• Hurley

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)

Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?

Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.

Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.

Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?

Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • uniMog
    Verkligen skrev 2010-02-25 11:34:35 följande:
    Det är skitsvårt att gå ner i vikt. Jag äter väldigt nyttigt och tränar nästan varja dag på ett eller annat sätt. Äter inte snabbmat, läsk, juice, godis och alla såna nyttigheter. Ändå har jag bara gått ner 6 kilo sen i januari. Det står helt stilla nu sen 2 veckor. Känns så jäkla kasst. Känns som fettet etsat sig fast. Funderar på att börja med Reductil (blivit erbjuden det av familjeläkaren). Har 20 kilos övervikt kvar. har testat det mesta i "bantningsväg" men bantning är ju inte lösningen om man ska gå ner långsiktigt. Nu har jag ju lagt om alla vanor istället. Men det är trist att läsa en del inlägg om att man inte försöker gå ner i vikt. Att man inte verkar bry sig. Mitt liv just nu kretsar kring min vikt.
    Jag provade reductil och det var faktiskt helt magiskt. För första ggn i hela mitt vuxna liv så kände jag hur "normalstora" människor kände. Inget sjukligt sug, normal hunger och mättnad... synd att det var så dyrt bara.
    I can Cum Lauder
  • Darling1980
    Jickan skrev 2010-02-25 08:45:59 följande:
    Vill bara göra ett litet tillägg till alla er som vill gå ner i vikt. jag klankar inte ner på pulverdieter för det funkar säkert för vissa men i mitt fall så försökte jag i knappt två veckor...inget vidare resultat. Jag blev grinig och hade huvudvärk och orkade inte tänka ordentligt, de blir inget bra när man ska försöka jobba. För mig funkar det toppen med Viktväktarna för då kan jag äta semla och pizza och kolhydrater utan att svälta det är snarare så att det är svårt att få i sig all mat man ska äta varje dag. Kruxet är att äta rätt mängd och inte överdriva. De som är Viktväktare nu för tiden vet att man inte behöver väga all mat och det finns super bra hjälpmedel för att ha koll på vad man äter. Sen håller jag med alla som skrivit här att ALLT faktiskt beror på hur man är som person och hur man har det just nu i livet. Man måste vilja själv annars är det ingen idé. Sen kan de ju vara de som har sjukdomar mm så de inte kan gå ner i vikt på något "lätt" sätt. Kan inte alla människor bara få vara som är? Trivs man själv med hur man ser ut? varför ändra på det då?? Jag har själv gått ner från 84-57 men när jag vägde 84 och kollade mig i spegeln så såg jag ju inte en tjock tjej utan den smala tjejen som fanns innanför. Jag har som jag skrivit tidigare bara gått ner i vikt för att jag själv kände att jag behövde det. Självklart spelar de ju in att nu för tiden finns det allt för många människor som tittar snett på en när man väger lite för mycket. Du får helt enkelt inte vara tjock!? Hoppas ingen missförstår mig. Kram
    Har samma erfarenhet av pulverdiet. Jag gick dock ned kilon snabbt- men jag orkade inte med min träning och övriga livet som vid den tidpunkten var väldigt fysiskt krävande...

Och fast jag i princip är vegetarian och skippar snask- och väger mat och har en "kalori-tak" så gick  jag snabbt upp de där kilona + några till. Folk ÄR och FUNGERAR olika. Och ingen som ser en annan "knubbis" kan VETA hur den andre fungerar och hur den har kämpat med sin övervikt (Eller är helt nöjd och väljer att vara tjock) Så varför ska folk hålla på att dömma överviktiga på det här viset?

"provocera tjocka för att peppa dem att gå ned i vikt" som någon sa  :P
  • Verkligen
    Pejgan skrev 2010-02-25 11:37:41 följande:
    Jag provade reductil och det var faktiskt helt magiskt. För första ggn i hela mitt vuxna liv så kände jag hur "normalstora" människor kände. Inget sjukligt sug, normal hunger och mättnad... synd att det var så dyrt bara.
    Kul att det fungerade. Om dom hjälper så får dom kosta vad dom vill. Jag måste få bukt med hungern. Jag äter väldigt lite nu sen några månader tillbaka. Har halverat allt och börjat äta regebundet men jag är konstant hungrig.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • uniMog
    Verkligen skrev 2010-02-25 11:40:42 följande:
    Kul att det fungerade. Om dom hjälper så får dom kosta vad dom vill. Jag måste få bukt med hungern. Jag äter väldigt lite nu sen några månader tillbaka. Har halverat allt och börjat äta regebundet men jag är konstant hungrig.
    Jag gick inte ner i vikt men jag mådde mycket bättre.
    I can Cum Lauder
  • Darling1980
    baxers skrev 2010-02-25 11:14:56 följande:
    hej jag har väkt 97 kg och jag är 1.86 lång  var överviktig men har gått ner 18 kg genom att äta nyttigare slutat med sötsaker å alkohål äter nestan bara sallad å soja produkter och trännar varje dag  är mycket piggare  en innan  årkar mer .. så har man bara viljan att ofra saker för sitt mål ska det inte vara nå problem
    Ditt BMI var rutn 28, och man är "överviktig" efter BMI 25, beroende på fett/muskler i kroppen. Du gjorde bra som gick ned, och Grattis att du lyckades! :) Men en med BMI på 28 och en som har BMI på 30+ och lider av fetma- har olika utgångslägen. Sen har kanske inte alla samma möjlighet att "offra saker" för hälsans skull.

Även många smala där ute lever inte hälsosamt, just för att de inte finner tiden att sköta om sin kropp. Men det syns inte föräns de dör eller blir sjuka.

En fet person som inte är öjd med sin vikt, kämpar nog med det på ett eller annat sätt. De som inte vill eller orkar kämpa får folk stötta, inte racka ned på.

Självkänslan blir ju inte bättre. Alla känner inte för att kämpa bara för att andra är elaka. Alla är inte "nu jävlar ska jag visa dem"-

Din övervikt är en övervikt men jämfört med någon som har 100 kg att starta med, kan du förstå hur övermäktigt det kan kännas? Även om "Alla" vet att "ju mer övervikt desto lättare ryker kilona i början".
  • Movie Freak

Varför går man inte ner i vikt?

för problemet är inte att man är dum i huvudet o inte fattar att man är överviktig utan övervikten o överätandet beror på något psykologiskt.

O det är inte alltid bara att sluta äta som vissa tror , röra sig o gå ner i vikt.

jag är ett levande bevis på det. jag har 30-35 kg att gå ner har precis smällt i mig 2 st hemgjorda kanelbullar trots att jag slitit som ett djur sedan 3 augusti 2009 att gå ner i vikt genom att träna 3-6 dgr i veckan.

jag vet vad jag måste göra, vad jag måste äta, men precis som anorexi, bullimi så är överätning en ÄTSTÖRNING o en sjukdom som är precis lika allvarlig o verklig som anorexi/bullimi fast många anser inte det.

Utan man är lat, dum, värdelös, ful, osv så i stället för att få hjälp, stöttning, förståelse, medkännsla, empati, så får man detta som du TS skriver även om det var bättre skrivet o du tänkte på vad du sa mot många andra.

Man får inget av de sakerna utan man får skit, ren skit, blickar, viskningar osv o det skall få en att må bättre få en att orka ta tag i saker.

Så länge inte övervikt/överätning får bättre "anseende" o sett för vad det är en sjukdom som sagt så kommer många människor med övervikt som beror på psykiska orsaker, alltså anledningen till att man äter är inte för att man inte kan låta bli att äta utan maten, godiset, bullarna eller vad det nu är är bara medlet att dämpa kännslor med ungefär som en anorextiker svälter sig, en bulimiker spyr upp maten, vissa skär sig osv andra överäter.

"skit" mat för mig dämar alla sorts negativa kännslor, jag äter tills jag inte känner något eller äter för att jag känner.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Probably the best    in the
    Mullet skrev 2010-02-25 11:32:11 följande:
    Men inte ska man hoppa över mellanmål, men däremot är det bättre med en frukt ist för en choklad bit eller yoggi. Man ska ju försöka ha en jämn blodosckernivå hela dagen vilket man sällan har om man bara äter lunch (hur stor och bra den än är) och sen inte äter middag förrän runt fem- sex tiden, då många faktiskt äter sin middag.När vi hade dietist med vårat lag så sa han att man inte ska hoppa över något, men dra ner till en mindre mängd. Och tillåt dig att äta onyttigt en gång i veckan. Det är väldigt svårt att sluta helt tvärt med något, och det behöver man oftast inte. Känner man att tallriksmodellen inte räcker så dra ner på potatis, pasta, ris och ät mera grönt. Du skall absolut inte gå hungrig om dagarna, då tror kroppen att du svälter och behåller allt du stoppar i dig!
    Och vad gör frukten med blodsocker nivån?
  • Darling1980
    Mullet skrev 2010-02-25 11:32:11 följande:
    Men inte ska man hoppa över mellanmål, men däremot är det bättre med en frukt ist för en choklad bit eller yoggi. Man ska ju försöka ha en jämn blodosckernivå hela dagen vilket man sällan har om man bara äter lunch (hur stor och bra den än är) och sen inte äter middag förrän runt fem- sex tiden, då många faktiskt äter sin middag. När vi hade dietist med vårat lag så sa han att man inte ska hoppa över något, men dra ner till en mindre mängd. Och tillåt dig att äta onyttigt en gång i veckan. Det är väldigt svårt att sluta helt tvärt med något, och det behöver man oftast inte. Känner man att tallriksmodellen inte räcker så dra ner på potatis, pasta, ris och ät mera grönt. Du skall absolut inte gå hungrig om dagarna, då tror kroppen att du svälter och behåller allt du stoppar i dig!
    Aldrig ätit en chokladbit som mellanmål... vet inte hur många som gör just det valet. Däremot ser jag ingen skillnad på en mörk chokladbit och en frukt (möjligen att i en frukt får du vitaminer- men mörk choklad påstås ju också ha goda egenskaper!) för en frukt innehåller ju socker, rätt mycke socker dessutom. I övrigt lät det sa väldigt vettigt i mina öron! ^_^
  • Lejoliv

Jag har inte läst några svar. Är 160 lång och väger 68 kg, för mig är det FET och jag vet hur jag ska göra för att bli av med mina 13 överskottskilon. Men ids inte... När barnen väl somnat på kvällen är det godis och chips som gäller. jag mår då bra för stunden, men inte f-n går jag ned i vikt.

Handlar till fullo om viljestyrka för min del. har alltid vägt 50-53 kilo oavsett hur mkt jag ätit men gick upp alldeles för mkt med första barnet och gick bara ned hälften. med andra barnet gick jag upp mindre och gick även ned det, men kilona från ettan hänger kvar tills jag tar mig i kragen och slutar överäta och börjar motionera.

Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt