• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    SweetNilam skrev 2010-03-04 09:00:31 följande:
    Men alltså, vänta nu här. Mycket av det som står är direkt recension av boken. Iofs fortfarande genom Ninas ögon, men ändå. Kanske inte siffrorna i slutet. De vat jag inte varifrån de kommer. Jag har inte läst något ur den än, men ser fram emot att göra det, främst för att få läsa just ur männens perspektiv. Vi kan sitta här och påstå att vi vet både det ena och det andra om männen, när vi egentligen inte vet ett skit. Så att läsa böcker/noveller/artiklar av och om män är en viktig del i vårt steg mot jämtsälldheten. Mansforskningen har fått ta ett steg tillbaka för att ge plats åt feminismen. Det tycker jag är fel. Mansrollen är också åthelskotta fel, vilket verkar bemötas i just dessa artiklar från bokenMen det är ju knappast Lady D eller Nina som "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" (varifrån detta nu kommer, det står ju knappast ngt om det i inlägget du citerade, det inlägget är vad jag bemöter...)
    precis, det är ju männen själva i boken som berättar ur sitt perspektiv. själv har jag beställt både den och "på yfronten intet nytt" också det en bok skriven ur ett manligt perspektiv.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • SweetNilam
    TessaS skrev 2010-03-04 09:06:47 följande:
    Det jag vet om män är det jag fått veta från killkompisar, män jag varit ihop med, män i min omgivning. En del pratar jag med ganska personliga saker om... uppväxt etc. Det är väl också att få veta mer om männens perspektiv, för det kan väl inte BARA komma från att läsa böcker? Nej, "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" kommer från tidigare inlägg från Lady D där det beskrivs krogrundor kantade av män som inte kan göra annat än tafsa, slå eller ta för sig. Jag känner inte igen det heller.
    Jag håller mig fortfarande på den generella nivån. Jag vet hur känsligt det kan vara att diskutera utifrån det. Jag känner inte heller igen mansrollen som den beskrivs av Lady D. Kan inte applicera den på vännerna, familjen eller sambon, men ändock förstår jag problematiken ang mansrollen. Det är inte individuellt. Lady D har ju också en man och manliga vänner. Tror knappast hon kan applicera det på alla, men jag ska inte tala för henne.

Jag menar inte att allt ska komma från böcker, hur kunde du tolka det så? Jag menar att vi måste öppna våra sinnen. Mycket snack idag om kvinnlighet och feminism, desto mindre om manlighet och maskulinitet. Forskningen om mannen ligger i bakgrunden. Jag menar att vi måste plocka fram mannen och hans erfarenheter och öppna för allmänheten. Vill dina vänner skriva och visa sin manlighet för allmänheten så varsågod. Att tala genom dig gör ingen mening, för allmänheten Det generella...

Jag tycker ändock man skall skilja på det generella och det indviduella.

Du kan inte applicera in sådant som tidigare påståtts i ett inlägg från en recension av en bok. Speciellt inte då det inte vad Lady D som skrev inlägget ovan, ang boken Könskrig. Det är Nina som är författare till det inlägget...
  • Lady Dahmer
    TessaS skrev 2010-03-04 09:06:47 följande:
    Det jag vet om män är det jag fått veta från killkompisar, män jag varit ihop med, män i min omgivning. En del pratar jag med ganska personliga saker om... uppväxt etc. Det är väl också att få veta mer om männens perspektiv, för det kan väl inte BARA komma från att läsa böcker?Nej, "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" kommer från tidigare inlägg från Lady D där det beskrivs krogrundor kantade av män som inte kan göra annat än tafsa, slå eller ta för sig. Jag känner inte igen det heller.
    en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!"

Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta.
  • TessaS
    SweetNilam skrev 2010-03-04 09:15:52 följande:
    Jag håller mig fortfarande på den generella nivån. Jag vet hur känsligt det kan vara att diskutera utifrån det. Jag känner inte heller igen mansrollen som den beskrivs av Lady D. Kan inte applicera den på vännerna, familjen eller sambon, men ändock förstår jag problematiken ang mansrollen. Det är inte individuellt. Lady D har ju också en man och manliga vänner. Tror knappast hon kan applicera det på alla, men jag ska inte tala för henne. Jag menar inte att allt ska komma från böcker, hur kunde du tolka det så? Jag menar att vi måste öppna våra sinnen. Mycket snack idag om kvinnlighet och feminism, desto mindre om manlighet och maskulinitet. Forskningen om mannen ligger i bakgrunden. Jag menar att vi måste plocka fram mannen och hans erfarenheter och öppna för allmänheten. Vill dina vänner skriva och visa sin manlighet för allmänheten så varsågod. Att tala genom dig gör ingen mening, för allmänheten Det generella...Jag tycker ändock man skall skilja på det generella och det indviduella. Du kan inte applicera in sådant som tidigare påståtts i ett inlägg från en recension av en bok. Speciellt inte då det inte vad Lady D som skrev inlägget ovan, ang boken Könskrig. Det är Nina som är författare till det inlägget...
    Jag applicerade inte nånting, men konstaterade att jag varken känner igen den bild målas upp i inlägget med Ninas åsikter eller den bild som Lady D målat upp tidigare.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-04 09:20:14 följande:
    en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!" Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta.
    Jag skulle inte säga att det är osynligt.
    Men folk kan sluta se det. Det är lättare att inte se, än att se och behöva ta ställning.
    Ser man ett övertramp eller ett övergrepp måste man ju ingripa, det går ju emot självbilden att bara vara en åskådare. Att inte ha sett är ett försvar, både för en själv och för omgivningen.
  • TigerLily
    BertilB skrev 2010-03-03 20:48:45 följande:
    Män och kvinnor är olika, inte bara för att vi fostras olika, men för att våra genetiska förutsättningar är olika. Den här debatten kommer alltid att finnas. Det finns givetvis enormt mycket att säga om allt detta, men jag överlåter den debatten till Er kvinnor som vet hur det är att vara man! ;)
    klockrent!
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-04 09:20:14 följande:
    en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!" Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta.
    Låter som en ganska otrevlig bekantskapskrets...
  • DrKejs
    SweetNilam skrev 2010-03-04 09:00:31 följande:
    Men alltså, vänta nu här. Mycket av det som står är direkt recension av boken. Iofs fortfarande genom Ninas ögon, men ändå. Kanske inte siffrorna i slutet. De vat jag inte varifrån de kommer. Jag har inte läst något ur den än, men ser fram emot att göra det, främst för att få läsa just ur männens perspektiv. Vi kan sitta här och påstå att vi vet både det ena och det andra om männen, när vi egentligen inte vet ett skit. Så att läsa böcker/noveller/artiklar av och om män är en viktig del i vårt steg mot jämtsälldheten. Mansforskningen har fått ta ett steg tillbaka för att ge plats åt feminismen. Det tycker jag är fel. Mansrollen är också åthelskotta fel, vilket verkar bemötas i just dessa artiklar från boken Men det är ju knappast Lady D eller Nina som "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" (varifrån detta nu kommer, det står ju knappast ngt om det i inlägget du citerade, det inlägget är vad jag bemöter...)
    Ursäkta, men du läser inte ur männens perspektiv, du läser ut sex feministiska mäns perspektiv. Dessa män är på intet sätt representativa för män, de är representativa för genusindoktrinerade feministiska män. Är det då konstigt att de följer sedvanligt feministiskt mönster och spottar på den feministiskt definierade mansrollen?
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-04 19:42:13 följande:
    Ursäkta, men du läser inte ur männens perspektiv, du läser ut sex feministiska mäns perspektiv. Dessa män är på intet sätt representativa för män, de är representativa för genusindoktrinerade feministiska män. Är det då konstigt att de följer sedvanligt feministiskt mönster och spottar på den feministiskt definierade mansrollen?
    så män som är feminister har ingen talan? vilket jävla bs
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-04 19:59:11 följande:
    så män som är feminister har ingen talan? vilket jävla bs
    Öööh, har jag skrivit att de inte har någon talan?
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.