• Hurley

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)

Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?

Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.

Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.

Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?

Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • Ungmamma83
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:22:26 följande:
    Är hjälpen CAMBRIDGEMETODEN eller? :>
    ja det kan de mycket väl göra...
  • MLT
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:47:45 följande:
    Kloka och sanna ord.Man har en känsla i sin kropp och lever på- en dag inser man att man inte passar i strl 38, utan msåte gå och hämta en strl 42! ^_^ Men det känns ju inte annorlunda, man är bekväm i kroppen! Det är andras kommentarer och åsikter som säkert gör att det känns jobbigt för många.
    Det är lite det jag menar, att man vänjer sig ju sakta vid hur man känner sig och det är så det ska kännas för att vara rätt.

Jag är gravid i v. 22 och när jag ser andra blivande mammor ser det så naturligt och vackert ut med magen och de ser så trygga ut. Jag har också fått mage och känner mig absolut inte så fin och naturlig. Jag tror att det är samma sak för många som försöker gå ner i vikt, de ser en smal människa och vill se likadan ut. Men när de själva går ner känner de sig inte smalare eller finare utan söker sig tillbaka till sin trygghet/nollpunkt. Jag menar inte att det här sker medvetet, utan jag tror att det kan vara en anledning till att så många misslyckas med att gå ner i vikt.
  • Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:49:02 följande:
    Ful fet och dum- och lat (lat skriver hon att man är) är rösten många feta får höra bakom sin rygg, av andra som diskuterar "fenomenet" och säkert deras egen röst i huvudet.

Dum säger hon ju underförstått- iomed att hon påstår att vi inte fattar att gå å banta! och hur man ska göra det. Ful säger hon underförstått iomed att hon ifrågasätter feta människors blotta existens :) Jag hittar inte på, men jag kanske läste in för mycket själv.
  • Ungmamma83
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:21:30 följande:
    Börjar likna en tråd som gör reklam för pulverdieter bara....oseriöst som fan.
    på vilket sätt är pulver oseriöst? pulver är en väldigt bra kickstart.
  • Probably the best    in the
    onoff skrev 2010-02-25 00:52:32 följande:
    Fattar fortfarande inte hur svårt det kan vara att göra en sallad, krävs det mkt planering? Och jag själv blir mycket mer mätt på en tonfisksallad än en smörgås.Men jag vet inte, dom kanske serverar en ostmacka till lunch på restauranger? Jag har för mig att en tonfisksallad är mera lunch än en macka! Just för att den mättar!
    Men läs vad jag skriver...och jag snackar inte om dom som har tid och råd att luncha ute, jag skriver om dom som står hemma i kaoset...jag beskriver en del av mänskligheten, men det verkar ju som du haft förmånen att slippa den delen, grattis till dig!
  • Ungmamma83
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:32:34 följande:
    Vad exakt stämde inte? De ger dig samma tips på siten som vilken annan dietist skulle ge dig- ät hälosamt. Men de säger även att pulverdieter ökar risken för jojobantning! + att det är dyrt, omotiverat dyrt! www.viktminskning.dk/Cambridge-metoden.php Tänker inte läsa på Camridges egen officiella site och äta varenda ord. Då kan jag ju lika gärna börja köpa Nutrilett eller Herbalife, de är ju bäst, det vet ju alla! ;O Grejen är att pulverdiet är självsvält, och klarar man det så är det säkert jättekul att bli av med flera, flera kilo på väldigt kort tid.
    pulverdiet är inte lika med självsvält. man får i sig precis det man behöver, varken mer eller mindre.
  • Darling1980
    MLT skrev 2010-02-25 00:54:23 följande:
    Det är lite det jag menar, att man vänjer sig ju sakta vid hur man känner sig och det är så det ska kännas för att vara rätt. Jag är gravid i v. 22 och när jag ser andra blivande mammor ser det så naturligt och vackert ut med magen och de ser så trygga ut. Jag har också fått mage och känner mig absolut inte så fin och naturlig. Jag tror att det är samma sak för många som försöker gå ner i vikt, de ser en smal människa och vill se likadan ut. Men när de själva går ner känner de sig inte smalare eller finare utan söker sig tillbaka till sin trygghet/nollpunkt. Jag menar inte att det här sker medvetet, utan jag tror att det kan vara en anledning till att så många misslyckas med att gå ner i vikt.
    Abslut. Är väl int enöjd me dhur jag ser ut nu- för jag oroar mig ju för det alla andra ser; Dvs en kropp som snart kopallsar av hjärtsjukdom eller diabetes eller något annat läskigt! Men jag KÄNNER mig inte fulare eller fetare nu än då jag vägde 55. Jag mins att jag tyckt att jag var fet då- men då jag ser bilder och jämför med idag så förstår jag inte hur jag tänkte eller varför.
  • Ungmamma83
    MLT skrev 2010-02-25 00:47:13 följande:
    Jag har haft anorexia och det jag såg i spegeln var inte samma som andra människor såg. Jag tror det är samma när man går upp i vikt, man inser inte hur stor man är.
    håller med.
  • Ungmamma83
    onoff skrev 2010-02-25 00:44:20 följande:
    men från början är vi ju alla lika stora! nångång lär man ju ha gått upp i vikt för att komma upp i 100 kg´s klassen!
    ehh...va?? vadå alla lika stora från början??
  • Darling1980
    Ungmamma83 skrev 2010-02-25 00:55:34 följande:
    på vilket sätt är pulver oseriöst? pulver är en väldigt bra kickstart.
    Jg skre vpå andras tällen att pulverdiet är en bra kickstart- och det var inte pulverdieten i si som jag ansåg oseriös- fick bara en vibb av att allt för många under en kort period förespråkade samma pulverdiet. :D

Har självkört med Nutrilett med goda resultat- så länge jag höll på med pulvret. Eftersom det är någonting annat i mitt liv som msåte fungera, så ser jag ingen meing med att köra pulverdiet, har inget behov av att snabbt gå ned och sedan gå upp igen. Vill hitta mitt sätt att äta&vara aktiv för att gå ned i vikt.
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt