• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:11:22 följande:
    Jo men det komemr ju inte att räcka. Tänk om Ninja kommer i en period då hon BARA vill ha rosa kläder, ska du hindra hennes vilja då? DÅ är hon ju helt plötsligt inte en strak individ längre eftersom hon inte får besluta det själv.
    nej det kommer antagligen inte räcka, men jag tror det kommer göra stor skillnad.

Sen så anser jag att barn inte ska bestämma allt. Vill hon ha rosa så kommer hon få rosa. Men inte BARA rosa och inte exakt vad hon vill.
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:04:38 följande:
    wow. Hur tolkade du nu?
    Jag skrev att flickorna i min sons klass uppför sig väldigt illa. Pojkarna i klassen gör det inte. Då kontrar du med könsglasögon.
    Alltså kommer du se ditt barns ev dåliga uppförande genom blinda glasögon. Eller så kommer du uppmuntra det eftersom du är "genusmedveten"
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • LindaJohansson81
    Eisa skrev 2010-02-19 21:14:20 följande:
    Japp jag försöker uppfostra min son "mjukt" också Och jag vet att jag gjort mitt jobb när han kommer till dagis och kramar sina vänner
    Tänk om han helt enkelt inte gillar att kramas?
  • j 3 n N y

Jag vågar knappt ge mig in på det här för jag vet hur du kommer argumentera ner mig nu LD... Läser din blogg och tycker du skriver bra och intressant men jag håller inte alltid med dig (vilket jag hoppas är ok).

Det jag tycker är jobbigt med utövningen av genus är just det här kompensatoriska... Varför kan man inte bara utgå från varje barns intressen och uppmuntra det som de tycker är kul? Min dotter (18 mån) bryr sig inte ett dugg om dockor utan är däremot överförtjust i bilar och bollar. Och att måla. Hon älskar också att rota bland mina smycken och går ofta runt med mina gamla halsband runt halsen (gärna alla) på morgnarna när jag gör mig iordning. Jag skulle aldrig få för mig att ta bort varken halsbanden eller dockan för att det är "tjejiga" saker.

Blir det inte fel när man applåderar en kille som leker med dockor medan tjejen som står bredvid inte får samma uppmärksamhet när hon leker med samma docka?

• skunkråtta
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:06:01 följande:
    eftersom att barn bemöts utifrån kön så är de inte fria att utvecklas fritt och vara sig själva. Samhället styr in ungarna i könsrollerna från dag ett. Tanken med kompensatorisk fostran är att skapa balans.
    Det är din uppfattning, jag anser att man kan fostra barnen till att vara starka och självständiga och till att göra egna val. Jag anser inte att vi uppnår jämställdhet genom att utradera könsskillnaderna, blir världen verkligen spännande om alla är linformade, andogyna och stöpta i exakt samma form?

Det händer säkert att människor bemöter pojkar och flickor olika, men enligt min erfaranhet är det sällsynt och de flesta människor respekterar barnen för vilka de är.

Jämställdhetsdiskussionen blir lite märklig när det handlar om att pojkar skall bli som flickor och flickor som pojkar, vad uppnår man med det? Handlar inte jämställdhet om lika rättigheter och rätt till lika möjligheter?

Jag gillar ibland att vara extra kvinnlig och sexig, har jag då böjt mig för det ett patriarktiskt mansdominerat samhälle och blivit ohjälpligt ojämställd?
  • Lady Dahmer
    LisaLo skrev 2010-02-19 21:12:59 följande:
    Jo, visserligen kan jag inte ha kontroll över dagis, skola etc. Men det man lär sina barn är ju det som följer en resten av livet, det som präglar en så att säga. Kan bara tala för mej själv men jag är en produkt av mina föräldrar, inte av min skola...
    du är en produkt av hela din uppväxt och erfarenheter och det innefattar media, kompisar, lärare, skola, förskola, samhället i stort.
  • Bam
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:14:10 följande:
    Nej, jag missförstår inte. Men små spädbarn kan inte välja själva, då måste man som förälder bestämma.
    Ja, och jag bestämmer att min pojke ska ha blått och star wars. Och?
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Marma

vilken tur att lilla pojken ÄLSKAR allt rosa o speciellt hello kitty   då e jag jämdställd tydligen fast det inte ens medvetet... .....fast iofs han tycker om Cars oxå...skit oxå...{#lang_emotions_dreamer}

• Lady Dahmer
    Bam skrev 2010-02-19 21:18:37 följande:
    Jag skrev att flickorna i min sons klass uppför sig väldigt illa. Pojkarna i klassen gör det inte. Då kontrar du med könsglasögon. Alltså kommer du se ditt barns ev dåliga uppförande genom blinda glasögon. Eller så kommer du uppmuntra det eftersom du är "genusmedveten"
    jag är nog lika blind som alla andra, eller jag kanske är mer medveten om de förvätningar man har och kanske kollar extra efter dem -- men jag kommer inte uppmuntra min unge att bete sig illa.

och so far så är hon den som beter sig bäst, den som är mest väluppfostrad och är snällast av de ungar jag umgås med.
  • skunkråtta
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:07:26 följande:
    problemet är ju att det inte bara är du som fostrar ditt barn. Hela samhället hjälper till. Om du, hemma, fostrar ditt barn fritt från förväntningar så kommer hon/han fortfarande stöta på krav utanför hemmet. Krav på vad som är ok för flickor och vad som är ok för pojkar osv.
    Barn som är säkra i sig själva och känner sig bekväma i sina val blir inte lika lätt påverkade av yttre faktorer. 
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!