LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 13:57:38 följande:
Nej jag kan inte se HUR man behandlar dem på olika sätt? Jag gör det inte. Det är väl snarare HUR barnen är?Jag kan klä på Ludvig döskalletröjor men inte fan blir han tuffare för det?Jag vill gärna se belägg på det du säger. (inte insatt tillräckligt)
kommer ludvig till förskolan i en tuff tröja så kommer han bemötas utifrån det. kanske få höra "wow, vilken COOL/TUFF tröja du har idag!" -- kommer han till förskolan i en vanlig tråktröja så kanske han inte får nån kommmentar alls.
det kommer få honom att tänka att det är bra att vara tuff och det kommer skapa ett behov av att vara just det. Vilket i sin tur påverkar omgivningen och bilden de har av honom, förväntningarna som i SIN tur påverkar hur han bemöts. En tuff kille i coola kläder bemöts som tuff och cool medans en kille i söta kläder bemöts mjukare.
samma sak med flickor. en flicka i klänning eller glittrig tröja får otroligt mycket mer respons än en flicka i vanliga kläder. Det är "åh vad SÖT/FIN du var idag!" vilket i sin tur får henne att tänka att det är bra att vara söt för då får man positiv respons.
kläder påverkar människor förväntningar och bild av varandra, och det i sin tur påverkar hur man bemöts.
Eller tror du t.ex att en östermalmskärring får samma bemötande som en punkare? till exempel?