• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • LindaJohansson81
    StoraD skrev 2010-02-20 13:56:35 följande:
    Jo så är det nog. Men varför ta en massa studielån när det kommer ta skitlång tid att betala tillbaka det på en skitlön? Det är orimligt att det är så.
  • Leijne
    StoraD skrev 2010-02-20 13:47:52 följande:
    har bara läst TS Jag känner inte till "kompensatorisk pedagogik", men jag tycker att det låter rätt så rimligt. Varje dag bombarderas vi med förväntningar, de kommer via media, kompisar, förskolan, släkt osv. Vi ska vara på ett visst sätt, pojkar ska vara lite tuffa, leka med vissa saker osv. (hur många killar läser vårdprogrammet, och hur många tjejer läser fordonprogrammet? för att se vilka effekter dessa lekar har. Hur ofta hör vi en 14-årig kille säga "jag vill bli sjuksyrra"?) Dessa förväntningar begränsar min lille pojke, och det tycker jag är deprimerande! Mitt lilla barn ska vara helt fritt att välja själv - men som samhället ser ut idag så är han inte det! Och tror man att barn, eller vuxna, i dagens samhälle är helt fria att göra som de vill - så är man helt vansinnigt naiv!! Påtryckningarna är inte uttalade, men de finns där. Som förälder vägrar jag förstärka dessa förväntningar eftersom de begränsar honom - och jag vill att han ska vara så fri som möjligt i sina val! Det är jämställdhet för mig, det är viktigt för den personliga utvecklingen, och därför är det en viktig samhällspolitisk fråga. 
    Vill bara svara på det här med olika program och yrken. Där jag gick var det och är fortfarande väldigt många tjejer som går fordon, bygg, industri, el och Teknik. (Jag själv gick teknik) Det är också många killar som går omvårdnad, barn och fritid etc.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 13:57:38 följande:
    Nej jag kan inte se HUR man behandlar dem på olika sätt? Jag gör det inte. Det är väl snarare HUR barnen är?Jag kan klä på Ludvig döskalletröjor men inte fan blir han tuffare för det?Jag vill gärna se belägg på det du säger. (inte insatt tillräckligt)
    kommer ludvig till förskolan i en tuff tröja så kommer han bemötas utifrån det. kanske få höra "wow, vilken COOL/TUFF tröja du har idag!" -- kommer han till förskolan i en vanlig tråktröja så kanske han inte får nån kommmentar alls.

det kommer få honom att tänka att det är bra att vara tuff och det kommer skapa ett behov av att vara just det. Vilket i sin tur påverkar omgivningen och bilden de har av honom, förväntningarna som i SIN tur påverkar hur han bemöts. En tuff kille i coola kläder bemöts som tuff och cool medans en kille i söta kläder bemöts mjukare.

samma sak med flickor. en flicka i klänning eller glittrig tröja får otroligt mycket mer respons än en flicka i vanliga kläder. Det är "åh vad SÖT/FIN du var idag!" vilket i sin tur får henne att tänka att det är bra att vara söt för då får man positiv respons.

kläder påverkar människor förväntningar och bild av varandra, och det i sin tur påverkar hur man bemöts.

Eller  tror du t.ex att en östermalmskärring får samma bemötande som en punkare? till exempel?
  • cookie dough
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 13:55:23 följande:
    en pojke i rosa och en flicka i blått behandlas verkligen INTE lika, men det är en väsentlig skillnad på hur man behandlar t.ex en flicka i en söt klänning och en flicka i jeans och neutral t-shirt. och det är en väsentlig skillnad på hur man behandlar en pojke i tuffa spindelmannentröjan och en pojke i jeans och neutral tröja. om du förstår hur jag menar.
    Det faller sig mest naturligt att bemöta barn efter hur de är och vad de gör, inte efter vad de råkar ha på sig. Låter smått otroligt att en flicka i klänning skulle få ett annat bemötande än en flicka i jeans! Det är inget jag har märkt (under förutsättning att vi tar samma flicka med sin sprudlande personlighet och sätter henne i dessa olika outfits). Finns det studier på detta, så skulle det vara intressant att ta del av.
  • SweetNilam
    Leijne skrev 2010-02-20 13:58:55 följande:
    Vill bara svara på det här med olika program och yrken. Där jag gick var det och är fortfarande väldigt många tjejer som går fordon, bygg, industri, el och Teknik. (Jag själv gick teknik) Det är också många killar som går omvårdnad, barn och fritid etc.
    (Inte bara menat till dig nu, utan allmänt, men du skrev om en bra sak, så jag nappade på det! {#lang_emotions_wink})

Och här har vi ytterligare en intressant asspekt på hela genusdiskussionen. Nu har jag ingen statistik, men en föreläsare sa i veckan att problemet är inte att tjejer söker sig till de mer killaktiga gymnasieprogrammen. Det är som du säger många tjejer som söker till teknik, fordon, bygg osv. Problemet ligger i att det är inte lika stor andel killar som söker sig till de "tjejiga" programmen, typ Barn och Fritid, Omvårdnad, Estet (till viss del). Så egentligen är problemet att tjejer, kvinnor, tillåts komma in i killarnas, männens, värld. Men killarna, männen, tillåts inte (av normen i samhället) komma in i tjejernas, kvinnornas, värld. Därav är det mer frustrerande med rosa på en pojke än blått på en flicka, till exempel (inbillar jag mig i alla fall ).
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:06:48 följande:
    kommer ludvig till förskolan i en tuff tröja så kommer han bemötas utifrån det. kanske få höra "wow, vilken COOL/TUFF tröja du har idag!" -- kommer han till förskolan i en vanlig tråktröja så kanske han inte får nån kommmentar alls. det kommer få honom att tänka att det är bra att vara tuff och det kommer skapa ett behov av att vara just det. Vilket i sin tur påverkar omgivningen och bilden de har av honom, förväntningarna som i SIN tur påverkar hur han bemöts. En tuff kille i coola kläder bemöts som tuff och cool medans en kille i söta kläder bemöts mjukare. samma sak med flickor. en flicka i klänning eller glittrig tröja får otroligt mycket mer respons än en flicka i vanliga kläder. Det är "åh vad SÖT/FIN du var idag!" vilket i sin tur får henne att tänka att det är bra att vara söt för då får man positiv respons. kläder påverkar människor förväntningar och bild av varandra, och det i sin tur påverkar hur man bemöts. Eller  tror du t.ex att en östermalmskärring får samma bemötande som en punkare? till exempel?
    Jag bemöter alla LIKA, därför kanske JAG har svårt att ta in detta.
    Men jag använder sällan ord som tuff/cool, utan kör på ; Vad fin du är! Vilka snygga kläder! Osv. Men jag är väl konstigt då...
  • cookie dough
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:06:48 följande:
    kommer ludvig till förskolan i en tuff tröja så kommer han bemötas utifrån det. kanske få höra "wow, vilken COOL/TUFF tröja du har idag!" -- kommer han till förskolan i en vanlig tråktröja så kanske han inte får nån kommmentar alls. det kommer få honom att tänka att det är bra att vara tuff och det kommer skapa ett behov av att vara just det. Vilket i sin tur påverkar omgivningen och bilden de har av honom, förväntningarna som i SIN tur påverkar hur han bemöts. En tuff kille i coola kläder bemöts som tuff och cool medans en kille i söta kläder bemöts mjukare. samma sak med flickor. en flicka i klänning eller glittrig tröja får otroligt mycket mer respons än en flicka i vanliga kläder. Det är "åh vad SÖT/FIN du var idag!" vilket i sin tur får henne att tänka att det är bra att vara söt för då får man positiv respons. kläder påverkar människor förväntningar och bild av varandra, och det i sin tur påverkar hur man bemöts. Eller  tror du t.ex att en östermalmskärring får samma bemötande som en punkare? till exempel?
    Läste ditt svar nu. Japp, ett barn i fina kläder får kommentarer om att kläderna är fina. Då är det ju detta som är problemet, snarare än klänning/rosa/etc. Känns som just kommentarer om kläder slängs ur sig väldigt slentrianmässigt, oavsett vad barnen har på sig dock...
  • Lady Dahmer
    cookie dough skrev 2010-02-20 14:07:25 följande:
    Det faller sig mest naturligt att bemöta barn efter hur de är och vad de gör, inte efter vad de råkar ha på sig. Låter smått otroligt att en flicka i klänning skulle få ett annat bemötande än en flicka i jeans! Det är inget jag har märkt (under förutsättning att vi tar samma flicka med sin sprudlande personlighet och sätter henne i dessa olika outfits). Finns det studier på detta, så skulle det vara intressant att ta del av.
    det finns massvis med studier. jag kan rekommendera ett par böcker om du är genuint intresserad.

men tänk så här: tror du att en punkare får samma bemötande som en kvinna i gucci? Eller tror du att de har samma slags förväntningar på sig? Kläder skapar förväntningar och fördomar som i sin tur påverkar hur vi bemöter varandra.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 14:10:45 följande:
    Jag bemöter alla LIKA, därför kanske JAG har svårt att ta in detta.Men jag använder sällan ord som tuff/cool, utan kör på ; Vad fin du är! Vilka snygga kläder! Osv. Men jag är väl konstigt då...
    nej det gör du inte. det gör ingen.
  • SweetNilam
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 14:10:45 följande:
    Jag bemöter alla LIKA, därför kanske JAG har svårt att ta in detta. Men jag använder sällan ord som tuff/cool, utan kör på ; Vad fin du är! Vilka snygga kläder! Osv. Men jag är väl konstigt då...
    Det intressanta är alltid att fråga sig själv varför man gör som man gör och varför man säger som man säger. Kommer man till den insikten i alla fall har man kommit långt.

Det finns många förskollärare som resonerat som du "Jag behandlar alla lika" osv. Sedan har de bestämt sig för att tex filma sig själva och studera varnadra med sk genusglasögon. Många (om inte alla?) har blivit förvånade över hur de behandlar barnen de jobbar med och fått sig en ordentlig tankeställare.

Jag går också runt och tror att jag behandlar alla lika, men jag skulle nog vakna upp om jag bara bandade mig själv i en situation med framför allt barn då, eftersom det är så lätt att falla in i traditionen kring könsrollerna och hur man talar med barn...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!