• Anonym

Faderskap?

Hur gör man med faderskap?? Räcker det med att man skriver på papper på soc eller måste dom ta dna-prov?

Fan vad soc ska jävlas med en hela tiden

• Svar på tråden Faderskap?
  • Anonym (BS)

det är inte straffbart att ljuga om faderskapet. En släkting till mig trodde i 20 resp. 15 år att han var fadern till "sina" två barn. En tid efter de separerade ville han ha vårdnaden om den yngste (modern lider av ngn slags paranoia) då fick han veta att han inte var far till någon av barnen. Han fick tillbaka en mindre summa som han betalat i underhållsbidrag för barnen, men inget annat. Modern fick inget straff över huvud taget och yngste barnet hamnade på ngt hem/fosterfamilj, "fadern" får inte veta var eller hur han kan kontakta barnet.

• Anonym

Tänk er om flera gånger!
    Det kan ju hända att barnet råkar ut för nåt eller får en sjukdom där föräldrarnas sjukdomshistoria (även längre bak i generationerna) är viktig för att ge rätt behandling. Även vid ev donation av benmärg, njure eller dylikt.

Då kan ert handlande riskera barnets hälsa eller liv och om inte förr så lär ert falska faderskap uppdagas då med ev. rättslig följd.

• Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 18:06:43 följande:
    Om biopappan till exempel vid senare tillfälle skulle stöta på de, och han lägger ihop ett och ett och begär DNA prov, så han bevisligen är pappa, kan han begära skadestånd etc.
    Näe, sitt inte och skriv något du inte vet, folk kan tro på det.
  • Anonym (pssshhh)
    sirisdotter skrev 2010-02-19 18:04:45 följande:
    Vad som borde vara straffbart är att uppge att fadern var okänd semesterromans för att på så sätt få underhållsstöd som ensam förälder, trots att det finns en pappa.  Om sedan biopappan är farligt kriminell missbrukare och det kommer att innebära livsfara att dra in honom i den nya familjens liv kanske det kan vara värt att slira på reglerna?
    Då är det kanske inte det smartaste att skaffa barn med just denne personen.... ?
    Och inga påhopp, det var inget veta-bättre-direktiv, min äldsta dotters pappa sitter sin andra vända för väpnat rån på kåken, samt går behandling på provita, men det finns andra sätt för en att hålla fadern från barnet än att ljuga. Exempelvis sanningen.
  • Anonym (va?)
    Anonym (pssshhh) skrev 2010-02-19 18:23:16 följande:
    Då är det kanske inte det smartaste att skaffa barn med just denne personen.... ? Och inga påhopp, det var inget veta-bättre-direktiv, min äldsta dotters pappa sitter sin andra vända för väpnat rån på kåken, samt går behandling på provita, men det finns andra sätt för en att hålla fadern från barnet än att ljuga. Exempelvis sanningen.
    Klart det inte är men det ska väl inte barnet betala priset för om det nu har hänt ändå?
  • Anonym
    Anonym (va?) skrev 2010-02-19 18:20:17 följande:
    Näe, sitt inte och skriv något du inte vet, folk kan tro på det.
    klart han kan begära skadestånd.
  • Anonym
    Anonym (va?) skrev 2010-02-19 17:56:37 följande:
    Det är väl inte straffbart att ljuga om faderskap, vad har ni fått det ifrån? Finns det något lagrum eller dom ni kan hänvisa till?
    jo det är straffbart att medvetet ljuga om vem som är fader till barnet.
  • Miss Maya
    Kali B skrev 2010-02-19 17:08:41 följande:
    Va ?! Kan soc kräva DNA prov? Jag trodde att det var mer polisens sak att göra sådant. Det var aldrig tal om att ta något prov från någonstans på min man. Varför tar dom faderskapstest överhuvudtaget? Jag är helt lost tydligen...
    Ja familjerätten kan kräva DNA-test. Har de tvivel angående faderskapet så går de inte med på att man skriver under några papper och då kan man bli tvingade till DNA-test. Men det är ju via domstol och en betydligt krångligare väg.
  • Anonym (va?)

"jo det är straffbart att medvetet ljuga om vem som är fader till barnet."
    "klart han kan begära skadestånd."
    Men varför tror ni det? Kan ni nämna ett tillfälle när det har hänt? Länka till lagar, domar, vad som helst? Källor?
    Det är inte så, det måste ni missuppfattat eller hittat på själva.

Svar på tråden Faderskap?