• Anonym

Faderskap?

Hur gör man med faderskap?? Räcker det med att man skriver på papper på soc eller måste dom ta dna-prov?

Fan vad soc ska jävlas med en hela tiden

• Svar på tråden Faderskap?
  • Anonym (J)
    Anonym (va?) skrev 2010-02-19 23:17:23 följande:
    Upp till bevis då? Vilken paragraf i brottsbalken går det under, kan man läsa om något fall där en mamma fått straff för det eller en pappa fått skadestånd och kan du i sådana fall länka till det? Nej, för det är något du hittat på eller har blivit felaktigt informerad om.
    har du hört talas om falskt vittnesbörd eller falsk angivelse?
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 23:37:25 följande:
    Nej det stämmer att det inte finns några föreliggande domar i just falskt faderskap, dock är det inte omöjligt att få på dessa grunder, då man hävdar "falsk vittnesbörd" att få någon dömd, precis som i "falsk vittnesbörd i rättsak" är straffbart men heller knappt några verkställda domar, men inte omöjigt. Föräldrabalken koncentrerar sig först och främst på barnets rätt oavsett vårdnad, fader/moderskap eller umgänge. Det finns inga brottsföreliggande åtgärder för hur ett sådant ärende skall dömas efter/hanteras.En annan intressant sak, som jag också läste i en doktorsavhandling är att det endast är i Sverige i Skandinavien som en far kan ifrågasätta sitt faderskap närsomhelst, i de andra skandinaviska länderna har de flesta en preskubition(ingen stavnings expert här inte), på 3 år. Det för att det inte anses vara bra för ett barn att bli faderslöst så lång tid efter födseln. Annat är det ju så klart om en man utifrån kräver DNA vid misstanke om att barnet är hans.
    Precis. Det har aldrig inträffat. Då är vi överens. Det är alltså inte straffbart att uppge fel far till sitt barn.
  • MickeN1973
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 23:38:27 följande:
    Finns inget som heter falskt vittnesbörd  i svensk lag 
  • Fiyali

Om rätt ska vara rätt så dömdes en kvinna vid namn Anna Hemmingsdotter för oriktigt anklagande i rättsak för att först ha angivit en man för att vara far men sedan visats sig vara en annan far till barnet.

• Anonym (J)
    MickeN1973 skrev 2010-02-19 23:54:17 följande:
    jasså det säger du? kul för dig att du är så okunnig.
  • Anonym (va?)
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 23:38:27 följande:
    Ja.

"Falsk angivelse, brott enligt svensk rätt. För falsk angivelse döms den som anger oskyldig till åtal i syfte att personen ifråga ska bli fälld.

I 15 kap 6 § brottsbalken föreskrivs:

"Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.""

Man blir inte åtalad att vara far och man kan inte bli fälld för att vara far.

Snälla, kan ni inte sluta skriva inkorrekta tokigheter? Jag blir riktigt irriterad på det. Folk går in här och läser och kan tro att det ni skriver är sant. Snälla, kolla upp era påståenden innan ni utger dem för att vara sanning!

• Anonym (va?)
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 23:57:23 följande:
    jasså det säger du? kul för dig att du är så okunnig.
    Men skjut inte med automatvapen i glashus, tack.

Det du menar är nog falsk tillvitelse?

"Falsk tillvitelse, brott enligt svensk rätt. För falsk tillvitelse döms den som sanningslöst beskyller annan för brottslig gärning eller dylikt (om det inte redan uppfyller brottsrubriceringen för falsk angivelse eller obefogad angivelse).

I 15 kap brottsbalken föreskrivs:

"6 § Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Om man inte visste om att utsagan var sanningslös kan man ändå i vissa fall dömas för vårdslös tillvitelse."

Det är fortfarande inte en brottslig gärning att vara far.

• Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 23:57:00 följande:
    Om rätt ska vara rätt så dömdes en kvinna vid namn Anna Hemmingsdotter för oriktigt anklagande i rättsak för att först ha angivit en man för att vara far men sedan visats sig vara en annan far till barnet.
    År 1717, ja. Det var ju ett tag sedan.
  • Fiyali
    Anonym (va?) skrev 2010-02-20 00:06:21 följande:
    År 1717, ja. Det var ju ett tag sedan.
    Hahaha jag vet:) Därför jag sa om rätt ska vara rätt :) Jag sitter här med värkar så jag har rätten på min sida att dryga mig för att hålla humöret uppe :)
  • Fiyali

Att läsa mig in i ämnen som inte riktigt berör mig verkar va en fullständigt underbar ide när man har svårt för att tänka på annat:) Lite OT rader har jag ju också kommit med.

Svar på tråden Faderskap?