ACPK skrev 2011-03-16 21:57:05 följande:
Ohh vad duktig du har varit. Hur länge har du gått på helfart och hur lång tid tog det. Kan du inte berätta lite. Jag har själv gått på helfart till och från men behöver lite inspirerande motivation för att orka i mål.
Tack! Jo, det är lätt att motivationen sviktar.... men mitt tips är nog att inte försöka "se det som nån stor grej" och att bara ta en dag i taget. Jag gick på helfart i 10 veckor i höstas, gick då ner 20 kg. Sen åt jag som vanligt och höll vikten (plus minus 2 kg) i 3 månader innan jag fortsatte med helfart i drygt 3 veckor. Totalt har jag alltså gått ner 29,5 kg sedan augusti 2010. Men det är helt klart helfartens förtjänst, det är det som har funkat allra bäst på mig. Har inte lyckats gå ner nåt knappt genom vanlig mat, halvfart, eller kaloriräknande... så nu kommer min stora utamaning - att hålla vikten eller förhoppningsvis gå ner några få kilo till.
I eftermiddag ska jag köpa ett par nya löparskor och komma igång med att springa (det har jag aldrig gjort innan men jag känner att det är något jag vill börja med). Under mina helfarter har jag inte tränat nåt alls eftersom jag inte haft orken till det, men som tur är funkar det ju att gå ner iallafall så tar jag tag i träningen nu istället när jag väger mindre. Lycka till och kämpa på, det gäller att vara envis och inte ge upp för att det råkar komma födelsedagar eller annat där man vanligtvis hittar anledningar att "fuska".... jag har tänkt en hel del på ett citat som står i xtravaganza-boken typ "Om du gör som du alltid har gjort får du också samma resultat som innan". Det stämmer ju väldigt bra!