• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 12:51:43 följande:
    Nej, det är inte uppskattning, varken falsk eller äkta. Det är övergrepp. Manipulation motsätter jag mig också, men det är inte heller en form av uppskattning.. det är just Manipulation.
    Det är övergrepp att ge en komplimang man inte menar? Att låtsas tycka om en annan person fast man egentligen bara vill ha något av denna?
    Nu har ju vi lite olika syn på vad som utgör manipulation.
    Du menar att ditt spelande på att du är kvinna inte är manipulerande, jag menar att det är det.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 12:55:50 följande:
    Det är övergrepp att ge en komplimang man inte menar? Att låtsas tycka om en annan person fast man egentligen bara vill ha något av denna? Nu har ju vi lite olika syn på vad som utgör manipulation. Du menar att ditt spelande på att du är kvinna inte är manipulerande, jag menar att det är det.
    Nej, men jag uppfattade ditt "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt." som en fortsättning på ditt exempel med 15 killkompisar som är skitstövlar. Deras "uppvaktning" och våldtäker är inte falsk uppskattning i mina ögon. Det är övergrepp gjorda av skitstövlar.
    Men vill du byta spår så fine... Nej, bara att ge en falsk komplimang är inte ett övergrepp.

Mitt spelande på att jag är kvinna?! Men snälla du, jag har bara pratat om att jag ger komplimanger till nära och kära som jag tycker förtjänar det. Och det tolkar du som att jag spelar på min kvinnlighet?!
    Nu tappar jag all lust att diskutera med dig.
    Ha en bra dag.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 13:08:35 följande:
    Nej, men jag uppfattade ditt "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt." som en fortsättning på ditt exempel med 15 killkompisar som är skitstövlar. Deras "uppvaktning" och våldtäker är inte falsk uppskattning i mina ögon. Det är övergrepp gjorda av skitstövlar. Men vill du byta spår så fine... Nej, bara att ge en falsk komplimang är inte ett övergrepp. Mitt spelande på att jag är kvinna?! Men snälla du, jag har bara pratat om att jag ger komplimanger till nära och kära som jag tycker förtjänar det. Och det tolkar du som att jag spelar på min kvinnlighet?! Nu tappar jag all lust att diskutera med dig. Ha en bra dag.
    Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop dig med en annan debattör.
    Inte min mening att slarva.
  • SweetNilam

DrKejs
    Ang att det du skrev att det görs mycket för att få tjejer intresserade av teknik, data osv. Visst är det så. Och fördelningen av tjejer har ökat på dessa program på gymnasiet tex. Har ingen statistik nu, så du får hålla till godo med vad en föreläsare sa för inte så länge sedan. Problemet ligger i att män inte söker sig till motsvarande "kvinnliga" program på gymnasiet, tex Barn och fritid, Omvårdnad, Estet osv. Däri ligger problematiken idag tror jag, att vi kvinnor oftare söker oss till "manliga" yrkesområden, men sålänge de "kvinnliga" yrkesområdena inte tar in män, eller att män inte söker sig dit, kommer snedfördelningen kvarstå. Varför det är så finns många teorier, jag har min personliga teori om det...

Men jag håller med. Det personliag intresset skall stå högst, frågan är ändå, varför man tycker som man tycker...

• TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 13:11:20 följande:
    Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop dig med en annan debattör. Inte min mening att slarva.
    Misstag händer lätt i "stridens hetta".
    Så det är ok att jag ger komplimanger då?

Jag hoppas du förstår att jag menar att det de våldtagande killarna pysslar med inte är falsk uppskattning, jag trodde det var de du menade med "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt."
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 13:20:19 följande:
    Misstag händer lätt i "stridens hetta". Så det är ok att jag ger komplimanger då? Jag hoppas du förstår att jag menar att det de våldtagande killarna pysslar med inte är falsk uppskattning, jag trodde det var de du menade med "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt."
    Tack.
    Du är ju fri att göra det du vill, så ös du komplimanger över andra om du känner för det.
    Det dom ägnade sig åt innan dom bestämde sig för att strunta i det jag ville var dock falsk uppskattning. 
    Bara en våldtäkt, tack och lov, även om övriga sexuella övergrepp är "otrevliga" i sig.
    Att nästla sig in hos en person och låtsas om att man gillar denna som person när man egentligen skiter i den, är det som jag har svårt för. Det är inte kul att bli sviken eller lurad.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 13:32:37 följande:
    Tack.Du är ju fri att göra det du vill, så ös du komplimanger över andra om du känner för det. Det dom ägnade sig åt innan dom bestämde sig för att strunta i det jag ville var dock falsk uppskattning.  Bara en våldtäkt, tack och lov, även om övriga sexuella övergrepp är "otrevliga" i sig. Att nästla sig in hos en person och låtsas om att man gillar denna som person när man egentligen skiter i den, är det som jag har svårt för. Det är inte kul att bli sviken eller lurad.
    Vi kan ju vända oss ut och in innan vi kommer överrens om vad som är falsk uppskattning/manipulation/övergrepp... Det är inte det som är kärnfrågan.
    Det jag reagerade på var Lady Dahmers direkta antagande att en man som visar uppskattning gör det för att
    -Sätta på piedistal
    -Särbehandla
    -Idiotförklara kvinnor
    -Förminska
    du la till
    -Vill ha sex

Själv tycker jag att jag oftast förtjänar den uppskattning och de komplimanger jag får. Vare sig det är för jobb, privat eller utseende. Jag tycker också jag förtjänar det vare sig det kommer från män eller kvinnor. För jag tycker faktiskt att jag är tämligen fantastisk och tycker det är kul att andra ser det också. Jag tycker det är riktigt synd om människor som inte kan tänka så om sig själva och uppskatta det positiva de faktiskt får till sig.
  • DrKejs
    SweetNilam skrev 2010-03-03 13:18:44 följande:
    DrKejs Ang att det du skrev att det görs mycket för att få tjejer intresserade av teknik, data osv. Visst är det så. Och fördelningen av tjejer har ökat på dessa program på gymnasiet tex. Har ingen statistik nu, så du får hålla till godo med vad en föreläsare sa för inte så länge sedan. Problemet ligger i att män inte söker sig till motsvarande "kvinnliga" program på gymnasiet, tex Barn och fritid, Omvårdnad, Estet osv. Däri ligger problematiken idag tror jag, att vi kvinnor oftare söker oss till "manliga" yrkesområden, men sålänge de "kvinnliga" yrkesområdena inte tar in män, eller att män inte söker sig dit, kommer snedfördelningen kvarstå. Varför det är så finns många teorier, jag har min personliga teori om det... Men jag håller med. Det personliag intresset skall stå högst, frågan är ändå, varför man tycker som man tycker...
    Helt rätt, det görs på tok för lite för att få in pojkar på andra områden. Fokus i samhället har varit alldeles för ensidigt, därför vore det önskvärt att även inkludera pojkar och män i jämställdhetsarbetet utifrån deras aspekt.
    Det kanske skulle vara enklare att få in pojkar och män inom omvårdande yrken om man möjliggjorde för en mycket större andel privata företag?
    Dock kvarstår att vi ska få göra individuella val. Om det sedan innebär att 100% av alla dataingenjörer är killar och 100% av alla dagisfröknar är tjejer så fine. Vem är jag att gå in med pekpinnar och säga till dem att de gör fel val?
  • SweetNilam

Precis så det varit, ensidigt. Absolut och det görs inget för att få in pojkarna på dessa program. Fokus har ju legat på att få in flickorna liksom...

Jag är verkligen helt med dig på att det är ett individuellt val, men tycker ändå att man (samhället, inte individen) bör fundera på vad som är fel när/om ett yrke består till 100% av ett kön. Nu är det väl i princip inga yrken som är 100%igt fördelade till ett yrke, men 95-97% finns säkerligen. Tycker att man på högre nivåer skall fundera på just varför.

Varför är män underrepresenterade som förskollärare tex. Inget man behöver ta på sig som individ, men likväl värt att fundera över och hur vi tillsammans kan bygga ett samhälle där alla är lika mycket värda, för jag tror att det är vad det beror på. Yrket värderas inte högt, för att det är ett "kvinnoyrke". Men det är bara min teori...

• DrKejs
    SweetNilam skrev 2010-03-03 15:03:17 följande:
    Precis så det varit, ensidigt. Absolut och det görs inget för att få in pojkarna på dessa program. Fokus har ju legat på att få in flickorna liksom... Jag är verkligen helt med dig på att det är ett individuellt val, men tycker ändå att man (samhället, inte individen) bör fundera på vad som är fel när/om ett yrke består till 100% av ett kön. Nu är det väl i princip inga yrken som är 100%igt fördelade till ett yrke, men 95-97% finns säkerligen. Tycker att man på högre nivåer skall fundera på just varför. Varför är män underrepresenterade som förskollärare tex. Inget man behöver ta på sig som individ, men likväl värt att fundera över och hur vi tillsammans kan bygga ett samhälle där alla är lika mycket värda, för jag tror att det är vad det beror på. Yrket värderas inte högt, för att det är ett "kvinnoyrke". Men det är bara min teori...
    Ja, visst finns det yrken som nästan till 100% utförs av enbart män eller kvinnor. Flyttgubbar, sopåkare, gruvarbetare, asfaltläggare, m.fl.
    Jag tror inte på hypotesen om att kvinnoyrken är lägre värderade, däremot är det rätt solklart att offentliga jobb i regel betalar sämre än privata jobb. Man måste också reflektera över utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.