är i allmänhet starkare än en kvinna, så klart som attans att jag gärna ber en karl om hjälp då. Plus att jag tycker att det är väldigt trevligt och charmigt med just karlar som hjälper till. Som sagt, när det passar MIG.

Nu kanske du kan svara på mina frågor?

På vilket sätt reducerar jag mig själv???? Och har jag idiotförklarat männen?
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.