• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • allakantralla
    PennyD skrev 2010-02-24 23:53:03 följande:
    Ja, samma sak där, en förälder som inte ger sitt barn ett adekvat gensvar på dess komunikation diskvalificerar jag likväl.
    Oj, det var fanimej hårt.
  • Tette86021

Jag skulle aldrig någonsin testa 5mm på våran dotter när hon var så liten.

Min dotter går före mig själv, vaknar hon flera ggr om natten och jag får sömnproblem så får det väl vara så, det är normalt och det hör till när dom är så små att vakna flera ggr om natten.

Förstår inte hur föräldrar kan vara så själviska och ego och bara tänka på sin egen sömn först, barnen går väl först?

Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • PennyD
    Tette86021 skrev 2010-02-24 23:59:32 följande:
    Jag skulle aldrig någonsin testa 5mm på våran dotter när hon var så liten. Min dotter går före mig själv, vaknar hon flera ggr om natten och jag får sömnproblem så får det väl vara så, det är normalt och det hör till när dom är så små att vakna flera ggr om natten. Förstår inte hur föräldrar kan vara så själviska och ego och bara tänka på sin egen sömn först, barnen går väl först?
  • lennartsdotter
    allakantralla skrev 2010-02-24 23:47:10 följande:
    Jag håller med om att skrik innebär negativa känslor. Menar du att små barn inte får ha negativa känslor, eller att det är farligt för dem att ha det? Jag förespråkar verkligen inte skrik på något sätt, men nån jäkla måtta får det väl ändå vara. TS barn var ett barn som uppenbarligen klarade denna metoden bra. Jag hade inte alls haft samma syn på någon som försökte använda sig av 5-minutersmetoden på ett barn som bara skrek i timmar. Verkligen inte. Men TS dotter verkade ju lugna sig. För övrigt fick jag idogt rådet från BVC att bära och vyssja mitt eget barn till sömns, trots att han skrek tills han spydde. Där var ju min omedelbara närhet till direkt skada för honom, trots att jag gjorde allt jag kunde.
    Barn får absolut ha negativa känslor men jag tycker inte att det är lämpligt att lämna dem ensamma med dem, inte i den ringa åldern.

TS skriver inte exakt hur länge barnet har gråtit utan nämner bara att barnet vaknade och grät samt att det tog 45 minuter för barnet att somna om. Vad barnet gjorde annat än att gråta under de där 45 minuterna framgår inte så jag drar (kanske förhastat) slutsatsen att "gnället" höll i sig nästan hela tiden.
  • tessilus
    Tette86021 skrev 2010-02-24 23:59:32 följande:
    Jag skulle aldrig någonsin testa 5mm på våran dotter när hon var så liten.Min dotter går före mig själv, vaknar hon flera ggr om natten och jag får sömnproblem så får det väl vara så, det är normalt och det hör till när dom är så små att vakna flera ggr om natten.Förstår inte hur föräldrar kan vara så själviska och ego och bara tänka på sin egen sömn först, barnen går väl först?
    håller med.
    det e så sjukt åxå att många föräldrar inte vet att man faktiskt kan sova ikapp det på dagen när barnet sover...men då ska ju många mammor ut o hänga med vänner, så nattsömnen e ju viktig o då tar man till metoder. hahaha
  • andeta

När  kan man börja med fem min metoden? och hur går det till?

• southernbelle

Trist att folk måste börja gapa och kasta skräp så fort det pratas om något som kanske inte stämmer överrens med vad dom har hört eller läst. Ts, vad bra att det funkade för er och att du nu kan vara en bättre och mer utvilad mamma på dagarna

Detta är lite OT men jag tänker ta upp det ändå på denna tråd. Jag förstår inte varför det är så hemskt att man vill (dock inte till vilket pris som helst) att ens barn skall sova på nätterna och att man guidar sitt barn till bättre sömnrutiner?
    Läser att flera här skriver att TS barn bara vaknar 6 gr under en natt och det minsann är normalt och det skall man leva med.
    Det kan få vara jätte normalt men det gör inte en mamma mindre trött.
    Min som vaknade mellan 8-10 gr per natt i 10 månader och jag mådde verkligen skit under dessa månader och när jag tänker tillbaka på den tiden så är allt bara en dimma och jag tycker verkligen den tiden var fruktansvärd.
    Min son mådde inte bra och jag mådde inte bra så vi gjorde en variant att 5mm (ferbers) och hade istortsätt samma erfarenhet som TS fast våran son svarade tom ännu bättre med lite gnäll och ingen hjärtskärande gråt.
    Vi är nu en helt annan familj som är utvilade och jag har glädjen och energin att hänga med i min underbara sons upptåg.
    Jag bor i USA och här har man en helt annan syn på barns sömn. I och med att dom flesta mammor börjar jobba efter 12 veckor så blir sömn väldigt viktigt för dessa mammor för att kunna prestera på jobbet så dom flesta jag känner och hört om har gjort någon sorts av sömnträning och verkligen ALLA har samma erfarenhet som mig och TS.
    Jag vill gärna tro att folk är så pass smarta och har hjärtat på rätt plats att om nåt inte funkar, tex man har ett barn som mitt som inte vill samsova eller har ett barn som inte svara bra på 5mm (hysterisk gråt) så avbryter man och gör nåt annat som passar barnet bättre.

Nä jag tycker det är synd att man som mamma inte ens kan få skriva en tråd här på FL om sin lycka att något har fungerat utan att en massa människor hoppar på och gapar.

• Faile
    allakantralla skrev 2010-02-24 23:48:21 följande:
    ok. Men om man inte använder en metod då, och barnet skriker ändå?
    Om jag grät av förtvivlan av vilken orsak det än månne vara, så skulle absolut föredra att min man låg och höll om mig istället för att sitta i soffan och kolla sport och äta popcorn.
    Det kanske inte hjälper mot min förtvivlan, men det skulle kännas fan så mycket bättre.

Tycker hela metoden är förkastlig, samt åsikten att man inte ska dalta med spädbarn.
    Nej, gud förbjude att man daltar med de små manipulativa små rackarna
  • DorisDaisy

Hoppas det går bra änu TS, så att du får sova. Man behöver sin dyngssömn som förälder, annars blir man ju knappast någon bra mamma. Gnällig och grinig och lägger sig i sånt man inte har med att göra kanske. Jag tycker det är bra att du tar tag i saken innnan barnet blir större, så att ni kan njuta av varandra på dagarna i stället. Jag är av den PERSONLIGA åsikten att barn inte far illa av att bli inrättade i en dygnsrytm.

5 mm handlar väl egentligen om betigning, dvs att man lär in ett beteende, så att barnet till slut somnar av bara farten när det hamnar i sin säng. Jag tror inte att barnet far illa på något vis om det gråter/gnäller och mamma eller pappa tittar in var femte minut och säger godnatt. Det är knappast varken Wahlgrens eller 5 mm 's fel att sverige är fult av kriminella psykfall.

Låt alla köra den metoden de själva tycker funkar bra. Jag tror kanske att många är avundsjuka för att vissa törs och har tålamod och kraft prova metoden (trots att den är så omdiskuterad). Det är ju inte så att man står och hånskrattar åt barnet när det gråter. Det krävs kraft för att såt kvar utan att ingripa. Man måste ju fokusera på att det är för barnets bästa.

Utan sömn blir man ingen bra människa, med eller utan acne.
    ;)

• La Lola

Den sömn jag mister på natten kan jag enkelt ta igen på dan.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!