• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-03 09:43:59 följande:
    Men varför gnäller du då på andra som gör samma val som ni gjort och spottar på det du kallar pappor som satsar på karriär? Varför kan du inte se att vi alla gör vårt bästa för barnen (nåja, nästan alla)?
    då missförstår du mig. jag förstår att folk gör så gott de kan och jag har inga problem med att kvinnor är hemma eller att män jobbar.

men jag tycker ändå att man ska vara öppen för varför det ser ut som det gör och avrför vi gör de val vi gör. och vad kan man göra för att förändra situationen? Jag är för kvoterad FP, men samtidigt så måste man ju ändra på strukturerna som gör att kvinnorna kommer efter på arbetsmarknaden innan det är möjligt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 10:23:34 följande:
    Ja, jag vet inte vad jag kan säga längre. Om du inte uppskattar beröm utan man riskerarar att du blir irriterad... tja.. Sorgligt, är ordet som dyker upp. Du säger det är trevligt om folk vill umgås med dig, men måste ändå lägga till en passus att det inte gäller om de bara är ute efter sex...? Bara det att det är något som dyker upp som en tanke känns... tragiskt. Jag måste nog hålla med om din tanke om att du har en "uppfuckad självbild"... men jag förstår inte hur det kan vara ett argument för att män inte får uppskatta kvinnor? Det är ju bara en person som uppskattar en annan... för mig är det helt oviktigt om det dinglar kroppsdelar mellan benen eller på bröstkorgen. Är det ärlig uppskattning så är det. Inga "men", inga "bara det inte gäller sex" inga "sätta på piedistal"... Det må vara naivt, men jag mår jävligt bra av att ta uppskattning på allvar när någon faktiskt lagt ner energi och tanke på att uppskatta mig. Oavsett om det kommer från någon med dingel mellan benen eller på bröstkorgen.
    Nu missar du poängen.
    Jag uppskattar beröm om det är förtjänat. Inte om det bara är yta och inte betyder något. All uppskattning är inte ärligt menad.
    Jag vill inte råka på ytterligare en killkompis som bara är vän med mig för att han vill ha sex med mig och som efter att jag sagt att jag inte vill antingen mobbar mig för det, fryser ut mig, baktalar mig eller som vissa gjort, tar det han vill ha utan mitt samtycke.
    Vill man ha sex eller något annat så får man fan vara öppen om det istället för att luras.
    Jag tror inte du förstår vad jag menar med uppfuckad självbild faktiskt.
    Jag har inte sagt att man inte får uppskatta varandra, varifrån fick du det?
    Däremot är jag ingen "gudinna", prinsessa, Venus o.s.v. Jag kan inte uppfylla dom idealen och jag tänker inte försöka, i slutändan blir personen besviken på att man inte var så bra som den projicerade och då blir man istället föraktad. Nej tack till det.
  • Lady Dahmer
    gutegirl skrev 2010-03-03 10:03:05 följande:
    Tja, för er del verkar det ju inte viktigare, då pappan inte behöver ta samma ansvar som du för barnet, iom att du är hemma mycket mer. Det om något är väl "stenålderstänk"?Fast iofs, med tanke på din syn på män som ett slags grottmänniskor så kanske det är bra att han inte är så mycket bland barnen, de kanske utsätts för onödigt stereotypt tänkande då.
    öh. du har verkligen mycket fördomar om mig.

Min man tar precis samma ansvar för vårt barn som jag. Att jag är den som är hemma mest förändrar inte det.

Du kanske vill att ditt barn ska fostras av staten (där kan man ju snacka om att lämna över ansvar i såfall) men det vill inte vi. Det har inget med min syn på män att göra (och nej jag är ingen biologist som anser att kvinnan är bättre lämpad för barnavård). Det har med min syn på barns utveckling och behov att göra.

Min unge mår bättre av att vara hemma på heltid med EN förälder än att tillbringa dagarna UTAN nån förälder alls. (dagis)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 10:45:19 följande:
    för att män inte kan våldtas och för att män inte kan misshandlas. ja, jag är sarkastisk. Jag ser det som ett lika stort problem som du. men attityden i samhället gentemot män som blir misshandlade av sin partner är fruktansvärd. fast du --- enligt BRÅ så är det vanligare att män slår sina kvinnor än tvärtom. fast å andra sidan beror det kanske på vad man menar med slå. det är ju socialt accepterat för kvinnor att ge karln en örfil om han beter sig på ett icke tillfredsställande sätt.
    Ja, BRÅ har hittills gått i statsfeminismens ledband men det finns några hos dem som börjat inse att tillvaron inte ser ut om statsfeministerna beskriver den.
    Finns gott om internationell forskning inom området men inte i Sverige; sammanfattningsvis så handlar det om att mån och kvinnor är lika goda kålsupare när det gäller våld i nära relationer. Uppskattningsvis 50% av våldet i nära relationer är mutuellt, dvs initieras och utövas av både män och kvinnor; av det övriga så initieras i grova drag 70% av kvinnor och 30% av män. 
    Sedan är det ett faktum att det i de allra värsta fallen är en större andel kvinnor som drabbas hårt, dvs fallen med dödlig utgång. Det är också ett faktum att kvinnor mycket oftare använder tillhyggen; så jävla kul är det inte att få en stekpanna eller brödkavel i huvudet, i värsta fall tar man livet av någon med ett välriktat slag.
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 10:47:37 följande:
    då missförstår du mig. jag förstår att folk gör så gott de kan och jag har inga problem med att kvinnor är hemma eller att män jobbar. men jag tycker ändå att man ska vara öppen för varför det ser ut som det gör och avrför vi gör de val vi gör. och vad kan man göra för att förändra situationen? Jag är för kvoterad FP, men samtidigt så måste man ju ändra på strukturerna som gör att kvinnorna kommer efter på arbetsmarknaden innan det är möjligt.
    Men då undrar jag varför du så kategoriskt skäller på pappor som enligt dig inte tar sitt ansvar? Ni gör ju så själva?
    Kvoterad fp tar inte hänsyn till individuella variationer.
    På vilket sätt kommer några månaders skillnad i uttagna fpdagar att förändra det faktum att kvinnor i mycket högre utsträckning söker sig till omvårdande yrken samt offentlig sektor?
  • Miss Skywalker
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:05:25 följande:
    Den där planeten du snackar om verkar kool! :)
    Hur tar man sig dit?..
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:10:40 följande:
    Vad har det med saken att göra?
    Ska inte omvårdnad ses som den samhällsnyttiga verksamhet det är och löner sättas därefter?
    Det är ju vansinne att lönerna inte ligger högre när detta är en så vital del av vad som gör att samhället överhuvudtaget går runt.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-03 11:19:44 följande:
    Ja, fördjupning i radikalfeminism. Länka inte till radikalfeministiska organisationer så är du snäll, annars kan jag väl lika gärna länka till Vitt Ariskt Motstånd eller något annat lika extremt.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-03 11:22:38 följande:
    Ehrm, har du missat att vi behöver en privat sektor som drar in pengarna till alla löner inom den offentliga sektorn? Har du missat att vi har en enorm offentlig sektor och att vårt skattetryck är extremt högt (vi ligger inte först längre, vi ligger numera tvåa!!!)?
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.