smålänning skrev 2010-12-07 09:29:29 följande:
Åh, blir så trött på att inte orka träna. Sju dagar soppa kvar sen hoppas jag på mer kraft, även om det blir halvfart. Fattar inte var kraften tog vägen - vecka 2-6 var ju kroppen hur stark som helst.
Vad siktar ni på för BMI? Jag ligger strax under 25 nu, men har fortfarande helt gräsligt midjemått. Står överallt att man som kvinna inte ska ha över 88 - och jag har 92.
Det där med BMI ska du skrota eftersom det är totalt missvisande då en muskelbyggare har svår fetma om du ska gå efter deras tabellmått. Det du ska lägga fokus på är just ditt midjemått samt vilken fett% du har. Ett sunt midjemått för kvinna är 80-88 och helst närmre 80 än det sistnämnda. Sen vad gäller fett% så minns jag inte vad man säger att man ska ligga på som max men tippar på att det är runt 21% som jag tror någon nämnt tidigare här i tråden.
Om jag tar mig själv som exempel så är jag 161cm, har ett midjemått på 74,5cm o väger idag 63kg och enligt BMI-tabellen är mitt BMI 24.3 vilket klassas som idealvikt förvisso men då ska man tillägga att idealviktstabellen sträcker sig från 19-25 så jag är precis på gränsen. När jag startade min viktresa förra sommaren vägde jag 93,2kg och vid mitt inskrivningssamtal sa min coach att hon tyckte jag skulle gå ner till 70kg men inte mer för att min kropp var inte byggd för en lägre vikt utan skulle lägga fokus på midjan som då mätte 105cm. 70kg tyckte jag lät tjockt, jag ville ner till 60kg (eller helst under) men det vägrade dom hjälpa mig med då det var på tok förlite till min kroppsbyggnad. Om jag stannat på den vikten dom föreslog hade jag haft ett BMI på 27, dvs överviktig då tabellen för övervikt går mellan 26-30.
Idag är jag viktklubbare sen ett par månader tillbaka och jag kämpar för att komma ner under 60-strecket men det vill sig inte alls utan jag pendlar mellan 62-63kg och jag börjar väl så smått inse att detta nog är min vikt där jag ska stanna. Jag har inte vägt dessa siffror sen jag gick på gymnasiet dvs för nästan 20 år sen. Jag har i dagarna bestämt mig för att sluta kämpa mig ner under 60-strecket och istället lägga all fokus på att slimma degen som blivit lite här o var efter viktminskningen. Jag har nått mitt mål som inte var en viss siffra på vågen utan att kunna gå in i vilken butik som helst och handla kläder i stl.M/L samt 40/42 och idag tar jag M eller 38/40.
Vad jag säger nu egentligen är skit i vågen, skit i BMI..landa på ett sunt midjemått och hitta ett mål som blir bra för dig..som tex en klädesstorlek eller liknande. Viktigast av allt är att man trivs med sig själv och sen kvittar ju egentligen resten. Gå över på halvfart så du får mer energi för med mer energi kommer orken tillbaka, sen kan man ju alltid ta soppor som mellanmål eller rent av ta sig ett par veckor till på helfart längre fram