• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • hic sunt leones

Om jag finge en flicka skulle jag tänka likadant. Inget sockersött, inget rosa, inget hello kitty. Men jag har en pojke och försöker inte kompensera åt andra hållet där. Funderade på varför jag ser det olika, delvis har jag som så många andra lättare för en flicka i batman-tröja än en pojke i hello kitty. En flicka som leker med bilar får sällan sådana kommentarer som en pojke som kör dockvagn. Jag har fått en del fniss bara för att min pojke har suttit och lekt med den ROSA leksaken. Han vet inte vad färger är ens en gång.
    Men kom fram till att den största orsaken klädmässigt sett är att jag tycker "flickmodet" är horribelt fult. Därför får varken en dotter eller en son bära det i någon större utsträckning så länge de inte har egna åsikter. Min smak går mer unisex och jag tycker om gult, rött, brunt, orange, grönt... För mig är det märkligt att gå och köpa en helrosa overall, en rosa vagn eller babyskydd bara för att det är en tjej och det ska synas. Gud förbjude att någon tog fel och trodde den lilla var en kille.

• Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2010-02-19 19:09:33 följande:
    Bull-shit. Jag kan garantera dig att iom att du säger att du tänker uppfostra en pojke, som inte kommer att tillåtas ha dockor, Hello Kitty eller rosa så tar du inte alla sidor av hans personlighet lika. Du kommer att uppmuntra sådant som traditionellt anses pojkigt eftersom du önskar dig en traditionell pojk.
    Jag pratde om vilda respektive lugna sidor. Skulle kanske sagt "båda" istället för "alla". Bara för att han inte har dockor, betyder det inte att han inte har t ex nallar. Lugna och vilda sidor kan båda uppmuntras utan dockor och rosa kläder.
  • Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2010-02-19 19:09:33 följande:
     Jag frågade om han ville ha en blå eller grön, och han svarade direkt "kan man inte få den i rosa?". Skulle jag ha nekat med hänvisning till att killar inte har rosa, eller att krokodiler inte är rosa, eller skulle jag ha gjort som jag gör - stickat en knallrosa krokodil åt honom?)
    Jag kan inte säga vad du skulle ha gjort, du skulle förmodligen gjort som du gjorde. Men jag skulle ha sagt att den kommer inte i rosa. Möjligtvis i gult om blå eller grön inte accepterades.
  • Tygtiiger
    Tow2Mater skrev 2010-02-19 19:25:36 följande:
    Jag kan inte säga vad du skulle ha gjort, du skulle förmodligen gjort som du gjorde. Men jag skulle ha sagt att den kommer inte i rosa. Möjligtvis i gult om blå eller grön inte accepterades.
    Och det tycker jag är fullkomligt obegripligt. Min son äger inget rosa, jo förresten, gummistövlarna är rosa. Nu kommer han att ha en rosa halsduk tills han tröttnar. Kommer han att bli mindre man för det när han är vuxen? Impotent? Skulle inte tro det. Men han blir lite gladare just nu när han klagar på att jag redan bestämmer allt.
  • vampyria2

Kan ju berätta vad min dotter sa till mig när hon var 5 år och jag skulle köpa kläder åt henne...."mamma tänk på att det är jag som ska ha kläderna och jag gillar blommigt och rosa, inte blått och tråkigt"

Ja det fick mig att tänka till klart att hon ska få ha de kläder hon vill.
    Har även en dotter som är 7 år och som bara vill ha pojkläder och det får hon mer än gärna ha.
    Tycker för övrigt att det inte är kläderna man behöver ändra på utan vilken attityd folk har till just flickor/pojkar. 
  • Reglementet

Själv köper jag det jag tycker är snyggt, både till mig och min dotter.

• Felicia Adrian

Mina två äldsta är nog så "gammalmodiga" som möjligt i könsroll när det gäller kläder.
    Tjejen är 6 år och har sedan 4 års ålder velat ha ALLT i rosa/lila/rött och klänningar och kojlar är nr1. Nu när det finns tunikor och leggings är det väldigt populärt. Hon har nu gått ifrån att vilja ha allt sött som finns till att ha så tuffa klänningar/tunikor/kjolar som möjligt. Hon vill vara tuff men ändå typisk tjej.

Sonen är 5 år och vill helst ha skjorta och fin byxor. Sen bryr han sig väl i övrigt inte om hur kläderna ser ut bara de är bekväma att ha på sig. Sen tar han väl på sig typ det man säger till honom. Så skulle jag säga att han skulle ha Hello Kitty skulle han ta på sig..

Lilltjejen som är 1 år bestämmer jag vad hon skall ha på sig. Skall vi åka bort klär jag henne gärna i klänning, finare byxor och söt tröja osv. Detta då jag tycker det är fint.
    Gillar det puttenuttigulliga (ja blir ju då det tjejiga)

Den äldsta fick mest neutrala kläder när hon var liten bebis och fram till hon var 3-4 år då hon fick börja säga själv vad hon ville ha..
    Sonen kunde därför ha samma kläder som stora syster hade som liten, köpte så klart nytt med...
    Sen har lillan fått ärva endel från storasykonen med plus nytt.

Men i betende vet jag inte vad som är tjejigt och pojkaktigt.
    Båda mina barn leker med barbiedockor, klär ut sig och sminkar sig då, leker med bilar osv. De leker ihop helt enkelt..
    Men sen ser man till vad de önskar sig för saker är det typiska kill och tjejsaker kanske...
    Sen är min stora tjej väldigt framåt, självsäker och mycket gott självförtroeende, tar storplats och vill stå i centrum. Sen är hon ödmjuk och omtänksam och hjälper gärna allt och alla. Får hon bestämma umgås hon helst med dem som är några år äldre och vill gärna vara med vuxna. Umgås gärna med andra.
    Sonen är mer tillbakadragen och sämre självkänsla när han är bland andra människor (förskolan tex) menas med familjen är han ganska fysisk i sitt agerande och utåtriktad. Sitter gärna och gör saker för sig själv så som lägger puzzel och bygger med lego och gör saker.

Så mina två äldsta är väl som natt och dag kan man väl säga. Anser inte någon av dem var mer eller mindre pojk/flickaktig. De är sina egna personligheter.

Hur samhället ser ut idag tror jag inte vi kan ändra på genom att klä våra barn på ett speciellt sätt försöka framhäva mer pojkaktiga saker hos flickor och tvärtom hos pojkar...
    Har med utbildning att göra. Det är A och O anser jag. Locka tjejer att våga söka till gymnasieutbildningar som är mest killar som går idag och då få samma utbildning som killarna och då kan de jobba i samma. På samma sätt locka killar att söka till utbildningar som mest tjejer går idag (framför allt ta bort stämpeln att det är "bögigt" att gå typiska tjejutbildningar).
    Sen jobba för att det skall bli lika i löner...

Men styra sina barn att vara mer "jämnlika" genom att framhäva och dämpa vissa saker anser jag fel då hindrar man ju barnet att bli sin egen personlighet. Låter man barnen utvecklas till den individ den är så tror jag det är bäst. Mindre risk för depressioner osv sen pga man som vuxen känner att man inte vet vem man är för man blivit styrd åt ett visst håll som barn.

Min dotter säger redan nu att hon skall bli chef som sin pappa. Menas sonen vill bli truckförare eller städare.

• uniMog
    Tow2Mater skrev 2010-02-19 18:57:48 följande:
    Visst kan ja se det. Jag är för fria val! Men du måste acceptera att andra kan göra andra val än dig.
    Ja, men jag kan tycka att de är korkade och ogenomtänkta.
    I can Cum Lauder
  • Ciliaja

jag kommer klä mina pojkar i blått och mina tjejer i kjol och rosa!! 

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-19 19:32:59 följande:
    Ja, men jag kan tycka att de är korkade och ogenomtänkta.
    Ingen hindrar dig från det.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!