• BHJE

xtravaganza

Har man varit överviktig ett tag så är ju den vikten kroppens sk trivselvikt, dvs den är van vid att väga ett visst antal kilo och jobbar sig snabbt tillbaka mot dessa när man slarvar/avbryter eller vad det nu än beror på och när man är gravid ska man ju definitivt inte hålla på att banta o utesluta en massa i matväg...visst att man kan hålla efter på vad man stoppar i sig men hur många gör egentligen det? *fniss* Det tar ju 1 år från det man går i mål tills kroppen är inkörd på det nya livet, de nya rutinerna samt den nya vikten så bara för att man går i mål ska man inte ropa hurra riktigt då heller utan året efter - då förstan vet man med säkerhet att man klarat av resan. Jag når mitt år i februari men har gått upp/ner/upp/ner/upp och har nu tre kilo som ska bort (igen) och en massa deg på kroppen som ska knådas. Jag kommer fortfarande i mina kläder o handlar i samma storlek så på det sättet är jag safe, men jag måste komma in i sunda lunket igen vad gäller kost o motion men 13657 miljoner förkylningar sätter hela tiden krokben känns det som *suck*

• BHJE

Välkomna alla nya!

Här har det gått i stå sen alla miljoner förkylningar jag haft sen början av november - veckan efter jul åkte jag på Influensan och låg pall i ca en vecka och kunde inte äta ett skit, bara dricka vatten. Har tappat mycket av disciplinen jag skapat efter helfartstiden och kilona på vågen har ökat med 5 *suckar* Då har jag ändå inte ätit en massa onyttigheter utan jag har knappt käkat nått alls; levt på yoghurt o nån shake och ibland en varma koppen. Att inte äta regelbundet, som kroppen är van vid, har gjort att den ställt om på svältläge och när man vägt xx-antal kilo för mycket under många år så jobbar kroppen sig snabbt upp till den som varit trivselvikt. Träningen har fått läggas på hyllan pga förkylningar o flunsa med feber och det har gjort att kroppen degat till sig både här o där och man känner sig fet igen trots att jag ändå kommer i mina kläder, visst att dom sitter lite mer åt men jag kan andas

Ska kanske dra en snabbpresentation:
    Jessica, 37 år gammal, mamma till en grabb på (snart) 15, en på 13 och en sladdistjej på 4.
    Har gått på XV under hösten/vintern/våren -09 till -10 och gick då ner 30kg. Startade på 93,2kg och gick i mål på 63kg o sen har det gått lite upp, lite ner, lite upp osv. Mitt mål var inte en siffra på vågen utan att jag skulle kunna ha kläder i storlek L(M?) o kunna handla i vilken butik som. När jag gick i mål februari förra året tog jag storlek M o 38/40. Har valt att bli en viktklubbare för att hålla koll på matintag samt motion och för att kanske gå ner nått kilo till...nu är där då iallafall 5 som ska bort. Har under min viktresa skrivit blogg - skriver fortfarande i den men inte lika flitigt...

Ett tips till alla er nya är att dela upp era påsar på fler måltider; antingen dela alla tre till sex måltider eller så två till fyra och ät en hel på den tidpunkt då du är som mest hungrig. Glöm inte dricka massa vatten o lägg fokus på vardagsmotionen i början; 20min promenerande var dag o låt gym/annan träning komma efterhand.

Sylten skrev 2011-01-14 07:41:35 följande:
    JAg har precis upptäckt att jag är gravid... Där fick jag nog förklaringen till den enorma tröttheten och att det inte alls gick bra med helfart nu som jag hade tänkt.

Ska ringa min coach. Nån som vet hur det funkar med medlemsskap under graviditet? Vill ju och ska äta bra under graviditet och amning men kan ju inte köra helfart eller så nu. Nu är jag ju väldigt tidigt i grav. men hoppas att det ska gå hela vägen såklart.
    Är lite chockad dock för första barnet kom till genom provrörsbefruktning och vi "kunde" inte få barn på naturlig väg trodde man.
    Åh...STORT grattis till er

Jag hade inte kört på någon form av diet under graviditeten utan istället lagt fokus på måltiderna. När jag fick sladdistösen så sa min barnmorska att det inte gjorde något att man gick ner i vikt bara man åt bra och regelbundet. När jag skrev in mig vägde jag strax under 90kg till mina 161cm och jag gick inte ner något då jag var gravid men o andra sidan gick jag bara upp 5kg allt som allt. Jag var som skalman med sitt mat- och sovklocka...hihi

Det trista med XV är ju att man binder sig på deras kontrakt och dom är kända (ursäkta språket) för att vara riktiga rövhål när det gäller att avbryta ett sådant innan tid gått ut. Det ska MYCKET till för att man ska riva ett o tyvärr så är inte en graviditet en given orsak. Det är däremot okej att sätta sitt medlemsskap på hold i tre månader men sen kommer dom att börja dra pengar igen. Det dom kommer att be en är att hitta en vän/familjemedlem/granne/kollega osv för att ta över medlemsskapet. Det har varit mycket skriverier om just detta, där dom inte löst ut den som drabbats av obotlig sjukdom eller något annat som gjort att man inte kunnat fullfölja sitt medlemsskap. Kanske är det upp till varje ställe att sätta sina egna regler, vad vet jag, men jag har hört telefonsamtal mellan coach o kund på stället där jag gick o där fick personen i telefon det svar som jag skrev ovan...håller tummarna på att du möts av mer förståelse och lycka till med magen
  • BHJE
    Zalåå skrev 2011-01-14 13:42:16 följande:
    Har nu gjort 17 veckor med XV och lyckats gå ner 33kg Skrattande. Är jättenöjd med det men jag har ytterligare kilon som ska bort. Åt på helfart i 10 veckor och under jul och nyår så åt jag på halvfart. Nu har jag börjat på helfarten igen. Vet inte hur länge jag ska köra den här gången.

Jag undrar lite över Liftetime-gruppen som jag ska börja med snart. Vad gör man? Vad pratar man om osv.? Är det någon som har erfarenhet av den som vill dela med sig så vore jag jättetacksam.
    Härligt - grattis

Lifetime är fokus på livet efter hel- och halvfart..hos oss jobbade man mycket i grupp där man skulle dela med sig av problem på vägen; vi var varandras coacher ungefär. Man träffas inte en gång i veckan som tidigare utan det är träff en gång i månaden. Personligen gav inte den delen av resan mig något då vi i min grupp hade ett par motsträvare som vecka efter vecka tog upp samma problem utan att testa de tips/råd dom fick av oss andra. Ett steg i att lyckas med viktresan är ju att man är ärlig mot sig själv och inte blundar för snedsteg o misstag eller att man verkligen ser till att skapa tid för träning. Vill/kan man inte komma iväg hemifrån finns där ju massvis med övningar man kan göra hemma, både med o utan redskap så som gummiband, pilatesboll osv och i min grupp hade vi en som inte hade tid till nått trots att hon gick hemma tex?! Promenader kostar inget o det kan man alltid få in under ett dygn.
  • BHJE
    ACPK skrev 2011-01-14 16:44:14 följande:
    Dag tre och jag är mycket tröttare och hungrigare än igår!!! Jobbigt hur ska dethär gå....
    Jag upplevde själv inte den där hungern men de flesta säger att dag 3-5 är värst och bara man passerar dessa så går hungern över i det där välbefinnandet...så håll ut
  • BHJE
    timoteja00 skrev 2011-01-17 10:15:55 följande:
    Hej!
    Igår vägde jag mig efter en vecka (fast 6 dagar helfart, började på måndagen) och hade gått ner -4,1 kg - så skönt! Har som mål att ta 2,5 kg/vecka nu framöver för då är jag under 80 kg på 2 veckor vilket är mitt första mål! Jag äter varken frön eller omega 3, tror jag har kapslar hemma så får väl leta rätt på dem! Där emot är jag så galet lös i magen (så några frön känns inte aktuellt!), nån som har bra tips? Framför allt på kvällarna.

Kämpa på nu alla!
    Så hade jag också det i början men sen vände det, så jag tycker du bör ha saker hemma inför vändningen. Det är jättevanligt att man efter några veckor blir förstoppad om man inte håller koll på sin mage och med förstoppning kommer lätt hemorrojder o det kan jag lova dig att du inte vill ha
  • BHJE
    doffe29 skrev 2011-01-17 11:52:52 följande:
    Första veckan avklarad  Går jätte bra nu inte mycket till hunger, ibland måste jag till och med tvinga i mig soppan när jag inte är hungrig, bara nåt att tugga på saknar jag.och jä***r vilken energi jag fått.

Startvikt               152kg
    nuvarande vikt   145kg
    Hejja dig!
  • BHJE
    D e på G skrev 2011-01-19 22:00:45 följande:
    JAG ÄR I MÅL!!!

24 kilo ner på 13 veckor och 4 dagar! 3 av dessa veckor har varit på halvflart resterande helfart.

Nu börjar alvaret och jag är lite rädd. Har inte beslutat ett speciellt datum för upptrappning är lite sugen på att ta ett par kilo till. Men det lutar åt att jag tar de på halvfart.

Är så konstigt att inte hjärnan och ögonen på kroppen hänger med. Ser mig själv inte som så smal som jag faktiskt borde. Herregud jag har inte vägt 75 kilo på över 10 år! Så jag ska nog låta kroppp och knopp komma ifatt lite och ligga kvar på mina 75 ett tag framöver.

Vi är bäst tjejer!
    Kramar
    Åh, grattis - det är en härlig o smått ofattbar känsla när man går i mål; man ser ju siffrorna men fattar det ändå inte Bra kämpat! Hoppas nu du tagit en massa kort under din resa så du kan göra ett kollage från start till mål, det är sjukt skoj att ha och man blir extra stolt över sig själv när man ser skillnaden. Grattis än en gång
  • BHJE
    MrsLoPiccolo skrev 2011-01-23 15:50:38 följande:
    Ni som går på helfart, hur många ggr i veckan tränar ni? och vad tränar ni?
    xtravaganza center - gym eller annat gym och i såfall vad?

Jag börjar min viktresa ner på tisdag den 25:e! :)
    tänkte äta soppor på helfart i 10veckor..
    spännande!!Glad
    Jag gick på helfart i 12 veckor och tränade ca 3 dagar i veckan samt promenerade de dagar jag inte var på gym.
    På gymmet blev det 1,5-2 timmar åt gången och promenaderna varade mellan 45 min till en timme och det gjorde jag 3-4 dagar i veckan. Jag mådde toppen under 10 av mina soppveckor, har aldrig haft så mycket energi så det tränades både styrka o kondition; skot o crosstrainer
  • BHJE

Det viktiga med träningen är ju att det passar en, att man orkar då man äter så få kalorier. Det man ska lägga fokus på är vardagsmotionen, få in dagliga promenader. En stegräknare är perfekt, eller om man i sin telefon har möjlighet att ladda ner Runkeeper (ett program som håller koll på avstånd, tid, kalorier och sen för statistik över det)

• BHJE

Önskad vikt (där man vill vara) x30 och då får du det antal du ska ha för att inte gå upp. För att gå ner ska du göra samma räkning med dagsvikten o sen ta bort 500 kcal från svaret

Svar på tråden xtravaganza