Faderskap?
Hur gör man med faderskap?? Räcker det med att man skriver på papper på soc eller måste dom ta dna-prov?
Fan vad soc ska jävlas med en hela tiden
Hur gör man med faderskap?? Räcker det med att man skriver på papper på soc eller måste dom ta dna-prov?
Fan vad soc ska jävlas med en hela tiden
Om rätt ska vara rätt så dömdes en kvinna vid namn Anna Hemmingsdotter för oriktigt anklagande i rättsak för att först ha angivit en man för att vara far men sedan visats sig vara en annan far till barnet.
"Falsk angivelse, brott enligt svensk rätt. För falsk angivelse döms den som anger oskyldig till åtal i syfte att personen ifråga ska bli fälld.
I 15 kap 6 § brottsbalken föreskrivs:
"Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.""
Man blir inte åtalad att vara far och man kan inte bli fälld för att vara far.
Snälla, kan ni inte sluta skriva inkorrekta tokigheter? Jag blir riktigt irriterad på det. Folk går in här och läser och kan tro att det ni skriver är sant. Snälla, kolla upp era påståenden innan ni utger dem för att vara sanning!
"Falsk tillvitelse, brott enligt svensk rätt. För falsk tillvitelse döms den som sanningslöst beskyller annan för brottslig gärning eller dylikt (om det inte redan uppfyller brottsrubriceringen för falsk angivelse eller obefogad angivelse).
I 15 kap brottsbalken föreskrivs:
"6 § Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.
7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."
Om man inte visste om att utsagan var sanningslös kan man ändå i vissa fall dömas för vårdslös tillvitelse."
Det är fortfarande inte en brottslig gärning att vara far.
Att läsa mig in i ämnen som inte riktigt berör mig verkar va en fullständigt underbar ide när man har svårt för att tänka på annat:) Lite OT rader har jag ju också kommit med.