• Lady Dahmer

    Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

    En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

    Och jag började fundera på vad som sagts.

    I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

    När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

    Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

    Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

    Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.


     
    Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

    Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

    Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

    Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

    Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

    Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

    I jämställdhetens namn.

    (givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

    Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

    När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

    Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

    Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

    www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • SweetNilam
    cookie dough skrev 2010-02-20 14:24:14 följande:
    Jag tycker personligen att Raewyn Connell (tidigare Robert William Connell) är intressant. Har inte läst hela hennes bok Om genus men det jag läst får en att tänka i alla fall. Mer generell bok om just genus och hur hon uppfattar det.
  • SweetNilam
    Leijne skrev 2010-02-20 14:28:47 följande:
    Visst är det så. Men frågan är varför. Varför bryter vi tjejer in oss i killarnas värld?. Och inte tvärtom. Skulle det inte bara kunna vara så att det är självvalt. Det kan vara svårt för en lille att stå emot omgivningen och välja en typiskt kvinnlig linje. Men inte en chans att det var "tillåtet" för en kvinna för ett ex-antal år sen att välja ett manligt yrke. Så vad är skillnaden? Det är inte lätt för en tjej på en typsikt manlig linje och arbetsplats. Men det är lättare nu, när man får lov att anmäla varandra för vad man vill.
    Precis, det är ju det som är nyckelfrågan, Varför? Mycket ligger i kulturen, traditionen och ja- kan inte säga det nog- uppväxten. Vi kan inte börja ändra på det generella, det traditionsbundna. Vi måste börja på individnivå, förslagsvis med våra egna barn då.
  • Lady Dahmer
    cookie dough skrev 2010-02-20 14:24:14 följande:
    Ja, tipsa på - jag läser gärna! Utseende och eventuella förväntningar beror till stor del på situationen, skulle jag säga. Kan hålla med om att jag inte vill att min flicka ska uppmärksammas för att hon är fin och söt hela tiden, men det är inget problem än så länge.  Har inga barn på dagis, men om man får tro diskussionen här så är pedagogerna där väldigt opedagogiska - säger de verkligen "åh, vilken tuff tröja" till pojkar med tröja-med-tryck och "åh, vad söt du är idag" till flickor i klänning? Låter smått otroligt, tycker jag. Ingen annan vuxen i min omgivning håller iaf på så.
    jo de är många gånger väldigt... inte opedagogiska, men omedvetna om att de faller in i mönstren.

    jag måste kolla upp vad jag har i bokhyllan( i kartongerna) men skitbra böcker skulle vara;

    - ge ditt barn 100 möjligheter istället för en (lite enklare bok med tips och ideer för föräldrar)

    - att göra kön
    - Flickor, pojkar och pedagoger (om hur barnen behandlas olika i förskolan. Mycket om gävleprojektet)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • SweetNilam

    Ah, hittade en intressant bok till Att göra kön.

    Ylva Elvin-Nowak och Helene Thomsson är båda fil dr i psykologi med könsteori som specialitet. Deras första gemensamma bok manar till eftertanke och förändring – det går att göra kön på annat sätt..

    Verkar riktigt intressant. Tror jag skall förstärka mitt bokförråd med lite böcker...

  • skanka
    SweetNilam skrev 2010-02-20 14:15:15 följande:
    Det intressanta är alltid att fråga sig själv varför man gör som man gör och varför man säger som man säger. Kommer man till den insikten i alla fall har man kommit långt. Det finns många förskollärare som resonerat som du "Jag behandlar alla lika" osv. Sedan har de bestämt sig för att tex filma sig själva och studera varnadra med sk genusglasögon. Många (om inte alla?) har blivit förvånade över hur de behandlar barnen de jobbar med och fått sig en ordentlig tankeställare. Jag går också runt och tror att jag behandlar alla lika, men jag skulle nog vakna upp om jag bara bandade mig själv i en situation med framför allt barn då, eftersom det är så lätt att falla in i traditionen kring könsrollerna och hur man talar med barn...
    Alla barn är olika och behöver olika bemötande och det är inget fel i att bemöta barnen olika så länge man bemöter dem utefter vad de har föär personligheter inte utefter vad för sorts könsförväntningar man har på dem .
    Har man en tjej som älskar glitter, förbjud henne inte att använda glittret, ta hjälp av glittret och utifrån det hitta andra saker- Samma sak med killar har man en kille som bara vill leka med bilar, ta bilarna till hjälp, bygg en stad som bilarna kan vara i och i staden måste det finnas människor, tillverka människor osv.
  • SweetNilam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:35:43 följande:
    jo de är många gånger väldigt... inte opedagogiska, men omedvetna om att de faller in i mönstren. jag måste kolla upp vad jag har i bokhyllan( i kartongerna) men skitbra böcker skulle vara; - ge ditt barn 100 möjligheter istället för en (lite enklare bok med tips och ideer för föräldrar) - att göra kön - Flickor, pojkar och pedagoger (om hur barnen behandlas olika i förskolan. Mycket om gävleprojektet)


    Är den bra? Verkar ju som sagt riktigt intressant!
  • skanka
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:18:59 följande:
    alla har fördomar. det är just min poäng, och omedvetet så generaliserar vi och dömer. En person i slitna smutsiga kläder ger inte samma intryck som en i dyrare outfit och en punkare ger ju inte samma intryck som en tjej med silikontuttar och spackel... osv.
    fast det beror ju på vem som tycker, i vissas ögon är punkare mer värda och i vissas ögon är guccitanten mer värd och det är väl bra att man lär barnen att alla kan vara olika men ändå lika mycket värd oavsett om man är gucci el punkare
  • SweetNilam
    skanka skrev 2010-02-20 14:36:35 följande:
    Alla barn är olika och behöver olika bemötande och det är inget fel i att bemöta barnen olika så länge man bemöter dem utefter vad de har föär personligheter inte utefter vad för sorts könsförväntningar man har på dem . Har man en tjej som älskar glitter, förbjud henne inte att använda glittret, ta hjälp av glittret och utifrån det hitta andra saker- Samma sak med killar har man en kille som bara vill leka med bilar, ta bilarna till hjälp, bygg en stad som bilarna kan vara i och i staden måste det finnas människor, tillverka människor osv.
    Absolut! Sa ingenting alls om det. Jag tycker bara det är viktigt att veta hur man bemöter barn. Jag är också för att utveckla personlighet, individ. Och alla sätt att nå fram till egen utveckling är bra. Alltså är det bra att studera sig själv- i alla sammanhang- just för att se hur man verkligen gör. Det är lätt att vara subjektiv, svårare att se objektivt på sig själv.. Bara det jag menar!
  • Lady Dahmer
    SweetNilam skrev 2010-02-20 14:36:25 följande:
    Ah, hittade en intressant bok till Att göra kön. Ylva Elvin-Nowak och Helene Thomsson är båda fil dr i psykologi med könsteori som specialitet. Deras första gemensamma bok manar till eftertanke och förändring – det går att göra kön på annat sätt.. Verkar riktigt intressant. Tror jag skall förstärka mitt bokförråd med lite böcker...
    den är jättebra!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Veladis

    De flesta som säger sig "inte har fördomar" bemöter i allafall omedvetet flickor och pojkar olika när det kommer till kritan. På många förskolor där man satt igång genusarbete har personalen först tyckt att det har varit onödigt - "vi behandlar ju redan pojkar och flickor lika". Men när de sedan filmas etc och får se sig själva inser ju att de också hamnar där hela tiden; i stereotypträsket. Tjejerna får beröm för att de är fina och duktiga, killarna tillåts ta mer plats. Osv

    Jag tror att det är dags för lite Magnus Betnér i tråden:



Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!